סעודיה הציגה הטילים שפגעו במתקני הנפט: "איראן מימנה התקיפה"

משרד ההגנה הסעודי הודיע כי המתקפה בשבוע שעבר לא הגיעה מכיוון תימן, שכנתה מדרום, והוסיף כי מטרתה הייתה לפגוע בתשתיות אזרחיות ולערער את הכלכלה העולמית

זמן צפייה: 00:24

משרד ההגנה הסעודי הציג היום (רביעי) במסיבת עיתונאים שברי טילי שיוט ומל"טים שאותרו בזירת התקיפה במתקני הנפט בשבוע שעבר. לטענת הממלכה, התקיפה לא בוצעה משטח תימן, הממוקמת מדרום לסעודיה, אלא מכיוון צפון - וכן כי מומנה על ידי איראן. משרד ההגנה טרם קבע בבירור מאיזו מדינה שוגרה התקיפה, אך הבטיח כי האחראים לה יישאו במחיר. עוד נמסר במסיבת העיתונאים כי מטרת התקיפה הייתה לפגוע בתשתיות אזרחיות ולערער את הכלכלה העולמית. דובר המורדים החות'ים בתימן מסר כי "תמונות הלוויין האמריקני שפורסמו הן מזויפות, ותפקידן להפחית מחומרת הנזק שנגרמה במפעלי ארמקו".

מוקדם יותר היום, הצהיר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ כי "ככל הנראה, איראן אחראית לתקיפת מתקני הנפט בסעודיה". זאת, חרף הכחשותיה של טהראן. לדבריו, "ארצות הברית לא רוצה מלחמה - אבל מוכנה לכך יותר מכל אומה אחרת בהיסטוריה".

"אני לא רוצה מלחמה עם אף אחד", הדגיש. "אנחנו מוכנים יותר מכולם. יש לנו את הצבא החזק ביותר והטילים ביותר. בנינו את הצבא מחדש בהרבה דרכים שונים. לאף אחד אין את הכלים שיש לנו. עם כל זה, אנחנו רוצים להימנע ממלחמה. יש לנו הרבה אופציות אבל אני לא מתעסק בהן עכשיו, אנחנו רוצים להבין מי עשה את זה. זאת הייתה מתקפה מאוד גדולה, ויכול להיות שנענה במתקפה גדולה פי כמה".

עוד בחדשות 13:

טראמפ: נראה שאיראן אחראית לתקיפה בסעודיה; ייתכן שנגיב בעוצמה

סעודיה: התקיפה לא בוצעה מתימן; נעשה שימוש בכלים איראניים

בעקבות התקיפה בסעודיה: אספקת הנפט העולמית פחתה בחמישה אחוזים

חלקים של מל''טים במסיבת עיתונאים בסעודיה
חלקים של מל''טים במסיבת עיתונאים בסעודיה | צילום: חדשות 13
חלקים של טילי שיוט במסיבת עיתונאים בסעודיה
חלקים של טילי שיוט במסיבת עיתונאים בסעודיה | צילום: חדשות 13

שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, התייחס אף הוא לתקיפה וטען כי מדובר ב"מתקפה חסרת תקדים". סעודיה הצהירה כי "אנו מסוגלים להגן על עצמנו ומגיבים למתקפות בעוצמה", והודיעה כי תזמין מומחים בין-לאומיים שיחקרו את התקרית. משרד החוץ הסעודי הוסיף: "קוראים לעולם לגנות את מי שעומד מאחוריה".

בתוך כך, רשת NBC דיווחה היום מפי שלושה גורמים במודיעין האמריקני כי ארצות הברית גילתה שמקור התקיפה הוא באיראן - וכי ההערכה בוושינגטון היא שהמהלך יגרום להסלמת המתח עם איראן. עוד דווח כי מקור בקונגרס אמר שחברי המפלגה הדמוקרטית שמעורים בפרטים לא חולקים על כך שאת התקיפה ביצעה איראן. "בתקיפה הייתה רמת תחכום שלא ראינו בעבר", אמר הגורם. "לא תראה חברי מפלגה דמוקרטית מכחישים שטהראן עומדת מאחורי הכול".

במקביל, דווח ב"וושינגטון פוסט" כי בכירים במשרד הביטחון האמריקני אמרו שיש להגיב בצורה מאופקת על התקיפה. זאת, מכיוון שארצות הברית עלולה "לשלם מחיר יקר על סכסוך עם איראן", לטענתם.

טראמפ ובן סלמאן בפגישה בבית הלבן
טראמפ ובן סלמאן בפגישה בבית הלבן | צילום: רויטרס

בשעות הבוקר מסר דובר כוחות הקואליציה הסעודית בתימן, תרכי אל-מאלכי, כי תוצאות החקירה הראשוניות מצביעות על כך שבמתקפה על מתקני הנפט בסעודיה נעשה שימוש בכלי נשק איראניים ושלל את החשד שהתקיפה בוצעה משטח תימן - כפי שטענו המורדים הח'ותים.

עוד טען אל-מאלכי שבקרוב יתפרסמו תמונות של הנשק. כמו כן הבהיר הדובר כי המזל"טים שבהם הח'ותים עושים שימוש הם מתוצרת איראנית מדגם "אבאביל", והדגיש כי הח'ותים ממשיכים לפגוע באזורים מאוכלסים באמצעות טילים בליסטים.