לראשונה זה 40 שנה: נשים הורשו לצפות במשחק כדורגל באיראן

אחרי מחאה של שנים, אלפי אוהדות איראניות ישבו בגלוי ביציע של איצטדיון אזאדי שבטהראן, במסגרת משחק מוקדמות גביע העולם. 3,500 כרטיסים שהיו מיועדים לנשים - נמכרו תוך דקות ספורות

זמן צפייה: 02:05

מותה של אוהדת כדורגל איראנית שהציתה את עצמה למוות לפני כחודש הביא אחרי מחאות ענק ולחץ בין-לאומי כבד למראות נדירים - אלפי איראניות יושבות בגלוי ביציע של מגרש הכדורגל במשחק רשמי. התמונות האלה לא נראו כמעט 40 שנה. לראשונה מאז שנת 1981 הורשו האוהדות במדינת האייתולות לצפות במשחק במגרש עצמו, באצטדיון אזאדי, שנמצא בטהראן.

המשחק במסגרת מוקדמות גביע העולם ב-2022 בין הנבחרת האיראנית לנבחרת קמבודיה. 3,500 כרטיסים שהיו מיועדים לנשים נמכרו ביום שישי בתוך דקות ספורות – בתום מחאה עקשנית שנמשכה שנים ארוכות, בדרישה לאפשר לאוהדות האיראניות לפקוד את האצטדיונים.

לכתבות נוספות בנושא >> 

היסטוריה בסעודיה: ליגת כדורגל לנשים תיפתח בחודש הבא

איראן: נעצרה כי צפתה בכדורגל – והציתה עצמה כדי לחמוק מעונש

נשים איראניות במשחק כדורגל
נשים איראניות במשחק כדורגל | צילום: רויטרס

אך אסור לטעות - לא מדובר בשינוי מהותי בתפיסה הדתית הרדיקלית של משטר האייתולות, אלא בתוצאה של לחץ שהפעילו אוהדות הכדורגל האיראניות על פיפ"א, התאחדות הכדורגל העולמית, בקריאה להשעות את הנבחרת האיראנית מהטורנירים של גביע העולם - אם לא תתאפשר כניסתן למשחקים.

במשך עשרות שנים אכף הממשל האיראני בקשיחות ובאכזריות את האיסור, והאוהדות שרצו לצפות במשחקים נאלצו לעשות זאת בהיחבא ולהסתכן. בחודש שעבר נעצרה אוהדת איראנית שכונתה סהר חודאיירי, לאחר שנתפסה כשהתחפשה לגבר כדי לצפות במשחק. מחוץ לאולם בית המשפט היא הציתה את עצמה, וכעבור שבוע מתה מפצעיה - והמחאה הפכה לסוערת אפילו יותר.

מדובר בניצחון סמלי. איראן היא עדיין מדינה שמדכאת נשים, ואישה שבוחרת להתעלם מחוקי הדת המחמירים, לרוב תיענש בחומרה. אבל הנשים האיראניות מקוות כי מדובר בצעד קטן אך היסטורי - לקראת עתיד שוויוני יותר.