סבא"א: איראן החלה להזרים גז לצנטריפוגות החדשות בנתנז

הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית פרסמה כי פקחים של האו"ם דיווחו שהממשל בטהראן ממשיך להפר את הסכם הגרעין, והחל להזרים אורניום לטכנולוגיה מהדור החדש שהובאו למתקן

זמן צפייה: 00:29

הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) פרסמה הבוקר (רביעי) כי איראן ממשיכה להפר את הסכם הגרעין. על פי דיווח של פקחי האו"ם, הממשל בטהראן החל להזרים גז אורניום לצנטריפוגות מהדור החדש שהותקנו לאחרונה במתקן התת קרקעי בנתנז.

בשבוע שעבר פרסמה הסוכנות דוח שקבע כי איראן אגרה 2,442.9 ק"ג של אורניום מועשר בדרגה נמוכה, בניגוד להגבלה, שעומדת על 202.8 ק"ג בלבד. כמו כן, הממשל בטהאן העביר שרשרת צנטריפוגות מתקדמות ממפעל בנתנז, שנמצא מעל האדמה למתקן התת קרקעי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הפנטגון הודיע: ארה"ב תפנה אלפי חיילים מעיראק ואפגניסטן

דיווח: 10 הרוגים בתקיפת ישראל בסוריה – בהם איראנים

סקר חדשות 13: יותר מרבע מהישראלים לא יסכימו להתחסן לקורונה

View Of Water Nuclear Reactor At Arak
הכור הגרעיני באיראן, ''אראק'' | צילום: רויטרס

לפני כחצי שנה חשפו צילומי לוויין תמונות חדשות של מתקן העשרת האורניום בנתנז, לאחר הפיצוץ שאירע בו שבועיים לפני כן. שני בכירי מודיעין, המעודכנים בנזק שנגרם למתקן בעקבות התקיפה שמיוחסת לישראל, אמרו שככל הנראה יקח לאיראנים שנתיים להחזיר את תוכנית הגרעין שלהם לנקודה שבה הייתה לפני הפיצוץ. ממחקר נוסף עולה כי יקח לפחות שנה עד שפעילות הצנטריפוגות של איראן תתאושש.

יום קודם לכן היו באיראן דיווחים על פיצוץ נוסף באזור טהראן. עדיין לא ברור מה גרם לפיצוץ, אשר הוביל להפסקת החשמל באזור, ואם יש קשר בינו לבין שורת הפיצוצים האחרונה ברפובליקה האסלאמית. מחקר נוסף שפורסם מוקדם יותר השבוע, טען כי הפיצוץ אמנם לא שלל את היכולת של איראן לפרוס צנטריפוגות מתקדמות, אבל הוא היווה עיכוב משמעות שיקח לאיראן שנים להתאושש ממנו.

בכירים המעורים בפרטי בפיצוץ השוו את המורכבות שלו למתקפת הסייבר "סטקסנט" על מתקני הגרעין של איראן לפני עשור, שתוכננה במשך יותר משנה. התיאוריה המרכזית טוענת שהפיצוץ אירע על ידי מתקן נפץ שהוטמן במתקן, ייתכן שליד צינור גז. אבל חלק מההשערות סבורות כי גם הפעם מתקפת סייבר היא שגרמה לפיצוץ.

דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן, בהרוז קמלבאנדי, התייחס לפיצוץ והודה כי "הפיצוץ גרם לנזק רב - עלול להאט את קצב הפיתוח והייצור של הצנטריפוגות". עוד ציין הבכיר כי "איראן תבנה מתקן גדול יותר עם ציוד מתקדם יותר כדי להחליף את מתקן ההעשרה שנפגע".