דיווח: איראן תיסוג מסעיפים בהסכם הגרעין כתגובה לפרישת ארה"ב

כלי תקשורת בטהראן דיווחו מפי גורמים כי הנשיא רוחאני צפוי להודיע על צעדי נגד לפרישת ארה"ב מההסכם. לפי הפרסום, מידע על המהלך הועבר לבכירי האיחוד האירופי באופן לא רשמי

זמן צפייה: 01:35

גורמים באיראן אמרו הבוקר (שני) כי הנשיא חסן רוחאני יודיע ככל הנראה ביום רביעי על צעדי נגד ליציאתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין - כך דווח בכלי תקשורת במדינה. לפי הפרסום, צעדי הנגד יכללו נסיגה מחלק מסעיפי ההסכם - שמחייב את איראן לעצור את פיתוח הגרעין במדינה בתמורה להסרת הסנקציות - אך לא יציאה מלאה ממנו.

את ההודעה יישא ככל הנראה רוחאני בריאיון בשידור חי שיועבר ברדיו ובטלוויזיה. לפי הדיווח, מידע על כוונותיה של איראן הועבר לבכירי האיחוד האירופי באופן לא רשמי. לדברי הגורמים האיראניים, הנסיגה הצפויה היא תגובה ליציאתה של ארה"ב מהסכם הגרעין לפני כשנה, ו"חוסר המסוגלות של האיחוד האירופי לעמוד בהבטחותיה".

עוד בחדשות 13:

מפקד כוח קודס האיראני: "לא ננהל מו"מ עם ארה"ב תחת לחץ"

ברקע מהלכי ארה"ב נגד הארגון: הוחלף מפקד משמרות המהפכה באיראן

ארצות הברית הכירה במשמרות המהפכה של איראן ארגון טרור

נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני | צילום: רויטרס

כזכור, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, אמר הלילה כי מדינתו מתכננת לשלוח נושאת מטוסים נוספת, טייסת מפציצים וכן כוחות צבאיים למזרח התיכון. זאת כדי להיערך "אל מול אינדיקציות והתרעות להסלמה מצד איראן", לדברי בולטון.

"כל תקיפה על כוחות אמריקניים או על בנות בריתינו תיענה במפגן כוח חסר תקדים", אמר בולטון בהצהרה שמסר, והסביר כאמור כי ההחלטה התקבלה על רקע מספר ידיעות והתרעות מדאיגות שהתקבלו לאחרונה, ועל רקע המתיחות הגוברת בין שתי המדינות. "עם זאת, ארצות הברית אינה מעוניינת במלחמה מול המשטר בטהראן, אך אנחנו מוכנים להגיב לכל מתקפה מצד משמרות המהפכה – או כל כוח איראני אחר", הוסיף.

גם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס למהלך האחרון ואמר כי "אם חזבאללה יתקוף כוחות אמריקניים, נראה באיראן אחראית לכך".

כזכור, רוחאני נאם בסוף השבוע בטלוויזיה הממלכתית, וקרא להגביר את יצוא הנפט, על מנת להיאבק בסנקציות מצד ארצות הברית. רוחאני אמר כי לצד המשך יצוא הנפט, שנפגע קשות בשל צעדי הענישה האמריקניים, "על איראן להגביר את יצוא הסחורות שאינן נפט" כהגדרתו.

מייק פומפאו
שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו | צילום: רויטרס

מצבה הכלכלי של איראן מוסיף להידרדר, בשל הירידה בייצוא הנפט לאור הסנקציות האמריקניות וביטול ההקלות לפני כשבועיים, שניתנו על ידי ארצות הברית לחלק מהמדינות לאחר יציאת טראמפ מהסכם הגרעין עם איראן. אמש הודיע שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו על הכבדה נוספת של הסנקציות.

על פי ההודעה, ארצות הברית תוסיף לרשימת העיצומים "כל גורם שיסחר עם איראן באורנים טבעי תמורת אורניום מועשר". יחד עם זאת האריך משרד החוץ האמריקני את ההקלות לבריטניה, סין, צרפת, ורוסיה, לפעול בשיתוף פעולה מוגבל עם פעילותה של איראן בתחום הגרעין האזרחי, "על מנת להקשות על פעילותה הגרעינית", כהגדרת המדינות.

לפני כשבועיים הודיע הבית הלבן על החרפת הסנקציות שהטילה נגד איראן בנובמבר אשתקד. כעת, כל שמונה המדינות שהותר להן אז להמשיך ולייבא נפט מאיראן – לא יוחרגו. במקביל, ארצות הברית, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות יגבירו את אספקת הנפט, על מנת לוודא שהשוק יישאר מאוזן. הסנקציות החדשות ייכנסו לתוקפן ב-1 במאי.

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

המדינות סין, הודו, טורקיה, יפן, וקוריאה הדרומית, שניהלו עד כה קשרים עם הרפובליקה האסלאמית ונהנו מהקלות, ייאלצו להפסיק את המסחר איתה. יוון, איטליה וטאיוואן, שגם הן היו חלק מתוכנית ההקלות האמריקנית, הפסיקו את המסחר עם איראן מיוזמתן עוד בטרם ההודעה האמריקנית.

"ערב הסעודית ומדינות נוספות בארגון המדינות המייצאות נפט יספקו את הנפט שיחסר כתוצאה מהסנקציות שלנו על הנפט האיראני", הבטיח טראמפ לאחר ההודעה על ביטול ההקלות, בחשבון הטוויטר שלו, "איראן קיבלה ייעוץ רע מאוד מג'ון קרי והאנשים שעזרו לו להוביל את ארה"ב לעסקת הגרעין הרעה עם איראן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על החרפת הסנקציות ואמר: "ההחלטה של הנשיא טראמפ והממשל האמריקני היא בעלת חשיבות רבה להגברת הלחץ על משטר הטרור האיראני. אנו עומדים לצד נחישותה של ארה"ב נגד התוקפנות האיראנית וזוהי הדרך הנכונה לעצור אותה".