שר החוץ האמריקני שוחח עם נתניהו על חיסול סולימאני

מייק פומפאו צייץ בטוויטר כי הודה לרה"מ על תמיכתו בארה"ב ובמלחמה בטרור: "שוחחנו על החשיבות בהדיפת ההשפעה הרעה של איראן ועל איומיה באזור"

זמן צפייה: 02:11

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו שוחח הערב (שבת) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על חיסולו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים, קאסם סולימאני.

"שוחחנו על החשיבות בהדיפת ההשפעה הרעה של איראן ועל איומיה באזור", כתב פומפאו בטוויטר. "אני תמיד אסיר תודה על התמיכה האיתנה של ישראל במלחמה בטרור. הקשר בין ישראל וארה"ב לא ניתן לניתוק".


מוקדם יותר שוגרו רקטות לעבר מספר מטרות אמריקניות בעיראק. שתי רקטות שוגרו לעבר ה"גרין זון", המתחם שבו נמצאת השגרירות האמריקנית בגדד. אחת מהן התפוצצה בתוך המתחם, אך לא גרמה לנפגעים. פצת מרגמה נוספת התפוצצה בשכונת ג'אדריה שבה נמצא המתחם, וגרמה לפציעתם של חמישה בני אדם. 3 רקטות התפוצצו גם במתחם בסיס "בלד" שבצפון בגדד, שבו יש כוחות של חיל האוויר האמריקני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בליסבון
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בליסבון | צילום: קובי גדעון /לע''מ

כמו כן, מקורות ביטחוניים בעיראק מסרו לערוץ אל-ג'זירה כי בוצע ירי רקטות לעבר מתחם הלשכות הנשיאותיות בעיר מוסל בעיראק. לפי הדיווח במקום מוצבים גם כוחות אמריקנים.

גדודי חזבאללה העיראקיים, הפועלים תחת חסותה שלאיראן, אחרי ירי הרקטה: "החל ממחר בערב אנו ממליצים למנגנוני הביטחון במדינה להתרחק מהבסיסים האמריקאיים עד לטווח של לפחות קילומטר. לא נרצה שהם יהפכו למגן אנושי עבור האמריקנים".

במקביל, ערוץ אל-מיאדין הלבנוני דיווח מפי מקורות ביטחוניים כי בוצעה תקיפה אווירית בגבול סוריה-עיראק ובתוך שטח סוריה. הכוחות הפרוסים בגבול הושמו במצב כוננות.

Iranian Revolutionary Guard Commander Soleimani Stands At The Frontline During Offensive Operations Against Islamic State Militants In The Town Of Tal Ksaiba In Salahuddin Province
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני | צילום: רויטרס

ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, הכריז על שלושה ימי אבל במדינה על רקע חיסולו של קאסם סולימאני, אבו מהדי אל-מוהנדס וההרוגים הנוספים במתקפה בבגדד.

בתוך כך, חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה באיראן, אמר כי "הנקמה על חיסולו של סולימאני הולכת להיות נקמה אסטרטגית שתביא לסיום הנוכחות האמריקאית באזור".

People Gather At The Funeral Of The Iranian Major General Qassem Soleimani And The Iraqi Militia Commander Abu Mahdi Al Muhandis, In Baghdad
אלפים במסע הלוויה של קאסם סולימאני | צילום: רויטרס

במקביל, ערוץ אל-עאלם האיראני פרסם חלק מצוואתו של קאסם סולימאנ, שבה הוא כתב לאשתו: "קבעי את מקום קבורתי בכרמאן עיר הולדתי. אני רוצה שהקבר שלי יהיה פשוט כמו קבריהם של אחי השהידים ושיהיה כתוב עליו "החייל קאסם סולימאני" ללא תארים נוספים".

מוקדם יותר איים גנרל במשמרות המהפכה האיראניים, ג'ולאמי אבו-חמזה, על ארצות הברית וישראל בריאיון לסוכנות ידיעות איראנית. לטענתו, "הרפובליקה האסלאמית תעניש אמריקנים בכל מקום שבהישג ידה - גם תל אביב נמצאת בטווח הפגיעה".

הגנרל חיזק את החשש מתקיפה איראנית במפרץ הפרסי, בעקבות חיסולו של מפקד כוח קודס. אבו חמזה טען כי "מצר הורמוז היא נקודה קריטית למערב, יש שם מספר גדול של ספינות אמריקניות. איראן זיהתה אותם לפני זמן רב".