לאחר הירי לעבר כוחות אמריקניים בעיראק: נתניהו וטראמפ שוחחו

מהבית הלבן נמסר כי הנשיא האמריקני וראש הממשלה דנו ב"סוגיות אזוריות ובילטרליות דחופות". זאת, ברקע המתיחות הגוברת במזרח התיכון ולאחר איומי איראן לפגוע בישראל

זמן צפייה: 00:49

חיסול קאסם סולימאניראש הממשלה בנימין נתניהו וארצות הברית דונלד טראמפ שוחחו הלילה (חמישי). מהבית הלבן נמסר כי השניים דנו על "סוגיות אזוריות ובילטראליות דחופות". זאת, לאחר הירי לעבר כוחות אמריקניים בעיראק, וברקע איומי איראן לפגוע בישראל במסגרת הנקמה על חיסול סולימאני.

בתוך כך, שגרירת ארצות הברית לאו"ם קלי קראפט שלחה מכתב לארגון, ובו הודיעה כי חיסול סולימאני היה צעד של הגנה עצמית, וכי מדובר במהלך חוקי בהתאם לסעיף 51 למגילת האו"ם. עוד הבטיחה לנקוט בפעולות נוספות "בהתאם לצורך" במזרח התיכון, במטרה להגן על הכוחות האמריקניים ועל האינטרסים שלהם. נוסף על כך, נכתב כי ארה"ב "מוכנה לנהל משא ומתן עם איראן ללא תנאים מקדימים, במטרה למנוע פגיעה נוספת בשלום ובביטחון הבין-לאומי וכן הסלמה על ידי המשטר האיראני".

לעוד כתבות בנושא:

עיראק: רקטות נורו לעבר מתחם שגרירות ארה"ב בבגדד

טראמפ אחרי התגובה האיראנית: "נטיל על הממשל סנקציות נוספות"

איראן הגיבה לחיסול באופן מדוד – כדי להימנע ממלחמה • פרשנות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

שיחתם של השניים מגיעה, כאמור, לאחר שבלילה שבין שלישי לרביעי נורו טילי קרקע קרקע מאיראן לעבר יעדים אמריקניים בעיראק, בהם הבסיס אירביל שבצפון המדינה וכן הבסיס האווירי "עין אל-אסד" שבמערבה, שבהם נמצאים כוחות צבאיים אמריקניים. שר ההגנה האמריקני מארק אספר אישר כי לפחות 16 טילים בליסטיים קצרי טווח נורו משלושה מיקומים שונים לפחות.

עוד הוסיף אספר שלא נגרם נזק משמעותי בתקיפה, ומה שנפגע היה בעיקר ציוד כמו אוהלים ומסוק, וכן מגרש חנייה. עוד אמר בתדרוך עיתונאים בפנטגון כי צבא ארצות הברית "נותר מוכן".

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני

אתמול, אמר טראמפ כי נשקלת תגובה נוספת נגד איראן, אך בינתיים "יוטלו סנקציות נוספות על כלכלתה שיישארו עד שהיא תשנה את התנהגותה". "אף אמריקני לא נהרג במתקפה האיראנית רק נגרם נזק מינילמלי", אמר הנשיא. "אף אמריקני או עיראקי לא נהרג, בזכות אמצעי הבטיחות שנקטנו ומערכת התרעה שעבדה טוב מאוד. אני מצדיע לכוחות הביטחון - הטילים ששוגרו אלינו אתמול מומנו על ידי הכספים שהעביר להם הממשל הקודם".

"משנות ה-70 סבלו אומות העולם מהתנהגותה ההרסנית של איראן - היא הייתה הספונסר המוביל של הטרור והמרדף אחרי נשק גרעיני ואיום על העולם", המשיך טראמפ. לאחר מכן הנשיא האמריקני פנה למדינות שתומכות בהסכם הגרעין וקרא להן לסגת ממנו "הגיע הזמן שבריטניה, גרמניה, צרפת, רוסיה וסין יקבלו את המציאות. חייבים לעבוד ביחד כדי לעשות עם איראן עסקה שתהפוך את העולם לבטוח יותר".

טראמפ התייחס לחיסול מפקד "כוח קודס" וטען כי "בימים האחרונים הוא תכנן מתקפה חדשה, אבל עצרנו אותו. ידיו היו מוכתמות מדם. חיסולו מעביר מסר חזק לטרוריסטים: אם אתם מעריכים את החיים שלכם אל תאיימו על אנשים".