הפיצוץ בביירות: עשרות נהרגו, כ-3,000 נפצעו; ישראל הציעה סיוע

לפי דיווח באל ערבייה הפיצוץ אירע במחסן נשק של חזבאללה • ראש ממשלת לבנון: "לא יעבור מבלי שהאחראים ישאו באחריות לאסון הזה" • תיעוד: כאוס בבתי החולים - פצועים מטופלים במסדרונות

זמן צפייה: 06:49

הפיצוץ בנמל ביירות: לפחות 50 בני אדם נהרגו וכ-3,000 נפצעו בפיצוץ האדיר שאירע מוקדם יותר היום בלב בירת לבנון. מנכ"ל הצלב האדום בלבנון מסר כי המספרים צפויים עוד להמשיך ולעלות. לבתי החולים במדינה מגיעים אלפי הפצועים, ומטופלים במסדרונות בשל מחסור במקום. שר הביטחון בני גנץ הודיע הערב כי ישראל פנתה ללבנון דרך גורמים ביטחוניים והציעה לממשלת לבנון סיוע הומניטארי רפואי.

ראש הממשלה הנחה את ראש המל"ל מאיר בן שבת לשוחח עם שליח האו"ם מלאדנוב כדי לברר במה ישראל יכולה עוד לסייע ללבנון. במקביל יוניפי"ל הודיע שספינה של הארגון וכמה חיילים נפגעו בפיצוץ ונבדקת אפשרות לפיה חיילי יוניפי"ל יועברו לטיפול בישראל בבתי חולים בצפון.

ערוץ LBCI הלבנוני דיווח כי לפי מידע ראשוני, 2,700 טון של חומר בשם אמוניום חנקתי, שהוחרם בעבר, התפוצץ בנמל. ככל הנראה, בזמן שהלחימו את אחד הפתחים בנמל מחשש לדליפה של החומר - האמוניום התפוצץ.

חסאן דיאב, ראש ממשלת לבנון, אמר הערב כי "מה שקרה היום לא יעבור מבלי שהאחראים ישאו באחריות על אסון זה. אני פונה לשכנותיה וידידותיה של לבנון לעמוד לצידנו". לפי דיווח בערוץ אל ערבייה, הפיצוץ אירע במחסן נשק של חזבאללה. אין אישור לדיווח הזה ממקורות אחרים, ומנגד שר הפנים של לבנון טען כי מדובר בהתלקחות של חומרי נפץ שהוחרמו לפני מספר שנים ואוחסנו בנמל.

גורם ביטחוני מסר לערוץ אל-מיאדין הלבנוני כי חומר נפיץ שהוחרם לפני יותר מתשע שנים במשקל כולל של 50 טון הוא זה שהתפוצץ בנמל. עוד טען הגורם כי דוח שהוכן לפני ארבעה חודשים הצביע על הסכנה של הנוכחות של חומר זה בנמל ביירות. מזכ"ל המועצה הלאומית למחקרים מדעיים בלבנון מסר לערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל-ג'דיד" כי ייתכן ונעשה שימוש באמוניום חנקתי בייצור חומרי נפץ, אשר גורמים להרס רב.

במקביל, בביירות מנסים להתאושש מהאסון ומשקיעים מאמצים רבים בחיפוש אחר לכודים בהריסות. בתי חולים קראו לאנשים לתרום דם על מנת לסייע לפצועים הרבים, והנזק ברחבי העיר גדול ומורגש גם קילומטרים רבים ממוקד האירוע. שר החוץ של איראן, מחמד ג'ואד זריף, הציע סיוע ללבנון "ככל שיידרש".

לכתבות נוספות בנושא >> 

פיצוץ אדיר בנמל ביירות: "לפחות 6 נהרגו, עשרות נפצעו" • תיעוד

התכוונה לבצע פיגוע צליפה: פרטים חדשים על חוליית חזבאללה

ראש ממשלת לבנון לצד ההרס שנגרם במשרדו בשל הפיצוץ
ראש ממשלת לבנון לצד ההרס שנגרם במשרדו בשל הפיצוץ

גם נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין פרסם הודעת תמיכה בחשבון הטוויטר שלו וכתב בערבית כי "אנו משתתפים בכאבו של העם הלבנוני בשעת אסונו ושולחים יד מושטת לסיוע כן בשעה קשה זו".

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "המרכז לסיוע הומניטרי ורפואת אסונות בשיבא פנה למשרד הביטחון ולמשרד הבריאות והציע סיוע רפואי ככל שידרש לפצועי אסון הפיצוץ בלבנון. למרכז נסיון רב בהובלת משלחות הומניטריות ברחבי העולם וטיפול באזורי אסון". פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי, הוסיף כי: "זו היא חובתנו לעזור לכל מי שזקוק - וודאי לשכנינו. אנו ערוכים ומוכנים לכל משימה שתוטל עלינו".

ערוץ אל-מנאר דיווח כי מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, דוחה את הנאום שהיה אמור לשאת מחר אל מועד לא ידוע בשל האירוע. ארגון חזבאללה הצהיר כי "אנחנו מביעים את תנחומינו ואת צערינו בפני קורבנות ופצועי האירוע – אירוע אשר פצע את לבנון הנמצאת תחת תנאים קשים. אסון מכאיב וההרס חסר התקדים שפגע בכל הרמות האנושיות, הבריאותיות, החברתיות והכלכליות של לבנון – מצריך ערבות ואחדות מכל הלבנונים על מנת להתגבר על אסון זה".

כאמור, פיצוץ אדיר אירע מוקדם יותר היום בנמל ביירות. מימדי הנזק עדיין אינם ברורים. בתיעודים השונים מהמקום נראית עננת עשן גדולה ואש שפרצה במקום. הפיצוץ יצר הדף משמעותי שגרם לנזק רב לבניינים ומכוניות גם קילומטרים ממקום האירוע, ונשמע ברחבי העיר.

מקורות ביטחוניים בלבנון טוענים כי לא מדובר בפיגוע טרור או בחבלה אך גם לא קובעים סופית שמדובר בתאונה, והם החלו בחקירת הנסיבות. גורם מדיני בישראל מסר כי לישראל אין קשר לאירוע. לפי מספר דיווחים במדינה הפיצוץ ככל הנראה נגרם כתוצאה משריפה של זיקוקי דינור באחד מההאנגרים שבנמל. בד בבד, מקורות ביטחוניים אמרו לערוץ אל-מנאר כי השריפה, שאירעה בהאנגר מספר 12 בנמל, נגרמה מפיצוץ של מיכלי חנקן.

סוכנות הידיעות הלבנונית הרשמית דיווחה כי גם ארמון הנשיאות בביירות ניזוק בשל הפיצוץ. במקביל, נרשמים דיווחים במדינה על הפסקות חשמל ברחבי ביירות, המקשים על פעולות החילוץ באזור.