דיווח: איראן דחתה ההצעה לקיים שיחות עם ארה"ב על הסכם הגרעין

על פי דיפלומטים בכירים, המשטר בטהראן לא נענה לקריאתן של מעצמות אירופה, ודרש להסיר מעליו את הסנקציות לפני תחילת השיחות מול הממשל האמריקני בנושא

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח הערב (ראשון) כי איראן דחתה את ההצעה של מעצמות אירופה לקיום שיחות עם ארצות הברית בנושא הסכם הגרעין. על פי דיפלומטים בכירים, המשטר בטהראן סירב להצעה, משום שדרש להסיר מעליו את הסנקציות לפני תחילת השיחות.

לפני כשבוע דיווח סוכנות הידיעות רויטרס כי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) איתרה שרידי אורניום בשני מתקני גרעין איראניים לא מוכרזים. לפי הדיווח, פקחי הסוכנות איתרו את השרידים בביקורת פתע שערכו בשני האתרים באוגוסט ובספטמבר בשנה שעברה, אחרי שאיראן עיכבה את זאת ומנעה מהם גישה במשך שבעה חודשים.

נשיא איראן, חסן רוחאני
נשיא איראן, חסן רוחאני | צילום: חדשות 13

סוכנויות המודיעין בארצות הברית, כמו סבא"א בעצמה, סבורות כי לאיראן הייתה תוכנית גרעין סודית שהוקפאה בשנת 2003, אם כי איראן מכחישה זאת. רויטרס דיווחה כי סבא"א תנצל את ההזדמנות כדי לנזוף באיראן על שלא סיפקה הסבר משביע רצון בנוגע להימצאות שרידי האורניום בשני האתרים. הנזיפה תבוא לידי ביטוי ככל הנראה בדוח הרבעוני שמגישה הסוכנות, או בדוח נוסף שיוגש באותו היום.

הדיווח הגיע ברקע רצונה של ארצות הברית לשוב להסכם הגרעין ממנו יצא הנשיא הקודם דונלד טראמפ. כמה ימים לפני כן הודיעו האמריקנים כי הם מוכנים לקיים שיחות עם איראן על חזרה להסכם, בתיווך מעצמות אירופה. כמו כן, הם שבו על הצהרת שר החוץ אנתוני בלינקן, לפיה ישובו להסכם, אם איראן תפסיק להפר אותו. אלא ששעות בודדות לאחר מכן, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הבהיר בחשבון הטוויטר שלו כי "טהראן תשוב להסכם רק לאחר שארצות הברית תסיר את כל הסנקציות שהוטלו על ידי טראמפ".

נשיא ארה''ב הנבחר ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

גם במשרד ראש הממשלה התייחסו להודעה של ארצות הברית, ומסרו: "ישראל דבקה במחויבותה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ועמדתה בעניין הסכם הגרעין לא השתנתה. ישראל מאמינה שחזרה להסכם הקודם רק תסלול את דרכה של איראן לארסנל גרעיני. ישראל מקיימת שיח רצוף עם ארה"ב בעניין זה". במקביל, בכיר באיחוד האירופי מסר כי "האיחוד עובד על האפשרות של תכנון פגישה לא רשמית עם כל חברות הסכם הגרעין האיראני וארצות הברית".