טרם כניסת ביידן: איראן הודיעה שתעשיר אורניום לרמה של 20%

טהראן דיווחה לסבא"א על כוונתה להגביר באופן משמעותי את רמת ההעשרה - צעד שמהווה הפרה של הסכם הגרעין מ-2015, בו אושרה רמה של 3.67% בלבד. זאת בצל נכונותו של נשיא ארה"ב הנבחר לחדש ההסכם

זמן צפייה: 00:38

איראן הודיעה אמש (שישי) לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית כי בכוונתה להגביר את רמת העשרת האורניום ל-20% - כפי שנעשה טרם חתימת הסכם הגרעין ב-2015. מדובר בהפרה משמעותית של ההסכם, שבו הוגדרה רמה של 3.67% בלבד. יש לציין, עם זאת, כי חרף ההעלאה - עדיין מדובר ברמה הנמוכה מזו הנדרשת לייצור פצצה גרעינית.

מהלך זה של איראן נעשה ברקע כניסתו הקרובה לתפקיד של ג'ו ביידן, נשיא ארצות הברית הנבחר - שהביע נכונות לחדש את ההסכם שממנו יצא הנשיא היוצא דונלד טראמפ. כאשר התייחס ביידן לפני כחודש לחיסול "אבי הפצצה הגרעינית", הוא הדגיש כי "לא נאפשר לאיראן נשק גרעיני".

עוד בחדשות 13:

הסוד מעין כרם: 35 שנים לתעלומת הרצח שטלטל את המדינה

רה"מ בריאיון: "לא שולל שריון מועמד ערבי, יש פוטנציאל למגזר"

תיעוד מיוחד: כך נעצרה שכנתו של היועמ"ש ב"פרשת משפטים בושה"

טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיראן. לטכנאי הסורי הייתה אזרחות איראנית
טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיראן | צילום: רויטרס

באותה הצהרה שנשא ביידן, הוא הפנה אצבע מאשימה כלפי טראמפ, וטען כי נסיגתו מהסכם הגרעין רק הגדילה את היכולת של טהראן להגיע אל הפצצה. "הוא נסוג בשביל להקשיח אותו, ומה הם עשו? הם הגדילו את היכולת להשיג רכיבים גרעיניים. הם מתקרבים לכך שיהיה להם מספיק רכיבים בשביל נשק גרעיני - ויש בעיות רציניות גם בנושא הטילים", הזהיר.

כבר בסוף נובמבר, ימים ספורים לאחר חיסולו של מוחסן פחריזאדה, הפרלמנט באיראן אישר להעשיר את האורניום מעל לרמה של 3.67%. בשלב זה, על המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי לאשר את המהלך, שנקרא גם "הצעד האסטרטגי להסרת הסנקציות". בישיבת הפרלמנט, שבסופה נשמעו קריאות של "מוות לישראל" ו-"מוות לארה"ב", החליטו השרים לאשר גם את שיקום הכור הגרעיני בעיר עראק.