שרי החוץ של ארה"ב ובריטניה: איראן תקפה את הספינה במפרץ עומאן

לאחר שטהראן הכחישה את מעורבותה, בריטניה וארה"ב גינו את הפעולה וקבעו שהיא אכן מעורבת בה. "אין הצדקה להתקפה כזו" • הרמטכ"ל הציג לעמיתו הבריטי מודיעין שקושר את איראן לפעולה

זמן צפייה: 03:26

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן ושר החוץ הבריטי דומיניק ראב האשימו היום (ראשון) את איראן באחריות לתקיפת הספינה בבעלות ישראלית בסמוך לעומאן שהתרחשה בשבוע שעבר. בתקיפה, שנערכה באמצעות מל"ט מתאבד, נהרגו איש צוות בריטי ששירת בעבר בצבא הממלכה המאוחדת וכן איש צוות ממוצא רומני. במקביל, הרמטכ"ל אביב כוכבי הציג לעמיתו הבריטי מודיעין שקושר את איראן לפעולה.

בהודעה שפרסם משרד החוץ האמריקני נכתב כי "אנחנו מגנים בחריפות את ההתקפה על האונייה המסחרית שעברה בים הערבי. לאחר בחינת המידע, אנחנו משוכנעים כי איראן ביצעה את ההתקפה. אין הצדקה להתקפה מסוג זה. אנחנו דנים עם בנות בריתנו על הצעדים הבאים".

תיעוד הפגיעה בספינה בבעלות ישראלית מול חופי עומאן
תיעוד הפגיעה בספינה בבעלות ישראלית מול חופי עומאן

שר החוץ יאיר לפיד מסר בתגובה להודעת בלינקן: "המשטר הרצחני באיראן ופעולות הטרור שהוא מייצא הם איום גלובלי. אני שמח שגם ארצות הברית וגם בריטניה מגנים את פעולות הטרור האלה. האיום משלטון הטרור באיראן רק ייגבר לאחר עלייתו לשלטון של 'התליין מטהראן' ראיסי. העולם כולו צריך להציב חומה בצורה - מדינית ובטחונית כנגד איראן. ישראל תמשיך את השיח עם בעלות בריתנו בעולם ונעבוד ביחד על הצעדים הדרושים כנגד הטרור האיראני".

מוקדם יותר היום דובר משרד החוץ האיראני הגיב להאשמות כי מדינתו אחראית לתקיפת מיכלית הנפט מול חופי עומאן ביום חמישי האחרון. "ההאשמות המופנות כלפי טהראן בנוגע לתקיפת הספינה הישראלית משוללות בסיס". ההכחשה האיראנית לא שכנעה את ראש הממשלה נפתלי בנט שאמר הבוקר בישיבת הממשלה כי הוא "קובע באופן מוחלט שאיראן תקפה את הספינה".

תיעוד הפגיעה בספינה בבעלות ישראלית מול חופי עומאן
תיעוד הפגיעה בספינה בבעלות ישראלית מול חופי עומאן

"שמעתי עכשיו שאיראן, באופן פחדני, מנסה להתחמק מאחריותה על האירוע. הם מתכחשים לזה", אמר בנט והוסיף: "ההתנהלות הביריונית של איראן מסוכנת לא רק לישראל, אלא פוגעת באינטרסים גלובליים, בחופש השיט ובסחר הבינלאומי. אנחנו, בכל מקרה, יודעים להעביר את המסר לאיראן בדרכים שלנו".

לאחר תקיפת מיכלית הנפט Merceer Street של חברת "זודיאק מאריטיים", שבבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר, בישראל העריכו כי איראן ביצעה זאת בתגובה להתקפת סייבר המיוחסת לישראל במסגרתה שובשה תנועת הרכבות במדינה ופורסם מספר הטלפון האישי של המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית - עלי ח'מינאי.