אחרי הדיווח על עוד תקיפה אמריקנית בבגדד – בעיראק מכחישים

במהלך הלילה דווח שארה"ב תקפה במחנה טאג'י והרגה שישה בני אדם. הקואליציה הבין-לאומית האמריקנית הכחישה, וכמה שעות לאחר מכן יצאה הודעה דומה מטעם צבא עיראק והמיליציה הפרו-איראנית

זמן צפייה: 05:13

צבא עיראק הכחיש הבוקר (שבת) את הדיווחים מהלילה בדבר תקיפה נוספת של ארצות הברית, הפעם במחנה טאג'י צפונית לבגדד, השייכת למיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד א-שעבי". לאחר שבדיווחים הראשוניים נטען כי שישה בני אדם נהרגו, המיליציה הצטרפה להכחשה ומסרה כי המחנה שלהם לא נפגע מהפצצה אווירית אמריקנית.

מוקדם יותר הבוקר, דובר הקואליציה האמריקנית הבין-לאומית הכחיש את הדיווחים על התקיפה, ובחשבון הטוויטר שלו כתב: "הקואליציה לא ביצעה תקיפות אוויריות סמוך למחנה טאג'י שבצפון בגדד בימים האחרונים".

לכתבות נוספות בנושא: 

טראמפ: "חיסולו של סולימאני נועד למנוע מלחמה – לא לפתוח בה"

צעד מסוכן או יעיל? חיסול סולימאני – הדרמטי בתולדות המזה"ת

הערכה: ארה"ב עדכנה את ישראל בטרם חיסול סולימאני

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ומפקד כוח אל קודס קאסם סולימאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ומפקד כוח אל קודס קאסם סולימאני

כאמור, הלילה דווח כי שישה בני אדם נהרגו בהפצצה אווירית של שיירה של מכוניות שהייתה שייכת לחיילים של מיליציה פרו-איראנית, מצפון לעיר בגדד. לפי הטלוויזיה העיראקית, חיל האוויר האמריקני הפציץ כוחות עיראקיים סמוך למחנה טאג'י שנמצא צפונית לעיר הבירה.

נוסף לכך, דווח בתקשורת העיראקית כי שלושה בני אדם נפצעו באורח אנוש בתקיפה, כך סיפר מקור צבאי לסוכנות הידיעות "רויטרס". גורמים בפנטגון אמרו ל"ניוזוויק" כי שישה חברים בארגון "אל-חשד א-שעבי" נהרגו בתקיפה של רחפן אמריקני בצפון עיראק וכי ישנה "סבירות גבוהה" כי מנהיג המיליציה נהרג בתקיפה. עם זאת, במיליציה אישרו את התקיפה אך אמרו שהיא הייתה נגד אמבולנסים, ושאיש ממנהיגיה לא נהרג.

3eirtt
רכב עולה באש לאחר ששלוש רקטות נורו בסמוך לשדה התעופה בבגדד, עיראק | צילום: טוויטר

תקיפה זו מגיעה כיממה לאחר שארצות הברית חיסלה על אדמת עיראק את קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן.

בתוך כך, חיסול סולימאני הלילה פנתה איראן במכתב למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ובו התייחסה לחיסול סולימאני: "אנו שומרים על זכותינו להגן על עצמנו, תחת החוק הבינלאומי, בכל האמצעים הנדרשים לכך"

אתמול ערך נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מסיבת עיתונאים בפלורידה, לאחר חיסולו של סולימאני. "נקטנו בצעד הזה כדי למנוע מלחמה - לא כדי לפתוח באחת", הצהיר טראמפ. "תפסנו את סולימאני בשעת מעשה, וחיסלנו אותו".

"כנשיא, התפקיד החשוב ביותר שלי הוא להגן על אזרחי ארה"ב", אמר הנשיא. "סולימאני השתתף בפעולות שערערו את המזרח התיכון. מה שארה"ב עשתה אתמול היה צריך להיעשות כבר ממזמן".

אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס, עם האייתוללה עלי חמינאי
אסמאעיל קאאני, מחליפו של קאסם סולימאני כמפקד כוח קודס, עם האייתוללה עלי חמינאי

לדברי טראמפ, "העתיד שייך לאזרחים איראנים שמחפשים שלום ודו-קיום, ולא לאלו המחפשים לפגוע. יש לנו את המודיעין הטוב ביותר בעולם, וכשמישהו מאיים עלינו אנחנו מחזיקים בכל הפרטים שלו. אני לא אהסס לפעול, ומוכן לפעול בכל דרך על מנת להגן על האזרחים האמריקנים. העולם הוא מקום טוב יותר ללא סולימאני".

בתוך כך, גורם בכיר בממשל טראמפ הצהיר כי סולימאני תכנן לפגוע בעתיד הקרוב בדיפלומטים אמריקנים, וכן בבכירי צבא בעיראק, לבנון, סוריה, ומקומות נוספים במזרח התיכון.

בכיר אמריקני נוסף הזהיר כי "תוכניתו של סולימאני לתקוף את ארצות הברית עלולה לצאת לפועל גם אחרי מותו. הצבא נמצא בכוננות כדי לתגבר במידת הצורך את שגרירות ארה"ב בביירות".

בריאן הוק, שליח ארה"ב לענייני איראן, הצהיר בריאיון ל"אל-ג'זירה" כי "סולימאני היה הטרוריסט המבוקש בעולם. המודיעין האמריקני הבין שסולימאני מתכנן מתקפה נגד אינטרסים אמריקניים, ולכן טראמפ החליט לחסל אותו".