איראן: תהיה עסקת חילופי אסירים עם ארה"ב; בוושינגטון מכחישים

לפי הטלוויזיה האיראנית, כחלק מהעסקה בין המדינות ישוחררו בכל צד ארבעה אסירים ו-7 מיליארד דולרים שהוקפאו יוחזרו למשטר בטהראן. דובר משרד החוץ האמריקני הכחיש את הדיווח

זמן צפייה: 03:57

הטלוויזיה האיראנית דיווחה היום (ראשון) על עסקת חילופי אסירים שתיערך עם ארצות הברית, כאשר כל צד ישחרר ארבעה אסירים שנעצרו באשמת ריגול. בנוסף, ארצות הברית תעביר למשטר בטהראן שבעה מיליארד דולרים שהוקפאו כחלק מהסנקציות שהוטלו. דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס, הכחיש את הדיווח.

במקביל, דווח כי בריטניה תקיים עסקה דומה ותשלם לאיראן 400 מיליון פאונד בתמורה לשחרור העיתונאית האיראנית-בריטית, נזנין רטקליף, שנשבתה. עם זאת, גם משרד החוץ הבריטי הכחיש את הדיווח.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ח"כ גפני: "הציבור החרדי וההנהגה חייבים בחשבון נפש"

פיגוע ירי בצומת תפוח: שלושה בני אדם נפצעו, המחבל נמלט

פרסום ראשון: נתניהו ובנט ערכו פגישה חשאית בשבוע שעבר

הדיווח על העסקה בין המדינות מגיעה ברקע השיחות לחידוש הסכם הגרעין, בישראל מעריכים כי האמריקנים קרובים מאוד לחזרה להסכם הגרעין, שכן נראה כי הצדדים כבר החלו לדון בשאלה מהם הצעדים שיובילו לחזרה להסכם. בפגישה שהתקיימה בין ראש המוסד יוסי כהן לבין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הציג כהן את הדאגות בישראל באשר להסכם הגרעין. ביידן, כך נטען, השאיר את הרושם כי הוא נחוש לחזור להסכם הגרעין הקודם כנקודת פתיחה - ובהמשך, לנסות ולשפר אותו.

כהן הציע לביידן להעביר את הנושא בשני בתי הקונגרס, כך שהסכם הגרעין יהיה עניין דו מפלגתי בארצות הברית. ההסבר של ראש המוסד היה כי רק כך גם האיאנים יאמינו שארה"ב לא תיסוג מההסכם - אפילו אם יתחלף השלטון. בינתיים, כאמור, ההערכה היא שבתוך ימים ספורים יגיעו הצדדים להסכם ויודיעו על חזרה להסכם הגרעין.

Britain's General Election 2019
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון | צילום: רויטרס

לפני שבועיים אישרה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי איראן החלה להעשיר אורניום לרמה של 60%, זאת לאחר שנלקחה דגימה מהאתר בנתנז. כזכור, יום לפני כן הודיע יו"ר הפרלמנט של איראן, מוחמד באקר קאליבאף, כי מדענים בטהראן הצליחו להעשיר אורניום לרמה של 60%, וכי קצב הייצור הוא תשעה גרם בשעה. עוד אמר כי במקביל נמשכת העשרת אורניום ל-20%.

במקביל, נציג האיחוד האירופי והעומד בראש שיחות הגרעין עם איראן, אנריקה מורה, מסר כי "הושגה התקדמות במשימה לא קלה כלל, וכעת אנחנו צריכים עבודה נוספת. אבל, כל הצדדים מחוייבים לאותה המטרה - חזרתה של ארצות הברית להסכם הגרעין ויישום התוכנית במלואה". בתגובה, עבאס ארקצ'י, נציג איראן לשיחות הגרעין אמר: "בעינינו, זה הזמן להתחיל לנסח את ההסכם, לפחות בנושאים עליהם אנחנו מסכימים".