המטען הונח מראש, המתקן פונה: פרטים חדשים על הפיצוץ בנתנז

לחדשות 13 נודע כי המטען הונח סמוך לצומת המרכזי שממנו יוצאת אספקת החשמל כמעט לכל חלקי המתקן, והתפוצץ כאשר היו במקום יותר מ-1,000 בני אדם. בישראל מעריכים: איראן תגיב, אך לא מיד

זמן צפייה: 08:32

הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז שבאיראן אירע כתוצאה ממטען חבלה שהוטמן מבעוד מועד סמוך לצומת המרכזי שממנו יוצאת אספקת החשמל כמעט לכל חלקי המתקן - כך נודע הערב (שני) לחדשות 13.

המקרה אירע ב-4:00 לפנות בוקר, ובמקום היו יותר מ-1,000 בני אדם, משמרת מצומצמת מאוד. לאחר הפיצוץ, שמיד לאחריו החשמל הפסיק לעבוד, המתקן פונה לחלוטין מחשש למטעני חבלה נוספים. עובדי המקום ביצעו סריקה לשלילת מטענים נוספים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

משרד הבריאות יביא לאישור הממשלה: פתיחה מלאה של מערכת החינוך

נכה צה"ל הצית עצמו בפתח משרדי אגף השיקום בפ"ת – מצבו קשה

גנץ פנה ליועמ"ש: חקור את ההדלפות בנושא הפעילות נגד איראן

מתקן העשרת הגרעין בנתנז שבאיראן
מתקן העשרת הגרעין בנתנז שבאיראן | צילום: חדשות 13

בד בבד, במערכת הביטחון נערכים לתגובה איראנית, אך מעריכים שהיא לא תתרחש בהכרח בזמן הקרוב. מוקדם יותר, משטר האייתוללות טען כי הוא יודע מי עומד מאחורי הפיצוץ, וכי הוא יקבל את עונשו.

בעבר, ניסתה איראן לפעול במרחב הסייבר נגד תשתיות ואתרים אזרחיים בישראל. נוסף על כך, נראה כי טהראן תמשיך לנסות לפגוע באוניות בבעלות ישראלית. לאיראן יש כידוע גם את היכולת לבצע ירי מסוריה לישראל, אך היא מוגבלת וחשופה יחסית. כמו כן, תיתכן מתקפה שיוצאת מאיראן עצמה, בדמות טילי שיוט או מטוסים בלתי מיואשים שינסו לפגוע במטרה אסטרטגית בישראל.

נתנז הוא אתר הגרעין החשוב ביותר, שיש בו כמעט 6,000 צנטריפוגות שמעשירות אורניום. בעולם מעריכים שתידרש לפחות חצי שנה עד שהצנטריפוגות במפעל ישובו לפעול. כל זאת, כאשר טהראן מנהלת מו"מ על הסכם הגרעין, והדבר מהווה אובדן משמעותי ליכולת המיקוח שלה.