נתניהו הביע תנחומים על מות סולטאן עומאן: "פעל לקידום השלום"

רה"מ פנה לאזרחי הסולטנות לאחר מות קאבוס בן סעיד אל-סעיד ואמר כי "תחת מנהיגותו, עומאן הפכה למדינה מרכזית ומתקדמת", ובירך את הסולטאן החדש על מינויו

זמן צפייה: 02:39

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע הערב (שבת) את תנחומיו על מותו של סולטן עומאן הוותיק קאבוס בן סעיד אל-סעיד הלילה. בהודעתו ציין נתניהו כי "אני שולח תנחומים לעם בעומאן ומשתתף בצערו הכבד על לכתו של הסולטאן קאבוס בן סעיד. לפני כשנה הוא הזמין את רעייתי ואותי לביקור חשוב ומרגש מאין כמוהו, בו הציע את סיועו לקידום השלום והיציבות באיזור".

עוד אמר עליו כי "הוא היה מנהיג דגול שפעל ללא לאות למען קידום השלום והיציבות באיזורנו. תחת מנהיגותו, עומאן הפכה למדינה מרכזית ומתקדמת". כמו כן, בירך את יורשו: "אני מברך את הסולטאן החדש הית'ם בן טארק על מינויו ועל דבריו כי מדיניות החוץ של עומאן ופעילותה למען השלום באיזור ימשכו".

ראש הממשלה נתניהו ורעייתו עם שליט עומאן, הסולטן קאבוס בן סעיד
ראש הממשלה נתניהו ורעייתו עם שליט עומאן, הסולטן קאבוס בן סעיד | צילום: חדשות עשר

ממשרד החוץ נמסר כי "ישראל משתתפת בצער העם העומאני ושולחת תנחומים עמוקים על אובדן המנהיג והידיד הוד מעלתו סולטאן עומאן קאבוס בן סעיד. הסולטאן היה מנהיג אמיץ ואיש של שלום ופיוס שפעל רבות למען ארצו ועמו ולמען בטחון ויציבות האזור כולו. מחזקים את ידי העם בעומאן ואיתכם באבלכם".

גם שר החוץ ישראל כץ הביע תנחומיו וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אני משתתף בצער העם העומאני על אובדן הוד מעלתו הסולטאן קאבוס בן סעיד. מנהיגותו של הסולטאן קאבוס היא דוגמא ומופת כמי שפעל כל חייו למען עמו ולמען השלום. הסולטאן היה מנהיג אמיץ ואיש של שלום ופיוס שפעל רבות למען ארצו ועמו ולמען בטחון ויציבות האזור כולו. מחזקים את ידי העם בעומאן".

גם יו"ר כחול לבן בני גנץ הביע תנחומי על מות הסולטאן וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "המזרח התיכון איבד מנהיג שתרם רבות ליציבות האזורית. הסולטאן עומאן קאבוס בן סעיד היה מהראשונים להבין שיחסים עם מדינת ישראל הם אינטרס של כלל המדינות במזרח התיכון. תנחומיי לעם העומאני. נמשיך לפתח את הקשרים והביטחון האזורי עם מחליפו היית'ם בן טארק אל סעיד ועם גורמים נוספים למען ביטחון האזור ויציבותו".

סולטאן עומאן, קאבוס בן סעיד
סולטאן עומאן, קאבוס בן סעיד | צילום: רויטרס

כאמור, סולטאן עומאן, קאבוס בן סעיד אל-סעיד, מת היום בגיל 79. קאבוס שלט במדינה כמעט 50 שנה והוא היה השליט הכי ותיק בעולם הערבי. לקאבוס לא היו ילדים או אחים, על כן הושבע בן דודו - היתם בן טארק אל-סעיד כיורש לתפקיד הסולטאן.

לאחר מותו של קאבוס, המועצה הצבאית הבכירה בנסיכות קראה למשפחת המלוכה לבחור יורש עצר, בהתאם לחוק המחייב את המשפחה לבחור את ממשיך דרכו של הסולטאן בפרק זמן של שלושה ימים. היתם בן טארק אל-סעיד נבחר לתפקיד על ידי מועצת משפחת המלוכה בהתאם לצוואתו של הסולטאן קאבוס. בתפקידו הקודם כיהן הסולטאן החדש כשר התרבות של עומאן.

היתם בן-טארק אל סעיד, הסולטאן החדש של עומאן
היתם בן-טארק אל סעיד, הסולטאן החדש של עומאן | צילום: רויטרס

קאבוס תפס את השלטון בשנת 1970, לאחר שביצע בתמיכת בריטניה הפיכה נגד אביו, סעיד אבן טיימור, הסולטאן הקודם, שהיה נחשב לשליט אכזר. קאבוס היה נחשב לשליט אהוד וליברלי באופן יחסי. בשנים האחרונות סבל מסרטן במעי הגס.

באוקטובר 2018 אירח קאבוס בארמונו בעיר מסקט את ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור חשאי, בליווי משלחת ביטחונית. ביקורו של נתניהו בנסיכות היה המפגש הרשמי הראשון בדרג זה, מאז שנת 1996. יצחק רבין ביקר בסולטנות ב-1994 ושמעון פרס עשה זאת בשנת 1995. היחסים עם הסולטנות נותקו בזמן האינתיפאדה השנייה.

יחד עם ראש הממשלה נתניהו ורעייתו השתתפו בביקור ראש המוסד יוסי כהן, היועץ לביטחון לאומי ור' המל"ל מאיר בן-שבת, מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, ראש הסגל יואב הורוביץ והמזכיר הצבאי לראש הממשלה תא"ל אבי בלוט. בהודעה המשותפת לסיכום הביקור נמסר כי בפגישה נדונו הדרכים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון וכן נדונו מספר נושאים בעלי עניין משותף למען השגת שלום ויציבות במזרח התיכון.