רוסיה וטורקיה הגיעו להסכם: הכורדים ייסוגו 30 ק"מ מהגבול

הסיכום, לפיו בין היתר ייערכו בשטח סיורים משותפים של מוסקבה ואנקרה, ייכנס לתוקפו מחר בצהריים. מדובר בהישג עבור פוטין, שמבסס את מעמדו באזור • שר ההגנה הרוסי: 500 פעילי דאע"ש ברחו

זמן צפייה: 00:34

הלחימה בצפון סוריה: רוסיה וטורקיה הגיעו אמש (שלישי) להסכם משותף לסיום מבצע "מעיין השלום". ההסכם ייכנס לתוקפו מחר בשעה 12:00 בצהריים, ובמסגרתו נקבע כי הכוחות הכורדים ייאלצו לסגת 30 ק"מ מהגבול, כפי שנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן רצה כשהחל המבצע. בנוסף על כך, הכוחות הרוסיים והטורקיים יבצעו סיורים משותפים באזור. מנגנון התיאום שקבעו המדינות זהה להסכם שנקבע עם ארצות הברית.

לאחר החתימה, שוחח פוטין עם נשיא סוריה בשאר אסד בטלפון. השניים דנו בהסכם החדש ואסד הבטיח לעמיתו הרוסי כי המאבק יתמקד בכל סוג של טרור באזור, והודה לו על הרכבת כוח הסיורים המשותף בגבול הצפוני של המדינה.

היום הודיע משרד ההגנה הטורקי כי ארצות הברית דיווחה לאנקרה כי נסיגתם של הכוחות הכורדים מ"האזור הבטוח" שבצפון סוריה הושלמה. כמו כן, נמסר כי בשלב זה אין צורך לפתוח במבצע נוסף

לכתבות נוספות בנושא >>

טראמפ: "השארתי כוחות צבאיים בסוריה לבקשת ישראל וירדן"

הכורדים נסוגו מראס אל-עין; חיילים אמריקנים עזבו את סוריה

לאחר ההכרזה האמריקנית: הכורדים הודיעו – מקבלים את הפסקת האש

נשיא רוסיה פוטין ונשיא טורקיה ארדואן נפגשים בסוצ'י, היום
נשיא רוסיה פוטין ונשיא טורקיה ארדואן נפגשים בסוצ'י, היום | צילום: רויטרס

מוקדם יותר אמש, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שחתם על ההסכם עם עמיתו הטורקי ארדואן, הצהיר כי המטרה הסופית של ההסכם היא שכל הכוחות הזרים ייצאו מאזורי הלחימה בצפון סוריה. ההסכם שנחתם מהווה הישג חשוב נוסף לפוטין, שממשיך לבסס את מעמדו במזרח התיכון, לאחר הנסיגה האמריקנית.

שלוש שעות לפני החתימה על ההסכם אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי יש התקדמות בנוגע למצב בסוריה. לדבריו, "לא היה לטורקיה אינטרס להמשיך עם הפלישה. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היה מוכן לגבות מטורקיה מחיר כלכלי על פעולותיה".

במקביל לפגישת פוטין וארדואן, שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו התייחס לסוגיית אסירי דאע"ש שנתפסו על ידי הכוחות הכורדים לפני הפלישה הטורקית, ואמר כי בעקבות הלחימה באזור, "500 פעילי דאע"ש שהיו בכלא שבשליטת הכורדים הצליחו לברוח".

לפני פגישת המנהיגים, איים ארדואן כי אם ארצות הברית לא תיסוג מסוריה כפי שהוסכם בין המדינות, המבצע הטורקי בסוריה יתחזק. על כך תקף אסד את ארדואן, בזמן ביקורו באזורים שנכבשו חזרה מהטורקים, ואמר כי הנשיא הטורקי הוא "גנב".

ראס אל-עין, צפון סוריה | צילום: רויטרס

לפני יומיים, חיילים של הצבא האמריקני חצו את הגבול החוצה מסוריה בעיר דוחוק ונכנסו לתוך עיראק, כך על פי עדויות שניתנו לסוכנות הידיעות "רויטרס". לפי העדויות, יותר ממאה רכבים ועליהם ציוד וחיילים עשו את דרכם ביציאה מהמדינה. זאת כחלק מהסכם הפסקת האש שנחתם בין טורקיה לארה"ב.

ברקע הדיווחים על נסיגת הצבא האמריקני, חיילים כורדים מארגון הכוחות הסוריים הדמוקרטים נסוגו אתמול מהעיירה ראס אל-עין השוכנת בגבול עם טורקיה.