האם מותו של מורסי יביא להסלמת המתיחות במצרים?

מותו הפתאומי של הנשיא לשעבר הביא לגל של שמחה בקרב מתנגדיו, ומנגד, עבור תומכי "האחים המוסלמים" היה זה יום אבל. א-סיסי לא אפשר לציבור לערוך טקסים לזכרו - מחשש לערעור על יציבות השלטון

זמן צפייה: 03:51

מותו הפתאומי של הנשיא לשעבר מוחמד מורסי החזיר לרחוב המצרי את המתח ששרר שם לפני כמה שנים. מנהיג האחים המוסלמים, שנבחר באופן דמוקרטי והפך לנשיא לאחר ששוחרר מהכלא, הוחזר לשם כאשר נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי החליט לחסל באופן סופי את תנועת "האחים המוסלמים" ולמחוק אותה מסדר היום הפוליטי במצרים.

בקרב מתנגדיו, ועבור תומכיו של הנשיא א-סיסי - מותו של מורסי הביא לגל של שמחה. מנגד, היה זה יום אבל לתומכי תנועת "האחים המוסלמים", בעיקר בטורקיה שנחשבת היום לבסיס המרכזי של הארגון.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מורסי נקבר בחשאי סמוך לקהיר: "מת כתוצאה מהתקף לב"

לאחר מות מורסי: מהפכת האחים המוסלמים תסתיים סופית • פרשנות

נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי מת בבית המשפט

עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא מצרים ומוחמד מורסי ז''ל, נשיא מצרים לשעבר
עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא מצרים ומוחמד מורסי, נשיא מצרים לשעבר | צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ ארדואן היה הראשון לזעוק שמורסי בעצם נרצח כאשר הוכנס לכלא בהפיכה אנטי דמוקרטית. גם נשיא תוניסיה לשעבר, איש האחים המסולמים, הזיל דמעה בשידור – ששיקפה את מצב האחים המוסלמים במזרח התיכון, לאחר "האביב הערבי". מלבד בעזה ובקטאר, רוב מדינות ערב מחרימות את התנועה שמאיימת על משטריהן. בשנים האחרונות העבירה התנועה את בסיסיה – בעל כורחה – לאירופה ולמערב.

א-סיסי לא לוקח סיכונים – הוא לא אפשר לערוך הלוויה למורסי, וגם ברחוב המצרי לא נצפו הפגנות. טקסים לזכרו של הנשיא לשעבר נערכו רק באירופה, בעזה ובניו יורק. יד הברזל של הנשיא לא מוכנה לאפשר מעט נשימה לאחים המסולמים: בפעם האחרונה זה כמעט נגמר בהפיכה – ללא דרך חזרה. מותו של מורסי הבליט עד כמה שלטון א-סיסי הורג מדי יום את התנועה שאיימה יותר מכל על השלטון הלאומי במצרים.

תומכי מפלגה פוליטית ודתית משתתפים בתפילות הלוויה לאחר מותו של נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי
תומכי מפלגה פוליטית ודתית משתתפים בתפילות הלוויה לאחר מותו של נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי | צילום: רויטרס

כזכור, בעקבות מותו של הנשיא לשעבר, משרד הפנים המצרי הודיע על העלאת הכוננות במדינה מחשש למהומות של תנועת "האחים המוסלמים". הלילה נקבר מורסי בחשאי סמוך לקהיר. אחד מעורכי דינו של נשיא מצרים, אמר לסוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו כי מורסי נקבר בבית קברות של האחים המוסלמים במזרח הבירה. הוא הוסיף כי ההלוויה התקיימה תחת אבטחה כבדה, בנוכחות מצומצמת של משפחתו ומבלי שהותר לתומכיו לקחת בה חלק.

בערוץ הטלוויזיה הממשלתית המצרית פורסם מפי מקורות רפואיים כי מורסי, שהתמוטט אתמול במהלך דיון במשפטו שבו נתבע בגין קשריו עם גורמים בקטאר שמטרתם לבצע הפיכה נגד האינטרס המצרי, מת כתוצאה מהתקף לב. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ספד למורסי, כינה אותו "קדוש מעונה" וקרא לנשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, רוצח.

מורסי עלה לשלטון בשנת 2012 לאחר מהפכת האביב הערבי במצרים, והודח כשנה לאחר מכן. משפטו של מורסי החל ב-4 בנובמבר 2013, ובמהלכו הואשם יחד עם 14 בכירים נוספים באחים המוסלמים ברצח והסתה לרצח של מפגינים במהומות שלפני הדחתו. מורסי כפר באשמה, ובהמשך הואשם גם בהדלפת סודות לקטאר, קשירת קשר עם חמאס, ערעור היציבות במדינה ובארגון בריחה מהכלא בזמן מחאות האביב הערבי.

ב-21 באפריל 2015 נגזרו עליו ועל 12 חברים נוספים באחים המוסלמים 20 שנות מאסר ללא אפשרות חנינה. ב-16 במאי נגזר עליו עונש מוות, אך כחצי שנה לאחר מכן בוטל עונש המוות שנגזר עליו, אך נשארו 60 שנות המאסר שהוטלו עליו.