המכתב, הסערה וההכחשה הגורפת: האם ארה"ב תכננה לסגת מעיראק?

רויטרס פרסמה מכתב שהצבא האמריקני שלח לממשלה בבגדד, ובו הבהיר שבכוונתו לעזוב את המדינה בקרוב. אולם, בפנטגון מיהרו להכחיש והרמטכ"ל הבהיר: מדובר בטויטה שלא הייתה צריכה להישלח

זמן צפייה: 02:26

חיסול קאסם סולימאניסוכנות הידיעות רויטרס פרסמה הערב (שני) מכתב ששלח הצבא האמריקני לממשלת עיראק, ובו הודיע על כוונתו לסגת מהמדינה בזמן הקרוב. המכתב עורר סערה, אך זמן קצר לאחר מכן בפנטגון הבהירו כי אין בכוונת האמריקנים לבצע את הנסיגה.

במכתב הובהר כי בכוונת ארצות הברית לעזוב את המדינה בתוך "מספר ימים עד שבועות". "מכבדים את הריבונות העיראקית", נכתב בהודעה האמריקנית.

אולם, כאמור, הרמטכ"ל האמריקני הבהיר לאחר זמן קצר כי מדובר בטיוטה שלא הייתה צריכה להישלח, ושמנוסחת לא טוב. "אין חתימה על המכתב", הוסיף הרמטכ"ל. במקביל, שר ההגנה אספר הכחיש את הדיווח: "אין לנו שום כוונה לצאת מעיראק. אני לא יודע מה מקור המכתב, אנחנו מנסים לברר, אך אין החלטה לסגת מהמדינה". הדברים נאמרו זמן קצר לאחר שבפנטגון טענו כי אינם יכולים לאשר מהימנות המכתב.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גורמי הביטחון בקבינט: הסיכוי לתגובה איראנית נגד ישראל – נמוך

ארה"ב הזהירה את אזרחיה בישראל: "סכנה לירי רקטות ללא אזהרה"

טראמפ: אם טהראן תנסה לנקום – נתקוף אתרי מורשת איראניים

כוחות אמריקניים בעיראק | צילום: רויטרס

בתוך כך, עדי ראייה דיווחו כי נראו מסוקים עפים מעל שמיי בגדד. במקביל, חיילים מה"גרין זון" באזור השגרירות האמריקנית הועברו לאזורים אחרים בעיראק וכווית. כמו כן, שר החוץ האיראני ג'וואד זריף כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "בחיסול סולימאני, הלוחם הגדול ביותר נגד דאע"ש, היא שחררה זעם אנטי-אמריקני, שיביא לסיום הנוכחות האמרקנית במערב אסיה".

בד בבד, מסרו היום ראש המוסד וראש אמ"ן בישיבת הקבינט המדיני ביטחוני את הערכתם, כי שמה של ישראל לא נקשר בהתנקשות בראש כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, וכי הסיכוי לתגובה איראנית נגדה נמוך. הבכירים הוסיפו כי להערכתם התגובה האיראנית לחיסול תגובש ותצא לפועל רק לאחר תום ימי האבל על סולימאני.

לאחר ישיבת הקבינט, אסר ראש הממשלה בנימין נתניהו על השרים להתראיין בנושא החיסול. נתניהו הדגיש כי "חיסול סולימאני הוא אירוע אמריקני, ואסור להתערב בו".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ומפקד כוח אל קודס קאסם סולימאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ומפקד כוח אל קודס קאסם סולימאני

מוקדם יותר הערב, הזהירה שגרירות ארצות הברית בישראל את אזרחיה השוהים במדינה מפני תגובה איראנית על חיסול מפקד "כוח קודס" לשעבר. בהודעה שפרסמה השגרירות האמריקני נכתב כי ישנה "סכנה לירי רקטות ללא אזהרה".

במקביל, עשרות אלפים הגיעו היום למסע הלווייתו של מפקד כוח קודס, שבו נאמו האייתוללה חמינאי, שהתייפח במהלך נאומו, ובכירים איראנים נוספים. מלבד חמיאני, שהוביל את התפילה במהלך מסע הלווייה, דיברה גם זינאב סולימאני, בתו של מפקד כוח קודס: "משפחות הלוחמים האמריקנים במזרח התיכון ממתינות כעת למות ילדיהן".

אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס, עם האייתוללה עלי חמינאי
אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס, עם האייתוללה עלי חמינאי

אמש השיב נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לאיומי איראן. לדבריו, אם טהראן תגיב על פעולת החיסול - ארצות הברית תגיב בעוצמה. "הרפובליקה האסלאמית אחראית על הרג אזרחים אמריקניים, לכן נפגע באתרי מורשת איראניים", איים טראמפ.

כמו כן, הנשיא האמריקני התייחס לניסיונות איראן להביא לסילוק פוליטי של ארצות הברית מעיראק, על כך אמר כי ממשלו לא יעזוב את המדינה עד שזו לא "תשלם על בסיס חיל האוויר האמריקני בשטחה".