"ביקור הפתע של פומפאו בבגדד - בעקבות מודיעין ישראלי"

סגן נשיא עיראק לשעבר חשף בריאיון כי שר החוץ האמריקני הגיע במפתיע לארצו בעקבות מידע שהעבירה ירושלים לוושינגטון בנוגע לטילים בליסטיים איראניים חדשים שהוצבו באזור בצרה

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, וראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, וראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי | צילום: החדשות 13

סגן נשיא עיראק לשעבר, עיהאד עלאווי, התייחס היום (רביעי) לביקור הפתע של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בבגדד בשבוע שעבר, ואמר שהסיבה לכך היא "מידע מודיעיני שהעבירה ישראל לארצות הברית אודות טילים בליסטיים איראניים שהוצבו באזור בצרה". לטענתו, את המידע העביר לו מקור בממשל האמריקני. את הדברים אמר בריאיון לערוץ הטלוויזיה העירקאי "א-שרקיה ניוז".

סגן נשיא עיראק לשעבר, עיהאד עלאווי | צילום: טוויטר

מוקדם יותר היום, בכירים עיראקים שוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס על ביקורו של פומפאו, וטענו כי שר החוץ הגיע בעקבות מידע מודיעיני לפיו מליציות שיעיות מיקמו טילים ליד בסיסים בהם נמצאים כוחות אמריקנים. לטענת הבכירים, פומפאו הזהיר את העיראקים כי אם המליציות יפעלו נגד ארצות הברית, אז זו תגיב ללא תיאום עם עיראק. עם זאת, ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, הכחיש את המידע המודיעיני, ואמר אמש כי ארצו לא זיהתה תנועות חשודות משום סוג.

לכתבות נוספות בנושא >> 

"גורם ישראלי: איראן עומדת מאחורי תקיפת הספינות במפרץ הפרסי"

בצל המתיחות במפרץ: "ארבע אוניות הותקפו בשטח איחוד האמירויות"

דיווח: ממשל טראמפ הציג תוכנית לשליחת 120 אלף חיילים למזה"ת

בתוך כך, משרד החוץ האמריקני הורה לכל עובדי הממשל השוהים בעיראק שאינם חיוניים לעזוב את המדינה.

כמו כן, מקור ביטחוני ישראלי מסר הלילה לעיתון ה"אינדפנדנט" בשפה הערבית כי פעולת החבלה שאירעה במפרץ הפרסי, שפגעה בארבע ספינות בנמל פוג'יירה ביום ראשון, בוצעה על ידי מיליציות איראניות באמצעות סירות ממולכדות שנשלטו מרחוק ונשאו מצלמות - אשר העבירו את תיעוד המבצע ואת רגע הפיצוץ אל מרכז פיקוד בלב המפרץ. כמו כן, המקור טען כי סירות נוספות איבטחו את האזור.

אניות משא בנסיכות אל פוג'יירה
אניות משא בנסיכות אל פוג'יירה

לטענת המקור, המיליציות האיראניות שיבשו את התקשורת באזור והסוו את התנועה שלהן, דבר המצריך אימון וקשרים נרחבים בין המיליציות למשטרים או מדינות. עוד מסר כי אי הפרסום אודות פרטי הפעולה נעשה במכוון כדי להימנע מבהלה בשוק הנפט העולמי, דבר שעשוי להביא לעליית המחירים ולהשפעה שלילית על הכלכלה העולמית. עוד טען כי ארצות הברית עומדת מאחורי הקשיים שהיו לכתבים לדווח על הנושא ולשלוח הודעות טקסט מאזור הפיצוצים. ערוץ הטלוויזיה "אל-מיאדין" הלבנוני, אשר ממומן על ידי איראן, היה הראשון לחשוף את דבר האירוע ואת זהות הספינות שנפגעו. הדבר, לטענת המקור, מצביע על כך שלחזבאללה ולאיראן יש קשר לעניין. כמו כן, נמסר כי אזור נמל אל-פוג'יירה היה נתון בימים האחרונים למעקב תדיר מטעם מנגנוני הביטחון במפרץ ומנגנונים נוספים, וזאת כדי לחשוף מי הגורם שביצע את הפעולות, כך מסר המקור.