חמינאי לטראמפ: "לא יכול לעשות דבר"; העימותים בבגדד התחדשו

מנהיגה העליון של הרפובליקה האסלאמית פנה לנשיא ארה"ב בטוויטר: "אדם לא הגיוני. אומות שונאות אותך". תומכי המיליציות השיעיות שוב התפרעו סמוך לשגרירות ארה"ב בבגדד - 20 בני אדם נפצעו

זמן צפייה: 02:06

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, תקף היום (רביעי) את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, על רקע התקיפה האמריקנית על מיליציות פרו-איראניות. חמינאי כתב בחשבון הטוויטר שלו כי טראמפ "לא יכול לעשות דבר לאיראן", ואז פנה אליו ואמר כי "אם היית אדם הגיוני, מה שאתה לא, הייתה מבין שאומות שונאות אותך בגלל פשעיך".

עוד כתב חמינאי כי "אם הרפובליקה האסלאמית תחליט להילחם - היא תעשה זאת באופן חד משמעי. איננו מחפשים מלחמה, אך נגן בחריפות על האינטרסים, הכבוד, והתהילה של האומה האיראנית. אם מישהו יאיים על כך - נתעמת איתו ללא היסוס".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לאחר התקיפה בבגדד: ארה"ב תשלח 750 חיילים למזרח התיכון

מפגינים בבגדד פרצו את שערי שגרירות ארה"ב; "השגריר פונה"

מטרת איראן במתקפה על השגרירות: לסלק את ארה"ב מעיראק • פרשנות

בתוך כך, כלי תקשורת בעיראק דיווחו כי התחדשו המהומות סמוך לשגרירות ארצות הברית בבגדד, ותומכי המיליציות השיעיות ניסו שוב להצית את הגדר החיצונית של מבנה הנציגות האמריקנית, ולפרוץ לבניין. כוחות הביטחון במקום ירו לעבר המתפרעים גז מדמיע, ועל פי דיווחים בתקשורת המקומית, 20 בני אדם נפצעו.

אתמול פרצו אלפי תומכי המיליציות השיעיות לשגרירות ארצות הברית בבגדד, הציתו את מבנה הביטחון במקום ושרפו את דגלי ארצות הברית וישראל. קולות ירי נשמעו באירוע. משרד החוץ העיראקי מסר כי שגריר ארצות הברית וצוותו פונו, בעקבות ההתפרעויות, שאירעו במהלך הלוויית חללי המיליציה. עם זאת, על פי דיווח אמריקני, השגריר לא פונה כלל.

כוחות הביטחון העיראקיים ניסו לפזר את המפגינים באמצעות גז מדמיע, ועל פי דיווח ברשת אל-ג'זירה, לאחר שהמתפרעים נכנסו למתחם השגרירות, הם פונו מהמקום.

מפגינים מבעירים את החומה סמוך לשגרירות ארה''ב בבגדאד
מפגינים מבעירים את החומה סמוך לשגרירות ארה''ב בבגדאד

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ בטוויטר בתגובה לאירוע, וכתב כי "איראן היא האחראית למתקפה - הם יישאו באחריות מלאה. בנוסף, אנו מצפים מעיראק שתשתמש בכוחותיה כדי להגן על השגרירות".

מוקדם יותר היום אמר שר הביטחון האמריקני מארק אספר כי ארצות הברית תשלח 750 חיילים למזרח התיכון בעקבות התקיפה אתמול. "הצבת החיילים באזור היא תגובה לעלייה ברמת הסיכון כלפי אנשי שגרירות בגדד - ארצות הברית תגן על אנשיה באשר הם - בכל העולם", אמר השר.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-part-2001011000' autoplay='0' credit='' desc='המארינס נוחתים בבגדד' kid='1_2a906nrk' duration='18']

טראמפ התייחס להגעת הכוחות במהלך הלילה. "לוחמי המארינס הגיעו. הגיעו לוחמים ועשו עבודה פנטסטית, הם הגיעו מיד", אמר. "אני רוצה להודות גם לממשל בעיראק, הם סייעו. שוחחתי עם ראש הממשלה והודתי לו". בתיעוד שפרסמה ארה"ב ניתן לראות את תגבור כוחות המארינס נוחת במתחם השגרירות.

מוקדם יותר השבוע הודיע צבא ארצות הברית הודיע כי תקף מהאוויר באמצעות מל"טים מיליציות פרו-איראניות בסוריה ועיראק. על פי ההודעה, חמישה יעדי טרור הותקפו, בהם מחסני תחמושת. זאת, על פי הודעת הפנטגון, בעקבות תקיפות חוזרות ונשנות בבסיסים עיראקיים, שאחת מהן הביאה למותו של אזרח אמריקני ופצעה ארבעה נוספים.

חמינאי וטראמפ
חמינאי וטראמפ | צילום: רויטרס

כלי תקשורת ערביים דיווחו על 25 הרוגים, ביניהם אבו עלי אל-ח'וזעלי, מפקד גדוד בחטיבה 45 של מיליציית "הגיוס העממי". כמו כן, דיווחו על 30 בני אדם שנפצעו כתוצאה מתקיפת המטה הראשי של מיליציית "חזבאללה עיראק" שבעיר אלקאים.