הדילמה האיראנית: להגיב על חיסול המדען - או לחכות לביידן?

למרות האיומים, באיראן מתלבטים: להגיב להתנקשות בפחריזאדה, או להמתין לעזיבת טראמפ, אז יוכלו לקיים דיון חדש על הסכם הגרעין. אם תגיב - סביר שתפעיל את ארגוני הטרור שבחסותה • פרשנות

חמינאי בביקור באוניברסיטה צבאית בטהרן
חמינאי בביקור באוניברסיטה צבאית בטהרן | צילום: עלי חמינאי

באיראן, למרות האיומים מצד בכירי המשטר בעקבות חיסול מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, מתלבטים כיצד לנהוג והאם להגיב בעיתוי הנוכחי. בטהראן מעוניינים מחד להגיב כדי להרתיע מחיסולים כאלה בעתיד, וכן לשקם את כבודם שנפגע בשל החיסול שהתבצע בריבונותם. מנגד, אחרי עזיבתו של דונלד טראמפ את הבית הלבן, ועם כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד, ניתן יהיה לקיים דיון מחדש על הסכם הגרעין שממנו פרשו האמריקנים, כשמנגד יהיה ממשל ניצי פחות, שלא יספק גיבוי לישראל לחיסולים מעין אלו כפי שעושה הממשל הנוכחי.

אם איראן תבחר להגיב, האפשרויות שלה הן הפעלה של חזבאללה בלבנון באופן מוגבל, ירי רקטות לרמת הגולן או מטענים בגבול באמצעות מיליציות שיעיות בסוריה, הפעלה של הג'יהאד האסלאמי, בן טיפוחיה, בעזה, או מתקפות סייבר. שיגור טילים או מלחמה ישירה בין איראן לישראל אינם על הפרק.

מוחסן פחריזאדה
מוחסן פחריזאדה | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בנושא >>

התנקשות דרמטית בטהראן: חוסל "אבי פצצת הגרעין האיראנית"

שלושה גורמי מודיעין: ישראל עומדת מאחורי החיסול באיראן

נתניהו במסר לביידן: "אסור לחזור להסכם הגרעין הקודם עם איראן"

רוחאני: חיסול המדען לא יאט את תוכנית הגרעין; הנקמה תגיע בזמן הנכון

נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס בהצהרה ששודרה בטלוויזיה במדינה לחיסול מדען הגרעין, האשים את ישראל והבטיח כי המעשה לא יאט את תוכנית הגרעין האיראנית.

"שוב, ידיה המרושעות של היהירות העולמית הוכתמו בדמו של המשטר הציוני הרצחני", אמר רוחאני. "החיסול של פחריזאדה מראה את ייאושם של אויבינו ואת עומק השנאה שלהם. מותו לא יאט את הישגינו".

הרכב שבו נסע מוחסן פחריזאדה
הרכב שבו נסע מוחסן פחריזאדה | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בנושא >>

התנקשות דרמטית בטהראן: חוסל "אבי פצצת הגרעין האיראנית"

שלושה גורמי מודיעין: ישראל עומדת מאחורי החיסול באיראן

נתניהו במסר לביידן: "אסור לחזור להסכם הגרעין הקודם עם איראן"

"איראן תגיב על חיסולו של פחריזאדה בזמן המתאים, העם האיראני חכם מכדי ליפול בפח של האויב הציוני", הוסיף נשיא איראן. "נשלים את דרכו של השאהיד על ידי המשך פיתוחה של איראן".

יועצו של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, הוסיף : "היישות הציונית נוקטת בטקטיקה מסוכנת בתקופות המעבר בין ממשל טראמפ לממשל ביידן".

אתמול, מספר שעות אחרי החיסול, הגיב בטוויטר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ואד זריף. "טרוריסטים רצחו היום מדען גרעין דגול. פחדנות זו, עם סימנים ברורים למעורבות של ישראל בכך, מראה התלהבות נואשת למבצעים", כתב. "איראן קוראת לקהילה הבין-לאומית ובמיוחד לאיחוד האירופי לגנות את פעולת טרור זו". הרמטכ"ל האיראני מחמד באקרי גם איים, ומסר כי "נקמה קשה מחכה למבצעי פשע החיסול של פחריזאדה - לא נעצור עד שנבוא חשבון עם הרוצחים ונעניש אותם". מפקד משמרות המהפכה באיראן אמר כי "החלטנו לנקום ולהעניש קשות את מי שתכנן, ביצע וסייע להתנקשות".

נשיא איראן, חסן רוחאני
נשיא איראן, חסן רוחאני | צילום: חדשות 13

כמו כן, אמש דווח ב"ניו יורק טיימס" כי שלושה גורמי מודיעין מסרו שישראל עומדת מאחורי החיסול של "אבי פצצת הגרעין האיראנית". על פי הדיווח, הממשל האמריקני ידע אודות המבצע, אך בבית הלבן סירבו להגיב.

בתוך כך, הממשל בטהראן עורך דיונים בניסיון למצוא תגובה הולמת לחיסול. משמרות המהפכה האיראניים דורשים תגובה קשה, שתביא הרתעה ותמנע חיסולים כאלה בעתיד. עם זאת, הממסד הפוליטי מבקש לא להוביל להסלמה אזורית לפני כניסת נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן לבית הלבן.

כידוע, אתמול אישר משרד ההגנה האיראני אישר כי מדען בכיר במערך הגרעין והטילים של הממשל בטהראן, מוחסן פחריזאדה, חוסל בבירה על ידי אלמונים שירו בו מטווח קצר. הוא פונה לבית חולים, אך הצוות הרפואי נאלץ לקבוע את מותו במקום. פחריזאדה, היה מקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ואף נמנע מלהיפגש עם הפקחים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). בתחילה, גורמים רשמיים באיראן הכחישו את האירוע. גורמים ישראליים סירבו להתייחס לחיסול.