"חודשים של מעקב ו-12 אנשי מוסד": מידע חדש על החיסול באיראן

בכיר ביטחוני לשעבר במערב מסר לעיתון סעודי פרטים חדשים על מבצע חיסול "אבי הפצצה הגרעינית". לדבריו, המחסלים למדו במשך תקופה את מסלולו של פחריזאדה ולפי זה קבעו מתי כדאי לבצע את הפעולה

זמן צפייה: 10:31

בכיר לשעבר במנגנון ביטחוני במערב מסר היום (ראשון) לעיתון הסעודי "אילאף" פרטים חדשים אודות חיסולו של "אבי הפצצה האיראנית" מוחסן פחריזאדה, שנורה למוות ביום שישי בפאתי טהראן, בעת שנסע במכונית משוריינת בליווי מאבטחיו.

לדבריו, פריצת הדרך לגבי זהותו ומקום מגוריו של פחריזאדה, הגיעה לפני כחצי שנה באמצעות פעולות מודיעיניות משותפות לכמה מדינות, אותן כינה כמדינות "המתעניינות בתוכנית הגרעין של איראן". לאחר שהתקבל המידע, גורמים מהמוסד החלו לעקוב אחריו באופן מתמשך.

הבכיר סיפר כי חברי היחידה, "נכנסו לשטח איראן ממקומות שונים על מנת שלא ליצור קשר בין החולייה, שמספר החברים בה הינו 12 - וכולם ישראלים". לטענתו, במוסד למדו את תנועותיו ואת המקומות אליהם הגיע פחריזאדה בטהראן ובעיר אבסרד, שם הייתה בבעלותו וילה שבה שהה לעיתים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחרי החיסול: איראן אישרה העלאה משמעותית של רמת העשרת אורניום

רה"מ: "אם נצטרך נעצור את המשך ההקלות – ונהדק את אלה שניתנו"

תושב ערד ירה למוות באדם שפרץ לרכבו: "לא ניסיתי לפגוע בו"

מוחסן פחריזאדה, ראש תוכנית הגרעין האיראנית, שחוסל סמוך לטהראן
מוחסן פחריזאדה, ראש תוכנית הגרעין האיראנית, שחוסל סמוך לטהראן

התוכנית המקורית של המוסד, כך לטענת המקור, הייתה "להתנקש בחייו של פחריזאדה בתוך ביתו באבסרד, אבל הקושי בביצוע המשימה ומורכבותה בשל אופי השכונה והשמירה המוצבת שם, הם שהביאו לשינוי בתוכנית".

כך, במקום לחסל אותו על ידי צלף מרחוק כש"אבי הפצצה" יורד ממכוניתו לכיוון ביתו, הוחלט לפגוע בשיירה שלו - ולהתנקש בחייו. "חברי מוסד הם שתכננו וביצעו את החיסול בעזרת תמיכה לוגיסטית", סיפר הבכיר, והסביר כי "בתמיכה לוגיסטית" הכוונה למזל"ט שטס בשמי אזור החיסול, ושיבש את התקשורת בין אנשי השיירה של פחריזאדה.

אנשי המוסד, הוסיף הבכיר, השתמשו במכשירי קשר לווייניים בכדי למנוע מעקב של משמרות המהפכה. חוליית החיסול בחנה את הדרך שהיה עושה המבוקש אל העיר אבסרד בימי שישי, בחגים ובחופשים, ולבסוף החליטה כי היום הטוב ביותר לביצוע החיסול הוא יום שישי בבוקר, זאת מכיוון שבשעה זו, התנועה בכביש דלילה.

מוחסן פחריזאדה, ראש תוכנית הגרעין האיראנית, שחוסל סמוך לטהראן
מוחסן פחריזאדה, ראש תוכנית הגרעין האיראנית, שחוסל סמוך לטהראן

וכך זה התבצע, שלב אחרי שלב ואחרי אימונים רבים. המחסלים מילאו ג'יפ בחומרי נפץ, השאירו אותו בצד הדרך ובמקום שאינו מעורר חשד. מספר חברים בחולייה, שנשאו רובים עם משתיקי קול, חיכו לשיירתו של פחריזאדה ברכב 4X4 בכביש המקביל.

כשהרכב הראשון בשיירה עבר במקום – התפוצץ רכב התופת, הפיצוץ גרם לעצירת השיירה ושומר הראש של פחריזאדה פתח את הדלת ויצא מהרכב. ארבעה חברי החולייה פנו במהירות למכוניתו של המדען, ירו לעברו באינטנסיביות וגרמו למותו, הרגו את שומר ראשו ופצעו שני שומרי ראש אחרים.

לטענת המקור, מבצע החיסול נמשך מספר דקות מרגע פיצוץ מכונית התופת ועד לחיסול עצמו. אחרי הפעולה נמלטו המתנקשים ברכב שנשא לוחית רישוי השייכת למשמרות המהפכה. כל חבר החולייה הסתתר באזור, ולאחר שש שעות הם חצו את גבולות איראן אל מדינות קרובות.

הרכב שבו נסע מוחסן פחריזאדה
הרכב שבו נסע מוחסן פחריזאדה. מסר מהדהד | צילום: רויטרס

המקור ציין כי המבצע היה מורכב וקשה, אך התעקשותה של ישראל לשבש ולסיים את תוכניות הגרעין של איראן הפכו את המבצע לאפשרי וללא פגיעה וחשיפה של אנשי החולייה. עוד הדגיש המקור כי חברי החולייה עצמה לא השאירו מאחוריהם משהו שיסגיר אותם או את דרך כניסתם לרפובליקה האסאלמית. לדבריו, יתר חברי החולייה, לא אלה שביצעו בפועל את החיסול - גם עזבו את איראן.

מנגד, בכיר ביטחוני מסר לעיתון כי החיסול של פחריזאדה לא יעצור את תוכניות הגרעין של איראן, אלא ישבש אותה ואת לוח הזמנים שלה. עוד ציין הבכיר כי מדענים איראנים שייכנסו לתחום זה יחששו מאפשרות של חיסול - דבר שיקשה על עבודתם והם יחשבו לברוח מאיראן ולהעביר מידע למערב אודות תוכניות הגרעין.