נתניהו וגנץ הוזמנו לבית הלבן לדיונים בתוכנית השלום

גורמים ישראלים אמרו כי הפגישה נקבעה במקביל לדיוני החסינות - אך מפלגת כחול לבן תתנגד לדחייתם. הבית הלבן צפוי לפרסם הצהרה בנושא ביממה הקרובה. בנט: "לא נסכים למסירת שטחים לערבים"

זמן צפייה: 10:01

ראש הממשלה נתניהו, ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הוזמנו לבית הלבן לפגישה שתתקיים בשבוע הבא בנושא תוכנית השלום - כך על פי גורמים ישראליים. הבית הלבן צפוי לפרסם ביממה הקרובה פרטים נוספים לגבי ההסכם. זאת ברקע הדיונים שמתקיימים בשבוע האחרון בממשל האמריקני, בשאלה אם לחכות עם פרסום התוכנית לאחר הרכבת הממשלה, או להקדימו.

בשנה שעברה פורסמו עיקרי התוכנית, הכוללים הקצאה של 85%-95% משטחי הגדה המערבית לקראת מדינה פלסטינית עתידית. יתרת שטחי הגדה יסופחו לישראל – אך היא תשמור על שליטה ביטחונית מלאה ביהודה ושומרון. בירתה של המדינה הפלסטינית תתפרס על כמה שכונות במזרח ירושלים. גושי ההתנחלויות לא יפורקו, אך כ-8,000 מתנחלים החיים במאחזים הבלתי חוקיים יפונו. עם זאת, מאז הפרסום בשנה שעברה נעשו תיקונים לתוכנית, וכעת היא מיטיבה עוד יותר עם הצד הישראלי.

שר הביטחון, נפתלי בנט, מסר הערב כי "‏הנשיא טראמפ, קושנר והשגריר פרידמן הם חברי אמת של ישראל. ייתכן שמדינת ישראל עומדת בפני הזדמנות היסטורית, לצד סיכונים משמעותיים. מפלגת ימינה תעמוד על המשמר. אהיה ברור: מפלגת ימינה לא תאפשר למסור אדמה לערבים או להקים מדינה פלסטינית. לאחר שיפורסמו פרטי התוכנית נתייחס לגופה".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

ח"כ רפי פרץ חיזק את דבריו של בנט, ואמר: "הנשיא טראמפ והממשל האמריקאי הנוכחי הם תומכי ישראל וכבר הוכיחו זאת. ‏אך על רקע פרסום תכנית המאה אנו אומרים בצורה ברורה: לא נאפשר מסירת חבלי מולדת. לא כמדינה פלסטינית ולא בצעדים חד צדדים. נחלת אבותינו לא נתונה למו"מ".

ארגון שלום עכשיו התייחסו להצגת תוכנית המאה בשבוע הבא, והזכירו כי: "כל מתווה שלא יכלול הקמת מדינה פלסטינית על בסיס קווי 67 ופינוי התנחלויות מבודדות הוא אחיזת עיניים שתסתיים בפח האשפה של ההיסטוריה."

אתמול מסרו בכירים בבית הלבן לחדשות 13 כי ממשל טראמפ מתנגד לביצוע מהלכים חד-צדדיים מצד ישראל, בהם סיפוח בקעת הירדן, לפני הצגת תוכנית השלום האמריקנית. לדבריהם, "ארצות הברית הבהירה את התנהגותה, וממשלת ישראל מודעת לכך לחלוטין".

דברי הבכירים בבית הלבן מגיעים אחרי שמוקדם יותר השבוע הודיע ראש הממשלה נתניהו כי ברצונו לקדם הצבעה בכנסת בנוגע לסיפוח הבקעה. הצבעה כזו עשויה להתקיים כבר בשבוע הבא.

דונלד טראמפ בעצרת האו''ם
דונלד טראמפ בעצרת האו''ם | צילום: חדשות 13

בתחילת השבוע אמרו גורמים אמריקנים כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי להכריע בימים הקרובים אם להציג את תוכנית השלום של הבית הלבן לפני הבחירות בישראל. בימים האחרונים, כאמור, מתקיימות התייעצויות אינטנסיביות בין חברי "צוות השלום" של הבית הלבן לגבי השאלה אם להציג את "תוכנית המאה" לפני הבחירות. למהלך כזה עשויה להיות השפעה רבה על מערכת הבחירות ועל תוצאותיה.

גורמים שמעורים בסוגייה אומרים כי החלטת טראמפ תושפע מכמה דברים: ההתפתחויות במשפט ההדחה נגד טראמפ בקונגרס בימים הקרובים והפגישות שטראמפ ויועצו הבכיר ג'ארד קושנר יקיימו ביום שלישי בוועידה הכלכלית בדאבוס עם מנהיגים מרחבי העולם, ובמיוחד מהעולם הערבי, ומה שישמעו מהם לגבי התוכנית.

ההחלטה תושפע גם מתוצאות הפגישות שקושנר צפוי לקיים בהמשך השבוע בירושלים עם נתניהו וגנץ. ראש הממשלה מעוניין בהצגת תוכנית השלום לפני הבחירות, ואילו יו"ר כחול לבן מתנגד לכך וטוען שזו תהיה התערבות בבחירות. בכירים בבית הלבן לא הכחישו את הדברים הללו ואמרו בתגובה: "הנשיא עדיין לא קיבל החלטה".