ברקע מו"מ אפשרי בין ארה"ב לאיראן: מתקפה על מתקני נפט בסעודיה

המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן הודיעו כי תקפו את האתרים שבבעלות חברת עראמקו באמצעות עשרה מל"טים.

זמן צפייה: 00:26

המורדים החות'ים בתימן הודיעו הבוקר (שבת) כי תקפו באמצעות עשרה מל"טים מתקני נפט במזרח סעודיה, השייכים לחברת "עראמקו". זאת, ברקע המגעים המסתמנים לקראת משא ומתן אפשרי בין ארה"ב לאיראן.

מוקדם יותר הצהיר דובר משרד הפנים בממלכה כי שתי שריפות פרצו במתקנים כתוצאה מתקיפת מל"טים. כוחות הכיבוי השיגו שליטה על השריפות, ולא דווח על נפגעים.

בתוך כך, איראן חתמה על חוזה בסך 440 מיליון דולר לפיתוח שדה גז במפרץ הפרסי, עם חברת פטרופרס, חברה איראנית העוסקת בזיקוק נפט וגילוי גז טבעי. שר הנפט של איראן בטקס החתימה: "חוזה זה וחוזים עתידיים שייחתמו בקרוב מעידים על כך שאף סנקציות לא יעצרו אותנו".

עוד בחדשות 13:

נתניהו נפגש עם פוטין: "חלה עלייה בניסיונות איראן לפגוע בנו"

ארה"ב: "אין כרגע תוכנית לפגישת טראמפ רוחאני – ממשיכים בלחץ"

לקראת מו"מ? הלחץ שאיראן הפעילה על ארה"ב במפרץ – עבד • פרשנות

Eezkilhucaa 3sw
קיפת מחסן נפט בסעודיה | צילום: טוויטר

ביום רביעי התייחס נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למשא ומתן האפשרי עם איראן, ואמר: "נראה מה יהיה, אני רוצה להגיע להסכם איתם, אבל אם לא נצליח - זה גם בסדר". זאת, ברקע דיווח ב"בלומברג" לפיו נערכה ביום שני שיחה בחדר הסגלגל, שעסקה באפשרות להקל בסנקציות על טהראן, לקראת פגישה של טראמפ עם הנשיא חסן רוחאני.

לפי אותו דיווח, שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין תמך במהלך, אך לעומתו היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון התנגד נחרצות - ופוטר יום לאחר מכן. על פיטוריו של האחרון אמר הנשיא האמריקני כי "הוא עשה כמה טעויות, לא הסתדר עם אנשים חשובים בממשל יש חמישה מועמדים ראויים להחליף אותו".

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

בתוך כך, סוכנות הידיעות האיראנית דיווחה על שיחה נוספת שהתקיימה בין נשיא צרפת עמנואל מקרון לעמיתו האיראני, שבה אמר רוחאני כי משא ומתן עם ארצות הברית אפשרי רק אחרי הסרת הסנקציות. כל זאת בצל דיווחים על הכנות של הבית הלבן לפגישה אפשרית בין טראמפ לרוחאני, בשולי העצרת באו"ם בניו יורק בעוד כשבועיים - בתיווכו של מקרון.