מצרים: החל משאל העם שיכול להשאיר את א-סיסי בשלטון עד 2030

האזרחים יקבעו אם יעברו שינויים בחוקה שיאפשרו לנשיא להיבחר לשלוש קדנציות ברצף, כשכל כהונה תהיה שש שנים. לצד הרצון לאפשר השלמת פרויקטים ורפורמות, קיים חשש מחזרה לימי מובארכ

  נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי | צילום: רויטרס

במצרים החל היום (שבת) משאל עם על שינוי חוקתי שיכול לאפשר לנשיא המדינה, עבד אל-פתאח א-סיסי, להישאר בתפקידו עד שנת 2030.

הפרלמנט המצרי, שמונה 596 חברים ונשלט ברובו על ידי תומכיו של א-סיסי, אישר את השינויים ביום שלישי האחרון, כאשר 531 הצביעו בעדם מול 22 בלבד נגדם. מתוך אוכלוסיית מצרים, המונה כמאה מיליון תושבים, 55 מיליון רשאים להצביע במשאל שיתחיל היום וימשך כשלושה ימים.

אם יאושרו, התיקונים החדשים יאריכו את כהונתו הנוכחית של סיסי לשש שנים במקום ארבע - עד שנת 2024, ויאפשרו לו להתמודד לכהונה שלישית של שש שנים כשזו תיגמר. כמו כן, הן יבטיחו את שליטתו של הנשיא על מינוי השופט העליון והתובע הכללי מתוך המועמדים המוצעים.

תומכיו של א-סיסי טוענים שהשינויים הכרחיים כדי לתת לו יותר זמן להשלים פרויקטי פיתוח גדולים ורפורמות בכלכלה. בכירים במדינה מוסיפים שאנשים מכל תחומי החיים קיבלו הזדמנות לדון עליהם, ושכל נקודות המבט נשקלו טרם ההצעות הסופיות.

א-סיסי
א-סיסי | צילום: רויטרס

המבקרים לעומתם, אומרים שמרכזים יותר מדי כוח בידיו של א-סיסי ומחזירים את מצרים למודל שלטון לא שיוויוני. כמו כן, הם סבורים שהעבירו את התיקונים בפזיזות מבלי לאפשר לציבור ללמוד אותם לעומק. "לא נותנים לנו זמן אפילו לארגן קמפיין נגד", אמר חאלד דאוד, חבר בתנועה הדמוקרטית האזרחית שמתנגדת לשינויים. דאוד התייחס גם להתקוממות בשנת 2011 שהביאה להדחתו של מובארכ מתפקידו ואמר: "זו תהיה מכת המוות האחרונה לכל השאיפות שהיו לנו אחרי המהפכה של 2011". דאוד ציין שעקב חוסר זמן, קמפיין הנגד יתרחש ברשת.

הצפי במדינה הוא שהשינויים יעברו, אבל פרשנים טוענים שהיקף ההתנגדות יהווה מבחן לפופולריות של א-סיסי. בבחירות האחרונות, שהתרחשו בשנת 2018, סיסי ניצח עם כ-97% מהקולות.