יורש העצר הסעודי: מלחמה עם איראן תביא לקריסת הכלכלה העולמית

בן סלמאן אמר בריאיון ל-"60 דקות" כי התקפת מתקני הנפט פגעה בתעשיית האנרגיה העולמית • בתוכנית פורסם לראשונה תיעוד המתקפה • איראן: קיבלנו מסר ממדינה כלשהי לפיו סעודיה רוצה בהידברות

זמן צפייה: 02:51

ריאיון של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שודר הלילה (שני) בתוכנית התחקירים "60 דקות" של רשת CBS ובמהלכו שודר לראשונה תיעוד של הפצצת מתקני הנפט בסעודיה.

"ההתקפה לא פגעה רק בלב תעשיית האנרגיה הסעודית, אלא בתעשיית האנרגיה העלמית", אמר יורש העצר. "היא פגעה ב-5.5% של צרכי האנרגיה העולמית".

בווידאו: תיעוד ראשון של התקפת מתקני הנפט בסעודיה


כשנשאל מדוע לדעתו איראן ביצעה את הפעולה, ענה: "אני מאמין שהם עשו זאת מתוך טיפשות, אני לא חושב שיש חשיבה אסטרטגית מאחורי הפעולה, רק טיפש יפגע ב-5% מאספקת האנרגיה, הם הוכיחו שהם טיפשים". כשנשאל האם לדעתו מדובר בפעולה מלחמתית, השיב בחיוב.

על האפשרות של מלחמה עם איראן והשפעותיה, ענה: "המזרח התיכון מספק 30% מהאנרגיה העולמית, כ-20% ממעברי הסחר, כ-4% מהתוצר המקומי הגולמי העולמי. דמייני ששלושת הדברים האלה יעצרו. המשמעות היא קריסה מוחלטת של הכלכלה העולמית, לא רק בסעודיה ובמזרח התיכון".

התקפת מתקני הנפט בעראמקו | צילום: ''60 דקות'' - CBS

"אם העולם לא ינקוט בפעולה תקיפה ואיתנה להרתעת איראן, נראה עוד הסלמה שתסכן את האינטרסים העולמיים. אספקת נפט תיפגע ומחירי הנפט יזנקו לגובה שלא ניתן לדמיין, כזה שלא ראינו בימי חיינו", הסביר.

לשאלה האם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צריך לנהל משא ומתן עם נשיא איראן חסן רוחאני בנוגע להסכם גרעין חדש, השיב: "כמובן. זה מה שהנשיא טראמפ מבקש, זה מה שכולנו מבקשים. עם זאת, האיראנים הם אלה שלא מעוניינים לשבת לשולחן המשא ומתן".

בן סלמאן התייחס גם לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חושקג'י, ושב והכחיש כי ידע או הורה על הרצח. "זה היה פשע מחריד, אך אני לוקח אחריות מלאה כמנהיג בסעודיה, במיוחד לאור העובדה שזה נעשה על ידי אנשים שעובדים בממשל סעודיה. זו הייתה טעות, ואני חייב לנקוט בכל פעולה כדי להימנע מדבר כזה בעתיד", אמר. "יש כאלה שחושבים שאני אמור לדעת מה שלושה מיליון איש שעובדים עבור הממשל עושים על בסיס יומי. זה בלתי אפשרי שכולם ישלחו דוחות יומיים ישירות למנהיג. החקירות עדיין מתנהלות, ברגע שמישהו יואשם הוא יילקח לבית המשפט, ללא קשר לדרגה שלו".

בתוך כך, דובר ממשלת איראן אמר שהנשיא רוחאני קיבל מסר מסעודיה שהעביר ראש מדינה כלשהי, לפיו סעודיה מעוניינת בהידברות. "אנו באיראן מוכנים להידברות עם סעודיה אם היא תשנה את התנהגותה ותפסיק את המלחמה בתימן", אמר.

לפני כשבוע אישר הפנטגון שליחת כוחות צבא אמריקנים לסעודיה, בעקבות התקיפה במתקני הנפט. ראש המטות המשולבים, ג'וזף דאנפורד, מסר כי כמה מאות חיילים יישלחו לאזור, אך סירב למסור פרטים ספציפיים. שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, חזר על טענתו של טראמפ כי איראן היא זו שעומדת מאחורי המתקפה, אותה כינה "הסלמה דרמטית בתוקפנות של טהראן". אספר הוסיף: "המשימה תתמקד בסיוע בשיפור תשתיות ההגנה של סעודיה, והכוחות יוצבו באזור לצרכים הגנתיים בלבד. איננו מעוניינים בעימות, אך נהיה מוכנים לכך במקרה הצורך".

לדבריו, שליחת הכוחות נועדה להעביר לאיראן מסר כי ארצות הברית תגן על שותפותיה במזרח התיכון ותהיה מחויבת לאפשר מעבר דלקים סדיר במפרץ הפרסי.

טראמפ ובין סלמאן בפגישה בבית הלבן
טראמפ ובין סלמאן בפגישה בבית הלבן | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים דיווחה רשת CBS מפי בכיר אמריקני כי מתקפת הטילים על מתקני "עראמקו" שמיוחסת לאיראן, אושרה על ידי המנהיג העליון עלי חמינאי - בתנאי שתבוצע בדרך שבה יהיה ניתן להכחיש את המעורבות האיראנית.

מוקדם יותר הגיע לסעודיה שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, ואמר שמדינתו תומכת בזכותה של סעודיה להגן על עצמה ושלא ניתן להשלים עם התנהגותה של איראן. בפגישה שערך פומפאו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן בריאד, גינה את המתקפה וכינה אותה "פעולת מלחמה".

חלקים של מל''טים במסיבת עיתונאים בסעודיה
חלקים של מל''טים במסיבת עיתונאים בסעודיה | צילום: חדשות 13
חלקים של טילי שיוט במסיבת עיתונאים בסעודיה
חלקים של טילי שיוט במסיבת עיתונאים בסעודיה | צילום: חדשות 13

באותו יום הציג משרד ההגנה הסעודי במסיבת עיתונאים שברי טילי שיוט ומל"טים שאותרו בזירת התקיפה. לטענת הממלכה, התקיפה לא בוצעה משטח תימן, הממוקמת מדרום לסעודיה, אלא מכיוון צפון - ומומנה על ידי איראן.

משרד ההגנה הסעודי טרם קבע בבירור מאיזו מדינה שוגרה התקיפה, אך הבטיח כי האחראים לה יישאו במחיר. עוד נמסר במסיבת העיתונאים כי מטרת התקיפה הייתה לפגוע בתשתיות אזרחיות ולערער את הכלכלה העולמית. דובר המורדים החות'ים בתימן מסר כי "תמונות הלוויין האמריקני שפורסמו הן מזויפות, ותפקידן להפחית מחומרת הנזק שנגרמה במפעלי ארמקו".

עוד לפני כן הצהיר נשיא ארצות הברית טראמפ כי "ככל הנראה, איראן אחראית לתקיפת מתקני הנפט בסעודיה". זאת, חרף הכחשותיה של טהראן. לדבריו, "ארצות הברית לא רוצה מלחמה - אבל מוכנה לכך יותר מכל אומה אחרת בהיסטוריה".