משרד החוץ הרוסי: "מעצר המכלית האיראנית – מהלך שתוכנן מראש"

שעות לאחר שטהראן איימה להשתלט על כלי שיט בריטי, במוסקבה טוענים כי תגובות וושינגטון ולונדון למעצר מעידות על כך שהצעד נרקם מבעוד מועד. ביהמ"ש בגיברלטר האריך בשבועיים את מעצר כלי השיט

זמן צפייה: 02:01

ברקע איומי איראן, משרד החוץ הרוסי הצהיר היום (שישי) כי תגובותיה של ארה"ב ובריטניה לתפיסת המכלית האיראנית במצר גיברלטר מעידות על כך שמדובר במהלך שתוכנן מראש. בתוך כך, בית המשפט בגיברלטר האריך היום בשבועיים את מעצר המכלית ואנשי הצוות שהיו עליה.

מוקדם יותר היום, איראן איימה כי תשתלט על מכלית נפט בריטית אם בריטניה לא תפעל לשחרור המכלית האיראנית שהחרימה אתמול ליד מצרי גיברלטר. מפקד בכיר במשמרות המהפכה אמר כי זו תהיה "חובתה" של איראן לנקוט בפעולה.

אנשי הצוות המכלית תושאלו כעדי ראייה ולא כמעורבים בפשע, מתוך ניסיון "לרדת לעומקו של אופי המטען - ויעדו הסופי" - כך נמסר מדובר בריטניה בטריטוריה הבריטית. הדובר הוסיף כי 28 אנשי הצוות, שנשארו על סיפון המכלית, היו ברובם הודים, ובחלקם הקטן פקיסטנים ואוקראינים. אנשי משטרה ומכס חוקרים את הצוות על כלי השיט.

עוד בחדשות 13:

איראן: נשתלט על מכלית בריטית אם כלי השיט שלנו לא ישוחרר

איראן בתגובה להשתלטות בריטניה על מכלית הנפט: "פעולה הרסנית"

השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית
השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

מוקדם יותר היום דרשה איראן מבריטניה לשחרר את מכלית הנפט האיראנית עליה השתלטה אתמול. אמש, הגיב דובר משרד החוץ של טהראן על עצירת מכלית הנפט, שהייתה בדרכה לסוריה, על ידי חיל הנחתים הבריטים, ומסר כי הפעולה היא צעד "הרסני" שעלולה להגביר את המתיחות במפרץ. כמו כן נמסר כי איראן לא תסכים להכיל פעולות "לא חוקיות".

אתמול זימן משרד החוץ האיראני את השגריר הבריטי לשיחת נזיפה, שם הביעו בפניו את "ההתנגדות החריפה למעצר הלא חוקי והלא מקובל" של הספינה. הצעד הדיפלומטי הזה מסיר את הספק שהמכלית שייכת לאיראן, למרות שהיא נושאת את דגל פנמה ומנוהלת על ידי חברה בסינגפור. במקביל, על פי מסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס, הנפט שהיה בספינה שייך לאיראן, עם כי מקורו מעיראק השכנה.

חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית
חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

המכלית, "גרייס 1", נעצרה בגיברלטר שנמצא בשטח הטריטוריאלי של בריטניה. הספינה, שהייתה כאמור בדרכה לסוריה ובכך הפרה את הסנקציות של האיחוד האירופי, הפליגה מסביב לאפריקה - כלומר עשתה את המסלול הארוך מהמזרח התיכון אל הים התיכון.

היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, הגיב לפעולה הבריטית ואמר: "חדשות מצוינות". "אמריקה ובעלות בריתה ימשיכו למנוע מהמשטר בטהראן ובדמשק להרוויח מסחר בלתי חוקי", כתב בולטון בחשבון הטוויטר שלו.