בדיקת DNA ותחתונים משומשים: המידע שסייע ללכידתו של אל-בגדאדי

בריאיון לרשת NBC, חשף מפקד הכוחות הסורים הדמוקרטיים את הפרטים המודיעיניים שהעביר לארצות הברית והביאו לחשיפתו וחיסולו של מנהיג דאע"ש - בין היתר, תיאור של המבנה שבו שהה ודגימה מבגדיו

זמן צפייה: 08:29

מפקד הכוחות הסורים הדמוקרטיים, מזלום אבדי, חשף הלילה (שלישי) פרטים חדשים בדבר המידע המודיעיני שמסרו כוחותיו לארצות הברית - והוביל לחיסולו של מנהיג דאע"ש אבו בכר אל-בגדאדי.

בריאיון שהעניק עבדי לחדשות NBC, אמר שהמודיעין האמריקני החזיק מרגל שהושתל בעומק המעגל הפנימי של מנהיג דעא"ש. המרגל תיאר את המתחם שבו שהה אל-בגדאדי באופן מפורט, מנה את כמות השומרים במקום וכן את המנהרות שנחפרו בו.

המרגל, שתואר על ידי אבדי כאחד מיועציו הבכירים של אל-בגדאדי, העביר במהלך הקיץ את תחתוניו של המנהיג לכוחות האמריקניים, וכן דגימה מדמו. זאת, על מנת להוכיח שיש לו גישה ישירה לאל-בגדאדי.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

חיסול אל-בגדאדי: שני פעילי דאע"ש נעצרו; כוחות בסוריה תוגברו

הערכה: בכירי דאע"ש ייפגשו – וידונו בנקמה על חיסול אל-בגדאדי

מבצע החיסול של אל-בגדאדי נקרא על שם האמריקנית ששבה ואנס

מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדדי
מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדדי | צילום: רויטרס

לדבריו, גורמי מודיעין הכורדי הפעילו את המרגל, והעביר את המידע לאמריקנים. בכך, הם אפשרו לכוחות המיוחדים האמריקניים מידע מפורט יותר על המתחם שבו הסתתר המנהיג האכזרי. כמו כן, ציין כי המרגל נכח במקום בזמן התקיפה, ועזב יחד עם כוחות צבא ארצות הברית.

אתמול, התייחס נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לנושא בנאום בבית הלבן בו אמר: "אמש, ארצות הברית עשתה צדק עם הטרוריסט מספר אחד בעולם, אבו בכר אל-בגדאדי מת". עוד אמר נשיא ארה"ב כי אל-בגדאדי "מת לאחר שרץ לתוך מנהרה ללא מוצא, כשהוא בוכה, צורח וזועק. הוא מת כמו כלב, כמו פחדן".

"ארה"ב חיפשה אותו במשך שנים ארוכות", המשיך טראמפ, "תפיסתו הייתה העדיפות העליונה של הממשל שלי. הכוחות המיוחדים ביצעו פעולה מסוכנת בשעת ליל והצליחו במשימתם. הם היו מדהימים. המתחם פונה לגמרי באותה עת, 11 ילדים פונו מהבית ולא נפגעו. מי שנותר היו אל-בגדאדי ושלושה מילדיו שהוא גרר איתו למוות ודאי. הכלבים שלנו רדפו אחריו, הוא הדליק את חגורת הנפץ שלו והרג את עצמו ואת שלושת ילדיו".

טראמפ ציין גם כי שתי נשים מתו במהלך המבצע וסיפר: "היו שתי נשים שלו שלבשו חגורות נפץ שלא התפוצצו. היה קושי רב משום שהן היו עם חגורות נפץ עליהן". לפי חלק מהדיווחים, ארה"ב קיבלה מידע שעזר ללכידת מנהיג דאע"ש מאחת הנשים שלו.

טראמפ בהצהרה על חיסול אל-בגדדי
טראמפ בהצהרה על חיסול אל-בגדדי | צילום: חדשות 13

על פי דיווחים, שמונה מסוקים אמריקניים הגיחו לשטח האווירי של מחוז אדליב בצפון סוריה כשהם מלווים בשני מל"טים שהגיעו ממזרח ולוו מרחוק במטוסי אף-16 אמריקניים. ארבעה מהמסוקים הפציצו את אזור הבית בכמה טילים. מיד לאחר ההפצצה, הוצנח כוח מן המסוקים האחרים של לוחמי קומנדו, והם צרו על מנהרה שאליה נמלט אל-בגדאד - שם הוא פוצץ את עצמו עם שלושה מילדיו. הלוחמים שהונחתו חזרו למסוקים כשבידיהים גופתו של אל-בגדאדי. כל הפעולה הזו ערכה בערך ארבע שעות.

עוד ציין טראמפ במסיבת העיתונאים שערך כי "גופתו הושחתה בפיצוץ והמנהרה קרסה עליה. הבריון שניסה לאיים על אחרים בילה את רגעיו האחרונים בפחד וחרדה מהכוחות האמריקניים. היינו במקום שעתיים ולקחנו משם חומרים חשאיים, מקורות ומטרות עתידיים של דאע"ש. מותו מדגיש את המאבק הבלתי פוסק של ארהב בטרור ובדאע"ש, כמו גם בארגונים אחרים. הזרוע שלנו ארוכה מאוד".

"היה אדם רע מאוד", המשיך, "האנשים האלה לא ימלטו מאיתנו ומהשיפוט הסופי של אלוהים. אל-בגדאדי היה במנוסה שנים ארוכות עוד לפני שנכנסתי לתפקיד. עכשיו, המשטר שלי חיסל אותו ואת החליפות שלו".

טראמפ תקף את מנהיג דאע"ש ואמר כי "אל-בגדאדי והלוזרים שעובדים עבורו, והם היו לוזרים, הם היו גורים מפוחדים בחלק מהמקרים, וחלק היו רוצחים קשוחים שרצחו רבים. הוא הוביל חיסולים של יחידים ושל רבים כמו היזידים. עריפת הראשים וההמרה של הדת בכפייה - אלה היו הדברים שבהם היה גאה. הוא היה אדם אלים ופחדן וכך הוא מת". טראמפ הודה גם לרוסיה, טורקיה, סוריה, עיראק והכורדים "שהעניקו לנו תמיכה".

טראמפ סיפר גם על המבצע שהוביל ללכידתו ואמר כי "עקבנו אחריו במשך שבועיים, ידענו בערך לאן הוא הולך. היו כמה מבצעים שתוכננו ובוטלו. ראינו בסופו של דבר שאתמול בלילה הוא היה במתחם שבו איתרנו אותו. שמונה מסוקים הגיעו למקום, והם ירו חורים בצידי הקירות. צפיתי בזה יחד עם מייק פנס ואחרים. הטכנולוגיה שבה צפינו בחיסול הייתה כמו לראות סרט. אתמול היה לילה נהדר לעולם ולארצות הברית. רוצח שגרם לקשיים ומוות מת ולא יפשע יותר בחפים משע. העולם כעת הוא מקום מוגן יותר"