פומפאו: "מעריכים כי איראן אחראית לתקיפת המכליות במפרץ עומאן"

שר החוץ האמריקני התייחס לתקרית שהתרחשה בסמוך למצרי הורמוז, והצהיר כי "מדיניותנו נותרה בעינה: מאמץ דיפלומטי להביא את טהראן לשולחן המו"מ". טראמפ: "מוקדם מדי לדבר על עסקה עם איראן"

זמן צפייה: 04:37

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, התייחס הערב (חמישי) לתקיפת מכליות הנפט במפרץ עומאן, והצהיר כי "אנו מעריכים כי איראן אחראית לתקיפה במפרץ. ההערכה מבוססת על מודיעין, כלי הנשק ורמת המומחיות שנדרשה". את הדברים אמר פומפאו בנאום במשרד החוץ האמריקני.

לדבריו, "זו האחרונה בשורת מתקפות של איראן ושלוחותיה, ויש להבינה בהקשר של 40 שנים של תוקפנות ללא הצדקה". עוד הוסיף כי "מדובר בסכנה לביטחון הלאומי. חמינאי דחה היום את ניסיונות הגישור של ראש ממשלת יפן - הם העליבו את יפן, תקפו אונייה יפנית וסיכנו את חיי אנשיה".

פומפאו הצהיר כי מדיניות ארה"ב מוסיפה להיות מאמץ כלכלי ודיפלומטי להביא את איראן לשולחן המו"מ, וכי אין איום בפעולה צבאית. המדיניות, לדבריו, נשארת לעת עתה בגדר הסנקציות.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

גורמים אמריקנים: "סבירות גבוהה שאיראן אחראית לתקיפת המכליות"

שתי מכליות נפט הותקפו ליד עומאן – אחת מהן בסכנת טביעה

מייק פומפאו
שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו | צילום: רויטרס

בתוך כך, נשיא ארה"ב טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני חש שמוקדם מדי אפילו לחשוב על עסקה עם איראן. הם לא מוכנים עדיין, וגם אנחנו לא".

 

בתוך כך, בכיר בממשל טראמפ מסר כי "ארצות הברית דנים עם בעלות בריתה באפשרויות ההגנה על משלוחים בין-לאומיים באזור המפרץ, על רקע תקיפת מכליות המיוחסות לאיראן. ארה"ב רוצה להבטיח את חופש התנועה ולהבטיח שהסחר הבין-לאומי לא ייפגע". עוד הוסיף הבכיר כי תקיפת המכליות עשויה להיות קשורה לביקורו של ראש ממשלת יפן בטהראן.

מוקדם יותר היום מסרו גורמים אמריקנים לרשת CBS כי סבירות גבוהה שאיראן עומדת מאחורי המתקפה על מכליות נפט במפרץ עומאן. לדבריהם, טענותיה של איראן על כך שהצילה את אנשי הצוות ששהו על כלי השייט הן "שקריות".

אחד הבכירים הוסיף כי הוא מודע לדיווחים לפיהם אנשי צוות אמרו שהותקפו על ידי טורפדו או מוקש ימי, אולם לא ניתן לקבוע זאת בשלב הזה. גורף נוסף המעורה בפרטים קבע כי לא מדובר בטורפדו. לדברי הבכיר, הרשויות בארה"ב יבחנו את הממצאים מהתקרית על מנת לקבוע מי עומד מאחורי המתקפה. עוד אמר כי התגובה לתקרית תיקבע בהתאם ליכולת להוכיח כי איראן עומדת מאחורי המעשה, וכן בגישתן של מדינות המפרץ האחרות.

בהודעת הבית הלבן נכתב כי "נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עודכן בדבר התקיפה על מכליות הנפט סמוך לעומאן. ארה"ב מספקת סיוע ותמשיך לבצע הערכה של המצב". כמו כן, נושא המכליות עלה בדיון במועצת הביטחון שנערך היום. נציג ארצות הברית אמר כי "זה לא מתקבל על הדעת שיפגעו בהובלה מסחרית". ב"בלומברג" דווח כי בממשל טראמפ בטוחים בזהות התוקפים, וכי דוח בנושא צפוי להתפרסם במהלך היום.

בתוך כך, הקרמלין הודיע כי מוקדם מדי לקבוע מי עומד מאחורי התקיפה, והזהיר מפני קפיצה מוקדמת למסקנות. סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, הצהיר כי "לא צריך למהר להאשים את איראן בתקיפה. אין להשתמש בתקרית להסלמת המתיחות מול טהראן". דבריו צוטטו בסוכנות הידיעות הרוסית RIA.