סודאן: הפגנות נערכו בבירה נגד נורמליזציה עם ישראל

לאחר ההכרזה על כינון היחסים בין המדינות, תושבי חרטום יצאו לרחובות, מחו נגד המהלך, כינו אותו "בגידה" ושרפו צמיגים. מנגד, הממשלה טענה כי ההתנגדויות היו צפויות, אך ההסכם יסייע למדינה

זמן צפייה: 04:47

הפגנות נגד תהליך הנורמליזציה עם ישראל נערכו אמש (שישי) בבירת סודאן, חרטום, כאשר המוחים כינו את המהלך "בגידה" ושרפו צמיגים. עם זאת, בממשלת סודאן והמועצה הריבונית השולטת טוענים כי ההתנגדויות היו צפויות ושההסכם עם ישראל משרת את האינטרסים של המדינה.

אתמול ישראל וסודאן הודיעו רשמית על כינון היחסים ביניהן, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש בטלפון עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ויושב ראש המועצה הזמנית של סודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן המשמש מנהיג המדינה בפועל, ושם החליטו הצדדים על תחילת תהליך הנורמליזציה בין ישראל לסודאן.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רשמית: ישראל וסודאן הודיעו על כינון יחסים – בתיווך אמריקני

נורמליזציה עם קטאר? בישראל כבר מסתכלים אל היעד הבא

המרוץ לצמרת: עד כמה קרוב נפתלי בנט לראשות הממשלה?

הפגנות בבירת סודאן נגד הנומרליזציה עם ישראל
הפגנות בבירת סודאן נגד הנומרליזציה עם ישראל | צילום: חדשות 13

במהלך השיחה טראמפ גם אמר ש"הפלסטינים רוצים לעשות משהו" והוסיף כי מדינות נוספות יצטרפו ויכוננו יחסים עם ישראל בשבועות ובחודשים הקרובים, בהן גם סעודיה שלטענת טראמפ "צפויה להצטרף למהלך בקרוב". טראמפ גם שאל את נתניהו במהלך שיחתם: "האם אתה חושב שג'ו הישנוני (הכוונה לג'ו ביידן) היה מגיע לעסקה כזאת?"

"אנחנו מכריזים היום על עוד פריצת דרך דרמטית לשלום, עוד מדינה ערבית שמצטרפת למעגל השלום - והפעם נורמליזציה בין ישראל לסודאן. איזה מהפך אדיר", אמר נתניהו בהצהרה רשמית, "בחרטום, בירת סודאן, אומצו ב-1967 שלושת הלאווים של הליגה הערבית: לא לשלום עם ישראל, לא להכרה בישראל ולא למשא ומתן עם ישראל. ואילו היום חרטום אומרת - כן לשלום עם ישראל, כן להכרה בישראל וכן לנורמליזציה עם ישראל".

טראמפ בשיחה עם נתניהו ואל-בורהאן
טראמפ בשיחה עם נתניהו ואל-בורהאן | צילום: רויטרס

נתניהו גם הודה למנהיגי סודאן ולנשיא טראמפ וצוותו על המהלך. "זהו עידן חדש. עידן של שלום אמיתי. שלום שהולך ומתרחב עם מדינות ערביות נוספות - שלוש מהן בשבועות האחרונים", אמר, "בקרוב ייפגשו משלחות של סודאן וישראל כדי לדון על שיתופי פעולה בתחומים רבים, ביניהם חקלאות, מסחר ועוד תחומים חשובים לאזרחינו".

הפלסטינים גינו את המהלך, וכינו אותו "סכין חדשה בגב". בחמאס אמרו כי ההכרזה על נירמול היחסים בין סודאן וישראל היא דבר מצער, ולא עולה בקנה אחד עם ההיסטוריה של סודאן, אשר תמכה בסוגייה הפלסטינית". בג'יהאד האסלאמי החריפו את הטון, ואמרו כי "זוהי בגידה בפלסטינים ובאומה הערבית ומהווה איום לזהות ולעתידה של סודאן".

לעומתם מצרים דווקא בירכה כצפוי על המהלך. נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "הוא מקבל בברכה את ההצהרה המשולשת, ומעריך את המאמצים להגיע לשלום ויציבות באזור". על פי דיווחים, כחלק מההסכם סודאן צפויה להכריז על חיזבאללה כ"ארגון טרור".