ההפגנות ייפסקו? ממשלת לבנון אישרה חבילת רפורמות כלכליות

רה"מ סעד אל-חרירי, הודיע בסוף ישיבת הקבינט כי תקציב המדינה ל-2020 לא יכלול מסים חדשים על האזרחים – בהם מס ה"ווטסאפ" שהביא לפרוץ המחאות: "אם המפגינים ירצו בחירות מוקדמות אתמוך בכך"

זמן צפייה: 03:15

ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, הודיע היום (שני) בסיום ישיבת ממשלה כי תקציב המדינה לשנת 2020 לא יכלול הטלת מסים חדשים על האזרחים, בהם המס על שיחות קוליות המתבצעות באמצעות אפליקציות חינמיות, דוגמת ווטסאפ. לצד זאת, הממשלה התכנסה לאשר שורה של רפורמות כלכליות, בראשן קיצוץ בחצי של משכורות השרים, חברי הפרלמנט וקצבאות הפנסיה של מחוקקים לשעבר. זאת בעקבות מחאה נרחבת שפרצה במדינה בשבוע האחרון, במסגרתה על פי דיווחים, נהרג מפגין.

אל-חרירי פנה למפגינים והבטיח להם: "לא אתן לאף אחד לאיים עליכם או להבריח אתכם. הצעדים הללו לא נועדו כדי שאנשים יפסיקו למחות או להביע את כעסם", אל-חרירי שיבח את המפגינים על שהשיבו ללבנון את זהותה ושברו מחסומים מגזריים, והוסיף: "אם המפגינים ירצו בחירות מוקדמות – אתמוך בכך".

חרף החלטת הממשלה, אלפי בני אדם ממשיכים להפגין ברחובות המדינה, ומנהיגי המחאה הבהירו כי הם אינם מסופקים מחבילת ההקלות שגובשה.

עוד בחדשות 13:

בעקבות המחאה בלבנון: הממשלה תתכנס מחר לאישור רפורמות כלכליות

נסראללה מזהיר: "ההפגנות בלבנון עלולות להביא להתמוטטות"

ממחאה על ווטסאפ – למאבק ביוקר המחייה: ההפגנות בלבנון נמשכות

Demonstrators Hold Lebanese Flags As They Gather During A Protest Over Deteriorating Economic Situation, In Beirut
הפגנות בלבנון | צילום: רויטרס

בסוף השבוע התייחס מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, להפגנות ברחבי המדינה על רקע יוקר המחיה, והזהיר כי הן עלולות להביא להתמוטטות. "שתי סכנות עומדות כעת בפני לבנון", אמר בנאום ששודר בטלווזיה המקומית, "האחת התמוטטות כלכלית, והשניה מהומות עממיות".

"המצב הכלכלי בלבנון הוא תוצאה של גורמים שונים על פני שנים רבות", הוסיף המזכ"ל, "על כולם לשאת באחריות, כולל על ארגון חיזבאללה. אם ננהג באחריות נוכל למנוע קריסה". נסראללה התייחס גם למס המתוכנן על השימוש בווטסאפ שבוטל בינתיים ואמר כי "העם הלבנוני אינו יכול לעמוד במסים חדשים. הווטסאפ היה הקש ששבר את גב הגמל".

הפגנה נגד יוקר המחייה בביירות
הפגנה נגד יוקר המחייה בביירות | צילום: רויטרס

ביום שישי הציב אל-חרירי לממשלה אולטימטום של 72 שעות לפתור את המשבר, והודיע: "במידה ולא ימצא פתרון כזה אצטרך להתייחס לעניין בצורה אחרת. ייתכן שיש קבוצות בעם שמרוצות מההפגנות הללו, וייתכן שההפגנות הן תוצאה של לחץ שמגיע מבחוץ", הוסיף. "כך או כך מדובר בנקודה כואבת אמיתית עבור העם. העם נתן לנו הזדמנות לתקן, אבל כולנו ישבנו בחיבוק ידיים וניסינו לראות איך אנחנו מרוויחים נקודות במגרשים של אחרים".

כאמור, בשבוע שעבר פרצו הפגנות ענק בלבנון, כשאלפים יצאו לרחובות ביירות וערים נוספות במטרה למחות נגד הצעת חוק חדשה שתטיל מס על שיחות באפליקציות מסרים דוגמת ווטסאפ ופייסבוק. הורדת הצעת החוק מסדר היום לא סיפקה את המפגינים, ואלו יצאו בהמוניהם לרחובות למחאה שהתרחבה לעיסוק ביוקר המחייה במדינה. "אנחנו לא כאן בגלל הווטסאפ", אמר עבדאללה, שהפגין בביירות. "אנחנו כאן בגלל מחירי הדלק, הלחם, המזון – הכל".

על פי דיווחים בתקשורת המקומית, במהלך הפגנה שהתקיימה בטריפולי ביום חמישי, נהרג אדם אחד במהלך תקרית ירי – ושבעה נוספים נפצעו.