משרד האנרגיה: החלה הזרמת הגז הטבעי מישראל למצרים

שרי האנרגיה של המדינות הוציאו הודעה משותפת בה הכריזו על המהלך, וטענו שיאפשר לישראל גם לייצא חלק מהגז הטבעי שלה לאירופה. היום תוצג ההתקדמות בכינוס פורום הגז המזרח תיכוני בקהיר

זמן צפייה: 00:22

שרי האנרגיה של ישראל ומצרים פרסמו הבוקר (רביעי) הודעה משותפת שבה הודיעו על התחלת הזרמתו של גז טבעי מישראל למצרים במסגרת הסכם "דולפינוס" שנחתם בפברואר 2018. לטענת הצדדים, מהלך זה יאפשר לישראל גם לייצא חלק מהגז הטבעי שלה לאירופה באמצעות מתקני הנזלת הגז במצרים, ויקדם את מעמדה של מצרים כשוק גז אזורי.

שרי האנרגיה, טארק אל מולא ויובל שטייניץ, יציגו את ההתקדמות שהושגה במהלך כינוס של פורום הגז המזרח-תיכוני שיתקיים היום בקהיר. במהלך הכינוס צפויים שרי האנרגיה של ישראל, מצרים, איטליה, יוון, קפריסין, ירדן והרש"פ לאשר את הפיכתו של הפורום לארגון אזורי. יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, אמר כי "ביום היסטורי כזה, שמעמיק ומחזק את הקשר האסטרטגי בין ישראל למצרים, ראוי לברך שהחיינו וקיימנו. נמשיך להיות מחוייבים לפיתוח משק האנרגיה הישראלי בהתאם לעקרונות שנקבעו במתווה הגז".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

החלה הרצת אסדת הגז לווייתן; כ-2,000 תושבים התפנו מבתיהם

הנישוב באסדת לווייתן יחל היום כמתוכנן; תושבים יתפנו

הרצת אסדת לווייתן נדחתה: "נובל אנרג'י לא עמדה בכל התנאים"

אסדת הגז ''לווייתן'' מול חוף דור
אסדת הגז ''לווייתן'' מול חוף דור | צילום: חברת דלק

הגז יוזרם למצרים ממאגרי "תמר" ו"לווייתן" וייועד בעיקר לשימוש במשק המקומי במצרים וכאמור גם לייצוא חלק מהגז לאירופה באמצעות מתקני ההנזלה. השר שטייניץ בירך ואמר כי "ישראל, לראשונה בתולדותיה, הופכת ליצואנית אנרגיה - זהו שיתוף-הפעולה הכלכלי המשמעותי ביותר מאז נחתם הסכם השלום בין המדינות".

עוד הוסיף כי "מהפכת הגז הטבעי הופכת אותנו למעצמת אנרגיה ותאפשר לנו, לא רק הכנסות עצומות למדינה, אלא גם הפחתה דרמטית בזיהום אוויר". בחודש שעבר חתם השר שטייניץ על האישורים הנדרשים לשם המהלך, לאחר אישור רשות התחרות ושאר האישורים הנלווים, ולאחר שהושלמו כל ההליכים המקצועיים לבחינת הנושא.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פנה היום באגרת לנשיא מצרים עבד אל-סיסי, וכתב: "היום הוא רגע היסטורי ביחסים בין מדינותינו. הזרמת הגז לא רק תועיל לכלכלת המדינות, אך גם תיצור קשר אמיתי בין ישראל ומצרים לאחר 40 שנים של יחסי שלום בין המדינות".

"היחסים בין המדינות הוא נכס אסטרטגי. זהו רכיב מהותי ביציבות האזורית, והם מהווים דוגמה למה שעתיד לקרות בכל המזרח התיכון. שיתוף הפעולה בינינו הוא יציב ומביא ביטחון לשני העמים", הוסיף ריבלין.

האישור מאפשר לייצא כמות מרבית של כ־60 מיליארד מ"ק מחזקת לוויתן ו־25 מיליארד מ"ק מחזקת תמר לתקופה של 15 שנים. הגז מלוויתן יוזרם דרך צנרת נתג"ז אל מסוף הגז של קצא״א באשקלון, ומשם דרך צנרת EMG יוזרם לרשת הגז המצרית וללקוחות בתעשייה.