הארגון לשת"פ אסלאמי: "מגנים את הגדרת ירושלים בירת ישראל"

נציגי 57 מדינות השתתפו בפסגה שנערכה בסעודיה, גינו את ההכרה האמריקנית ברמת הגולן וטענו כי הם "דוחים כל עמדה מכל גוף בין-לאומי התומך בהמשך הכיבוש"

Turkish President Erdogan Holds A News Conference At The End Of An Extraordinary Meeting Of The Oic In Istanbul
נשיא טורקיה ארדואן בכנס OIC | צילום: רויטרס

הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי הצהיר הלילה (שבת) בתום פסגה שנערכה במכה, סעודיה, כי הוא "מגנה כל החלטה לא חוקית ולא אחראית שמגדירה את ירושלים בירת ישראל". הוועידה, אותה אירח המלך סלמאן, התכנסה בעקבות המתיחות במפרץ הפרסי בין איראן לארצות הברית.

הארגון, השני בגודלו אחרי האו"ם, מונה 57 מדינות, ביניהן ירדן, הרשות הפלסטינית, איראן, בחריין, טורקיה, עיראק, קטאר, מצרים, לבנון ועוד. בהצהרה, קראו "לכל המדינות החברות בארגון לנקוט באמצעים המתאימים נגד מדינות שהעבירו את השגרירות שלהן לירושלים".

לכתבות נוספות בנושא >> 

מלך סעודיה: "יש לפעול להגנת האזור מפני ההסלמה האיראנית"

"גורם ישראלי: איראן עומדת מאחורי תקיפת הספינות במפרץ הפרסי"

נשיא איראן: "אין טעם לשיחות עם ארה"ב במצב הנוכחי"

Gettyimages 1147202399 594x594

כמו כן, בארגון גינו "כל החלטה המשנה את המצב המשפטי והסטטוס הדמוגרפי של 'רמת הגולן הסורית', בעיקר את ההחלטה של ארצות הברית", בנוסף לכך טענו כי הם דוחים "כל עמדה מכל גוף בין-לאומי שתומך בהמשך הכיבוש".

בפסגה, כאמור, גינו בחריפות את המתקפה לפני כשלושה שבועות על ארבעת מכליות הנפט, שתיים מהן השייכות לסעודיה, בנמל פוג'יירה באיחוד האמירויות. במהלך הוועידה, המלך סלמאן אמר: "המתקפה על תחנות השאיבה הסעודיות שביצעו קבוצות הנתמכות על ידי איראן, לא רק מאיימות על ביטחון הממלכה ועל המפרץ, אלא גם מאיימות על הביטחון הימי ועל אספקת הנפט העולמית".

לבסוף, ציינו בפסגה כי הם "משקיפים בדאגה על האסלאמופוביה הגוברת בחלקים רבים בעולם". אסלאמופוביה היא "צורה מודרנית של גזענות ואפליה דתית הממשיכה לגדול ברחבי העולם, כפי שניתן לראות בעלייה בתקריות של חוסר סבלנות דתית, סטריאוטיפים שליליים ושנאה ואלימות נגד מוסלמים", אמרו.

זהות אינטרסים עם סעודיה וארה''ב (ארכיון)
זהות אינטרסים עם סעודיה וארה''ב (ארכיון) | צילום: חדשות 13

סלמאן, מלך סעודיה, אמר אתמול במפגש כי יש לנקוט פעולה כדי לבלום את ה"הסלמה" האיראנית באזור. בהודעה שהוציאו מדינות המפרץ לאחר הפסגה, תמכו בזכותן של סעודיה ואיחוד האמירויות להגן על האינטרסים שלהן בעקבות המקפה על המכליות באמירויות ועל תחנות שאיבת הנפט בסעודיה.

"היעדרה של הרתעה נחושה מול ההתנהגות האיראנית הובילה להסלמה שאנו רואים כיום", אמר המלך הסעודי. "העובדה שאיראן מפתחת גרעין ויכולות טילים, ושהיא מאיימת על אספקת הנפט לעולם, מהווה סכנה אזורית ועולמית".

בתוך כך, התייחס המלך לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמר כי מדינות ערב מוסיפות לתמוך במדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נכח גם הוא בפסגה.

כאמור, הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי התכנס לדיון בעקבות ההתרחשויות האחרונות באזור, ביניהן המתיחות הגוברת בין נשיא ארצות הברית דולנד טראמפ לנשיא איראן, חסן רוחאני. כמו כן, לפני כשלושה שבועות מליציות איראניות תקפו ארבע מכליות נפט ויום לאחר מכן מל"טים ממולכדים של המורדים החות'ים תקפו שתי תחנות שאיבת נפט של סעודיה באזור ריאד.

על רקע הדברים, לפני כשבועיים דווח כי סעודיה ומדינות נוספות במפרץ הסכימו לבקשת ארה"ב לפריסה מחודשת של כוחות אמריקניים במפרץ ובמים הטריטוריאליים שלהן כדי להרתיע את איראן מפעולה אפשרית. כמו כן, לפני כשבוע דווח כי משרד ההגנה האמריקני שוקל בקשה של צבא ארצות הברית לשלוח 5,000 חיילים אמריקנים נוספים אל המזרח התיכון.