מפקד משמרות המהפכה האיראניים: "ניכנס למלחמה כוללת עם ארה"ב"

חוסיין סלאמי אמר בכנס פנימי של הארגון כי מלחמה מסוג זה תכלול שימוש בכוחות מודיעין, מתקפות סייבר והרתעה צבאית. "נוכל להנחיל תבוסה קשה לאויבים שלנו במלחמה כזאת"

זמן צפייה: 01:20

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האיראניים איים היום (שבת) בכנס פנימי של הארגון כי מדינתו "תיכנס למלחמה כוללת עם ארה"ב תוך שימוש בכוחות מודיעין, מתקפות סייבר והרתעה צבאית" והוסיף כי "אנחנו סבורים שנוכל להנחיל תבוסה קשה לאויבים שלנו במלחמה מסוג כזה".

מנגד, שר החוץ האיראני מוחמד, ג'אווד זריף אמר לסוכנות הידיעות הממשלתית IRNA כי הוא לא מאמין שתפרוץ מלחמה באזור, שכן טהראן לא מעוניינת במלחמה וכי "אף מדינה לא שוגה באשליות כי היא יכולה לתקוף את איראן".

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה באיראן
חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה באיראן | צילום: טוויטר

מוקדם יותר דיווח העיתון "א-שארק אל-אווסט" כי סעודיה ומדינות נוספות במפרץ הסכימו לבקשת ארה"ב לפריסה מחודשת של כוחות אמריקניים במפרץ ובמים הטריטוריאליים שלהן כדי להרתיע את איראן מפעולה אפשרית. עוד דווח כי התקיימו מגעים לקראת פסגה של מועצת מדינות המפרץ במכה, שתיערך במהלך השבועיים הקרובים.

בתוך כך, בכירים במנהל התעופה האמריקני הזהירו חברות תעופה מסחריות לא לטוס מעל המפרץ הפרסי, בשל המתיחות הגוברת מול איראן.

כמו כן, שגרירות ארה"ב בבגדד הושמה בנעילה ביטחונית ביום חמישי, לאחר שרחפן בלתי מזוהה אותר באזור. "צוות הביטחון נקט באמצעי הזהירות הדרושים והשגרירות שבה לפעילות מלאה לאחר שוידאנו כי כלי הטיס לא מהווה סכנה", מסר בכיר במשרד החוץ האמריקני ל-CNN.

משחתת אמריקנית | צילום: getty images

ביום חמישי דווח בגרדיאן כי מפקד משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, נפגש לפני כשלושה שבועות עם ראשי מיליציות שיעיות בעיראק, והורה להם להתכונן למלחמה באמצעות שליח. הדבר עורר חשש בקרב האמריקנים מכך שאינטרסים של ארה"ב במזרח התיכון עומדים בפני איום. הפגישה עוררה פעילות דיפלומטית מוגברת בין ארה"ב, בריטניה וגורמים רשמיים בעיראק, בניסיון למנוע הסלמה.

בתוך כך, בכיר במשרד ההגנה האמריקני אמר אתמול ל-"וול סטריט ג'ורנל" כי שתי משחתות אמריקניות הוצבו במצר הורמוז הסמוך לאיראן. לדבריו, המהלך עבר ללא תגובה צבאית מצד טהראן. "זאת הייתה פריסת הכוחות השלווה ביותר זה זמן רב", אמר לעיתון. עוד פורסם כי על פי חומרים שאסף המודיעין האמריקני, בארצות הברית מאמינים כי ההנהגה באיראן חשבה שממשל טראמפ התכוון לתקוף ולכן נקטה צעדים מאיימים כלפי האמריקנים.

נשיא איראן, חסן רוחאני, בהצהרה על הסכם הגרעין
נשיא איראן, חסן רוחאני, בהצהרה על הסכם הגרעין | צילום: חדשות 10 (ארכיון)

כמו כן, בכיר בממשל האמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס שארה"ב "יושבת ליד הטלפון" אך עדיין לא שמעה מאיראן דבר על כך שאיראן מסכימה לקבל את הזמנתו של הנשיא דונלד טראמפ לשיחות ישירות. "אנחנו חושבים שהם צריכים לעצור את ההידרדרות ביחסים ולחזור לשולחן המשא ומתן", אמר הבכיר בשיחה עם כתבים. מוקדם יותר היום אמר דובר משרד החוץ האמריקני כי "ארה"ב מתייחסת בכובד ראש לכל הפרה של הסנקציות ותפעל בנושא אם תידרש".

מוקדם יותר אמר ראש ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני חישמת אללה פלאחת בישה כי מנהיגי ארה"ב ואיראן אינם מעוניינים במלחמה, אבל "יש שחקנים אחרים שרק מחכים כדי להרוס חלק גדול מהעולם". בתגובה, הודיעה המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן כי: "דעתו של אחד מחברי הפרלמנט כי הכרחי לנקוט במדיניות של הפחתת המתיחות באזור, היא אישית. דעתו של חבר הפרלמנט הזה לא מבטאת את העמדה הרשמית האיראנית. המוסד היחיד שיש לו את הסמכות להביע עמדה בנושאים אסטרטגיים כאלו הוא המועצה העליונה לביטחון לאומי".