בית כנסת בלב המפרץ: ביקור נדיר בקהילה היהודית בבירת בחריין

בלב השוק באל-מנאמה מצוי בית התפילה העתיק, שמשמש את 40 חברי הקהילה בחגים ובאירועים מיוחדים. באופן חריג נפתח המקום עבור העיתונאים שהגיעו לוועידה הכלכלית • שליח חדשות 13 מדווח מבחריין

זמן צפייה: 02:15

בלב השוק בבירה אל-מנאמה נמצא בית הכנסת העתיק של בחריין. בבחריין יש קהילה יהודית עתיקה מהמאה השביעית לספירה, של יהודים שהגיעו מעיראק. בשיאה מנתה הקהילה 3,000 בני אדם, והיום היא קהילה זעירה עם כ-40 חברים בלבד.

מדובר במבנה שכל מי שיעבור לידו לא יראה סימן לכך שמדובר בבית כנסת, ומי שגר באזור היום בכלל בטוח שזהו מסגד. במשך רוב השנה המקום סגור, ונפתח רק בחגים ובאירועים מיוחדים. באופן חריג ביותר, נפתח בית הכנסת עבור העיתונאים הישראלים שהגיעו לוועידה הכלכלית.

לעוד כתבות בנושא:

קושנר בפתח ועידת בחריין: "לא ויתרנו על הפלסטינים"

רגע לפני הוועידה הכלכלית: כל מה שלא ידעתם על בחריין

"ברוך הבא לבחריין": מסעו של שליח חדשות 13 לוועידה הכלכלית

בית הכנסת בבחריין
בית הכנסת בבחריין

הקהילה אמנם קטנה - אך משפיעה. חברת הקהילה הודא נונו הייתה שגרירת בחריין בוושינגטון, וננסי כדורי היא חברת פרלמנט.

עד לפני כמה שנים בית הכנסת לא היה פעיל כלל, ומי ששיפץ אותו הייתה ממשלת בחריין. המלך חמד משקיע מאוד בקהילה היהודית הקטנה וכן בקשר עם יהדות ארה"ב. הבחריינים רואים זאת כחלק מהתקרבות עתידית גם לישראל.

המנורה בבית הכנסת בבחריין
המנורה בבית הכנסת בבחריין

"כאן בבחריין ישנם יסודות שמאפשרים לקהילה היהודית לשגשג ולצמוח", אמר הרב מרק שנאייר. "המלך ביקש שאסייע לא רק לשמר את הקהילה היהודית אלא גם לבנות אותה. זו הקהילה היהודית הילידית היחידה במפרץ הפרסי".

קושנר בפתח הוועידה: לא ויתרנו על הפלסטינים

הערב, נפתחה הוועידה הכלכלית בבחריין. ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של הנשיא האמריקני טראמפ, נשא דברים בפתח הוועידה והצהיר כי "המסר שלי לפלסטינים - למרות מה שמנסים להגיד לכם, ארה"ב לא ויתרה עליכם. אנחנו רוצים עתיד של תקווה לפלסטינים ולמזרח התיכון".

קושנר נואם בוועידה הכלכלית בבחריין
קושנר נואם בוועידה הכלכלית בבחריין | צילום: רויטרס
בפתח דבריו, הודה קושנר לנשיא טראמפ "על חזונו להביא שלום למזרח התיכון", וכן למשתתפים בוועידה. קושנר הצהיר כי "האנשים כאן לא מתחמקים מפתרון בעיות קשות, ורוצים למצוא פתרון לקונפליקט הישראלי-פלסטיני. העובדה שנמצאים פה כל כך הרבה משקיעים ומנהיגים מרחבי העולם מצביעה על הנכונות לעזור לפלסטינים ולמצוא את הפתרון הנכון".

"הכלכלה הפלסטינית נפלה קורבן פעם אחר פעם למשברים, ולהיעדר פתרון מדיני לסכסוך. פתרון שישמור על ביטחון ישראל ועל כבודם של הפלסטינים", טען קושנר. "אבל היום לא באנו לדבר על העניין המדיני אלא על העניין הכלכלי. הפלסטינים הפכו להיות העם היחיד שאין לו פתרון, והגיע הזמן לשינוי. אנחנו רוצים עתיד של תקווה לפלסטינים ולמזרח התיכון. דמיינו מרכז כלכלי בעזה ובגדה המערבית, שבו אנשי עסקים יוכלו לעבוד ולפרוח יחד – מדענים, מנהלים, מהנדסים. דמיינו את הכלכלה נהיית עשירה יותר".

קושנר הוסיף כי "יש כאן הזדמנות לעבוד יחד וליצור הזדמנות היסטורית עבור העם הפלסטיני והאזור כולו. הרבה אנשים קראו להצעה שלנו בלעג 'תוכנית המאה' – אבל לדעתנו זו הזדמנות המאה. אפשרות כזאת לא ניתנה מעולם לפלסטינים ולמזרח התיכון. הנשיא טראמפ נרגש ליצור הזדמנות חדשה עבור הפלסטינים, הישראלים, וכל המזרח התיכון. יחד נוכל להגיע למטרה האולטימטיבית – שלום אמיתי, שיוביל לשגשוג".