לאחר תקיפת מתקני הנפט: ארצות הברית תשלח כוחות לסעודיה

שר ההגנה האמריקני אמר כי החיילים יגיעו לאזור במטרה לסייע לסעודים להגן על מתקני הנפט ולאפשר המשך מעבר דלקים במפרץ הפרסי. "לא מעוניינים בעימות מול איראן אך נהיה מוכנים במקרה הצורך"

זמן צפייה: 00:33

הפנטגון אישר הלילה (שבת) שליחת כוחות צבא אמריקנים לסעודיה, בעקבות התקיפה במתקני הנפט במדינה בשבוע שעבר.

ראש המטות המשולבים, ג'וזף דאנפורד, מסר כי כמה מאות חיילים יישלחו לאזור, אך סירב למסור פרטים ספציפיים. שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, חזר על טענתו של הנשיא דונלד טראמפ כי איראן היא זו שעומדת מאחורי המתקפה, אותה כינה "הסלמה דרמטית בתוקפנות של טהראן". אספר הוסיף: "המשימה תתמקד בסיוע בשיפור תשתיות ההגנה של סעודיה, והכוחות יוצבו באזור לצרכים הגנתיים בלבד. איננו מעוניינים בעימות, אך נהיה מוכנים לכך במקרה הצורך".

לדבריו, שליחת הכוחות נועדה להעביר לאיראן מסר כי ארצות הברית תגן על שותפותיה במזרח התיכון ותהיה מחויבת לאפשר מעבר דלקים סדיר במפרץ הפרסי.

עוד בחדשות 13:

דיווח: חמינאי אישר את התקיפה בסעודיה – אם יהיה ניתן להכחישה

סעודיה הציגה הטילים שפגעו במתקני הנפט: "איראן מימנה התקיפה"

טראמפ: נראה שאיראן אחראית לתקיפה בסעודיה; ייתכן שנגיב בעוצמה

טראמפ ובין סלמאן בפגישה בבית הלבן
טראמפ ובין סלמאן בפגישה בבית הלבן | צילום: רויטרס

ביום חמישי דיווחה רשת CBS מפי בכיר אמריקני כי מתקפת הטילים על מתקני "עראמקו" שמיוחסת לאיראן, אושרה על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי - בתנאי שתבוצע בדרך שבה יהיה ניתן להכחיש את המעורבות האיראנית.

מוקדם יותר השבוע הגיע לסעודיה שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, ואמר שמדינתו תומכת בזכותה של סעודיה להגן על עצמה ושלא ניתן להשלים עם התנהגותה של איראן. בפגישה שערך פומפאו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן בריאד, גינה את המתקפה וכינה אותה "פעולת מלחמה".

חלקים של מל''טים במסיבת עיתונאים בסעודיה
חלקים של מל''טים במסיבת עיתונאים בסעודיה | צילום: חדשות 13
חלקים של טילי שיוט במסיבת עיתונאים בסעודיה
חלקים של טילי שיוט במסיבת עיתונאים בסעודיה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר באותו יום הציג משרד ההגנה הסעודי במסיבת עיתונאים שברי טילי שיוט ומל"טים שאותרו בזירת התקיפה בשבוע שעבר. לטענת הממלכה, התקיפה לא בוצעה משטח תימן, הממוקמת מדרום לסעודיה, אלא מכיוון צפון - ומומנה על ידי איראן.

משרד ההגנה הסעודי טרם קבע בבירור מאיזו מדינה שוגרה התקיפה, אך הבטיח כי האחראים לה יישאו במחיר. עוד נמסר במסיבת העיתונאים כי מטרת התקיפה הייתה לפגוע בתשתיות אזרחיות ולערער את הכלכלה העולמית. דובר המורדים החות'ים בתימן מסר כי "תמונות הלוויין האמריקני שפורסמו הן מזויפות, ותפקידן להפחית מחומרת הנזק שנגרמה במפעלי ארמקו".

עוד לפני כן הצהיר נשיא ארצות הברית טראמפ כי "ככל הנראה, איראן אחראית לתקיפת מתקני הנפט בסעודיה". זאת, חרף הכחשותיה של טהראן. לדבריו, "ארצות הברית לא רוצה מלחמה - אבל מוכנה לכך יותר מכל אומה אחרת בהיסטוריה".