הערכה בישראל: תקיפת ארה"ב בעיראק - אירוע נקודתי • פרשנות

בירושלים יודעים שטראמפ לא מעוניין בעימות, ולכן רואים את המתקפה האמריקנית נגד המיליציות הפרו-איראניות כאיתות לרפובליקה האסלאמית לא למתוח את הקו האדום. עיראק: נבחן הקשר עם ארה"ב מחדש

זמן צפייה: 04:46

ההערכה בישראל היא שהתקיפה האמריקנית בעיראק, נגד המליציות הפרו-איראניות, הייתה אירוע נקודתי, איתות לאיראנים, ולא שינוי מדיניות כלפיהם.

בישראל מרוצים מהתקיפה, שבביצועה האמריקנים מתחו קו אדום לרפובליקה האסלאמית לאחר שתקפה כמה פעמים בבסיסים עיראקיים, שבאחת מהפעמים הביאה למותו של אזרח ארה"ב ולפציעתם של ארבעה נוספים. כמו כן, האמריקנים רצו להפגין קו נחוש, ובמסיבת העיתונאים בוושינגטון ראו את שר ההגנה, שר החוץ והרמטכ"ל עומדים משדרים אחדות מטרה. אך כאמור, לא צפוי שינוי דרמטי במדיניות כלפי איראן – מאחר והנשיא טראמפ לא רוצה לצאת לעימות נגדם.

השאלה שעולה לאחר האירוע אמש, היא כיצד איראן תגיב. ככל הנראה שהרפובליקה האסלאמית תימנע מפגיעה נוספת באינטרסים אמריקניים מהפחד שהדבר יסכן אותם. עם זאת, האיראנים צפויים להפעיל לחץ על הממשלה העיראקית שתגיד לכוחות האמריקנים לצאת מעיראק – מה שמטריד את ישראל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

כוחות אמריקניים תקפו מיליציות פרו-איראניות בעיראק ובסוריה

כוכבי: ייתכן עימות עם איראן – כוח קודס פועל בעיראק בכל יום

דיווח: איראן צפויה להכריז על צעד נוסף בנסיגה מהסכם הגרעין

נתניהו וטראמפ
נתניהו וטראמפ | צילום: חדשות 13

עיראק: "בעקבות התקיפה - נבחן מחדש את הקשר עם ארה"ב והקואליציה הבינ"ל למלחמה בדאע"ש

משרד החוץ של עיראק מסר כי הוא מגנה את התקיפות האמריקניות על בסיסי "אל-חשד אל-שעבי", אשר מהווים לטענתו הפרה ברורה של ריבונותה של עיראק והוסיף כי הוא יזמן את שגריר ארה"ב בבגדד ויתייעץ עם שותפותיה האירופיות של עיראק בקואליציה הבין-לאומית למלחמה בדאע"ש כדי לצאת בעמדה מאוחדת בנוגע לעתיד נוכחות כוחות הקואליציה בעיראק.

לשכתו של ראש ממשלת המעבר העיראקית, עאדל עבד אל-מהדי, מסרה כי היום (שני) התקיימה ישיבת ממשלה דחופה בעניין התקיפה האמריקאית בגבול עיראק-סוריה אמש ונמסר כי ממשלת עיראק מגנה את התקיפה הזו, אשר מהווה הפרה של הריבונות העיראקית. בנוסף, ממשלת עיראק מסרה כי רק כוחות הביטחון העיראקים הם אלה ששומרים על עיראק, על הבסיסים הצבאיים בעיראק, על הכוחות הנמצאים בעיראק ועל הנציגויות הזרות במדינה. עוד נטען כי ממשלת עיראק מדגישה שעיראק מסרבת להיות זירת קרב או צד באיזשהו סיכסוך איזורי או בין-לאומי, וכי תקיפה אמריקנית זו מניעה את עיראק לבחון מחדש את הקשר ואת הפעולות הביטחוניות, המדיניות והמשפטיות ומול הקואליציה הבין-לאומית למלחמה בדאע"ש – במטרה לשמור על ריבונותה וביטחונה של עיראק.

אל-מהדי, אמר במהלך ישיבת הממשלה כי עיראק ניסתה למנוע את התקיפה האמריקאית על בסיסי "אל-חשד אל-שעבי", אך ארה"ב התעקשה לטענתו להוציא אותה לפועל. כמו כן, אל-מהדי טען כי שר הביטחון האמריקני, מארק אספר, התקשר אליו והודיע לו כי ארה"ב תתקוף בסיסים של גדודי חזבאללה העיראקים ואמר כי ענה לאספר שמדובר בדבר מסוכן וכי יש לדון על כך. עוד טען ראש הממשלה העיראקי כי הוא ניסה להודיע על כך לבכירים ביטחוניים במדינה ולכוחות "אל-חשד אל-שעבי", הקשורים לגדודי חזבאללה שהותקפו, והבהיר כי המטוסים האמריקנים שתקפו לא הגיעו מתוך עיראק. אל-מהדי ציין כי התקיפה האמריקנית לא הסתמכה על עובדות, אלא יצאה לפועל בשל המתיחות הגדולה בין ארה"ב לאיראן.

עאדל עבד אל-מהדי ראש ממשלת עיראק
עאדל עבד אל-מהדי ראש ממשלת עיראק | צילום: רויטרס

ראש הממשלה נתניהו בירך את האמריקנים על התקיפה

מוקדם יותר, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, ובירך אותו על התקיפה בעיראק: "פעולה חשובה של ארה"ב נגד איראן ושלוחיה באזור".

במקביל, ערוץ הטלוויזיה האיראני בשפה הערבית, "אל-עאלם", ציטט הודעת גינוי של משמרות המהפכה של איראן: "אנחנו מגנים את התקיפה האמריקנית על מוצבים של מליציית 'אל-חשד אל-שעבי', ואנחנו מדגישים שלעיראק יש את הזכות להגיב על הפשע הזה". משרד החוץ הרוסי התייחס אף הוא לפעולה האמריקנית ומסר: "התקיפות האמריקניות בעיראק ובסוריה לא מקובלות".

נוסף לכך, מוקדם יותר הפנטגון פרסם סרטון המתעד חלק מהתקיפה האמריקנית שבוצעה אמש על המיליציות הפרו-איראניות בגבול עיראק-סוריה. בתיעוד ניתן לראות את רגע פגיעת הטיל באתר המיליציה - וזה עולה באש.
תקיפת ארה''ב בעיראק
תקיפת ארה''ב בעיראק | צילום: פנטגון

בתוך כך, דווח כי מספר ההרוגים בתקיפות אלה עלה ל-27, בהם גם אבו עלי אל-ח'וזעלי, מפקד גדוד בחטיבה 45 של מיליציית "הגיוס העממי". כמו כן, דווח על 51 בני אדם שנפצעו, חלק גדול מהם בתקיפת המטה הראשי של מיליציית "חזבאללה עיראק" שבעיר אלקאים.

על פי הודעת הפנטגון לאחר התקיפה, חמישה יעדי טרור הותקפו, בהם מחסני תחמושת. זאת, לדבריהם, בעקבות תקיפות חוזרות ונשנות בבסיסים עיראקיים, שאחת מהן הביאה למותו של אזרח ארצות הברית ופצעה ארבעה נוספים.