נשיא איראן בתגובה לסנקציות על זריף: "התנהגות ארה"ב ילדותית"

חסן רוחאני אמר בתגובה להחלטה של הנשיא טראמפ להטיל סנקציות אישיות על הבכיר האיראני, כי האמריקנים פועלים מתוך פחד: "מדינה שמחשיבה עצמה למעצמה חוששת מריאיונות שמעניק שר החוץ שלנו"

זמן צפייה: 00:19

נשיא איראן חסן רוחאני התייחס הבוקר (חמישי) לסנקציות שהטילה אמש ארצות הברית על שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, ואמר בטלוויזיה האיראנית כי "ההתנהגות של האמריקנים היא ילדותית ומונעת מפחד. הם טוענים בכל יום שהם מעוניינים לדבר ללא תנאים מקדימים, ואז מטילים סנקציות על שר החוץ שלנו".

רוחאני הוסיף ולעג לתדמית כוחה של ארצות הברית: "עמודי הבית הלבן עשויים לרעוד על ידי מילים והיגיון של אדם שניחן בהקרבה עצמית", אמר. "מדינה שמאמינה שהיא מעצמה עולמית רבת כוח פוחדת מהראיונות של שר החוץ שלנו". בכך הנשיא התייחס לראיונות שהעניק זריף לתקשורת האמריקנית מוקדם יותר החודש, כשביקר בניו יורק לצורך פגישה באומות המאוחדות.

לכתבות נוספות בנושא >> 

טראמפ הטיל סנקציות אישיות על שר החוץ האיראני

איראן מאיימת: "מוכנים להפחתה נוספת במחויבות להסכם הגרעין"

דיווח: איראן מתכננת לייצר מחדש מים כבדים במתקן גרעיני

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה כי במשמרות המהפכה האיראניים גינו את הצו המורה להטיל סנקציות על זריף. "מדובר בצעד מגוחך, לא חוקי ולא חכם", מסרו. "האמריקנים חושפים את זעמם על כך שהמסר של הרפובליקה האיסלאמית מופץ בצורה נרחבת".

כאמור, אתמול חתם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על צו נשיאותי שמוסיף את שר החוץ של איראן, מוחמד ג'אווד זריף, לרשימת הסנקציות. זאת בהמשך לסנקציות שהטיל בחודש שעבר נגד איראן, ושהתמקדו במנהיגה העליון של המדינה עלי חמינאי ומטרתן למנוע ממנו ומקורביו גישה לכלים כלכליים.

בתגובה להודעת הבית הלבן, כתב זריף בחשבון הטוויטר שלו כי "הסיבה שארצות הברית שמה אותי למטרה היא שאני 'הפנים הבין-לאומיות של איראן'. האם האמת כל כך כואבת? לסנקציות אין שום השפעה עלי או על המשפחה שלי, כי אין לי שום רכוש או אינטרס מחוץ לאיראן. תודה שאתם מחשיבים אותי ככזה איום ענקי לאג'נדה שלכם".

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

בכיר במשרד האוצר האמריקני אמר כי זריף הוא הפנים הבין-לאומיות של איראן, שמגן על מדיניות הרדיפה של המשטר ועל דיכוי חופש הביטוי, וכי משרדו של זריף הוא המשך ישיר למדיניות המנהיג העליון של איראן ושל משמרות המהפכה. לדבריו, במשך זמן רב מדי התייחסו לזריף בארצות הברית כנציג לגיטימי של איראן, וכי סבלנותו של הנשיא טראמפ פקעה.

באשר לניהול משא ומתן אמריקני עם זריף, אמר הבכיר כי הוא אינו נחשב לאיש קשר מרכזי, וכי בבית הלבן מעדיפים לקיים כל קשר עם איראן באמצעות מתווך בעל יכולת השפעה. עד כה, הוסיף הבכיר, זריף עטה כסות של המתווך המכובד של המשטר, אך דבריו האחרונים, כולל יחסו להומוסקסואלים ולכליאת העתונאי האמריקני ג׳ייסון רזיאן, מעידים שלא כך הדבר.

ממשרד החוץ האיראני נמסר בתגובה להחלטה: "ארצות הברית הטילה סנקציות על זריף מכיוון שהם חוששים מכישורי המשא ומתן שלו".