דיווח: איראן עיכבה מפקחת של סבא"א והחרימה את מסמכיה לזמן קצר

ע"פ הדיווח ברויטרס, עובדת בסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית הוחזקה בידי השלטונות האיראניים ואף נלקחו ממנה אישורי הנסיעה. בכירים בארגון גינו את המעשה: "מדובר בהטרדה ובתקדים מסוכן"

זמן צפייה: 00:42

איראן החזיקה מפקחת מטעם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית והגבילה את תנועתה לזמן קצר - כך דווח היום (רביעי) בסוכנות הידיעות רויטרס. עוד דווח כי הרפובליקה האסלאמית גם החרימה את מסמכיה של המפקחת וכן אישורי נסיעה שהיו ברשותה - דיווחים שאומתו על ידי שלושה דיפלומטים בכירים שמכירים מקרוב את עבודת סוכנות האנרגיה באיראן.

אחד הדיפלומטים שאישר את הדיווח הגדיר את האירוע "תקדים מסוכן", ואחר אמר שמדובר בהטרדה. שני בכירים נוספים סיפרו שהאירוע התרחש באתר העשרת האורניום של איראן בעיירה נתנז שבמרכז המדינה. בעיירה זו ממוקם מתקן צנטריפוגות להעשרת אורניום, מתקן שנחשב למרכזי ביותר באיראן.

כתבות נוספות בנושא >> 

מתרחקת מהסכם הגרעין: איראן החלה להעשיר אורניום בצנטריפוגות

ארה"ב: "העשרת אורניום ע"י איראן – צעד גדול בכיוון הלא נכון"

צעד נוסף בנסיגה מהסכם הגרעין: איראן תפעיל מחדש צנטריפוגות

הכור הגרעיני באיראן
הכור הגרעיני באיראן | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

האירוע מגיע יממה אחת לפני הכינוס ה-35 של ישיבת ועדת הנאמנים של סבא"א, שמתקיים אחת לשנה. מהסוכנות נמסר כי יתקיים דיון על שני עניינים הנוגעים לאמצעי הגנה, דיון מיוחד שלא נקבע מראש בלוח הזמנים של הוועדה. אחד הבכירים בסוכנות מסר בנוגע לדיווח ברויטרס כי "אנו מעוניינים להראות עד כמה אנו לוקחים את התקרית ברצינות". בכיר אחר הביע דאגה משמעותית בנוגע לפגיעה במעמד הסוכנות: "זה בהחלט ישפיע על האופן שבו אנו נשלח מפקחים בעתיד".

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן | צילום: רויטרס

כזכור, איראן הודיעה אתמול כי היא תחדש את העשרת האורניום בשטחה, וזאת בניגוד מוחלט להסכם הגרעין עליו חתמה ב-2015. היום החלה איראן להזרים גז אורניום לצנטריפוגות במתקן להעשרה גרעינית בפורדו - תחת השגחת פקחי סבא"א. נשיא איראן חסן רוחאני התייחס לכך: "בזכות מדיניות ארה"ב המתקן יחזור לפעילות מלאה בקרוב". למעשה, הפרת הסכם הגרעין על ידה היא כפולה: הבאת הגז למתקן ההעשרה בפורדו, שלא ניתן לתקיפה מהאוויר - מהווה הפרה ראשונה, וההפרה השנייה היא בעצם ביצוע ההעשרה.

המהלך השנוי במחלוקת גרר תגובות רבות. ארצות הברית אמרה כי מדובר ב"צעד גדול בכיוון הלא נכון" וטענה כי לטהראן אין סיבה טובה לבצע את הצעד המדובר. "אנו תומכים לחלוטין במאמצי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית לעקוב אחר המתרחש באיראן", מסרה דוברת משרד החוץ האמריקני, מורגן אורטגוס. "נמשיך במדיניות הלחץ הכלכלי על איראן עד שתשנה את התנהגותה".

מנגד, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב תמך בפעולות הרפובליקה האסלאמית ואמר כי "על איראן למלא את מחוייבויותיה להסכם הגרעין, אך הצעדים להפחתת המחוייבות מובנים". ואילו מהקרמלין נמסר כי "בממשל הרוסי מודאגים מכוונת איראן לצמצם את התחייבויותיה להסכם הגרעין"

צילום מאתר ההעשרה פורדו באיראן
צילום מאתר ההעשרה פורדו באיראן | צילום: mageSat International (ISI)

זה אינו השינוי היחיד העומד על סדר יומה של סוכנות האנרגיה - בתחילת החודש הבא ייכנס לתפקידו ראש הסוכנות החדש, רפאל גרוסי, לאחר שקודמו בתפקיד, יוקיה אמאנו, הלך לעולמו במהלך הכהונה. שגריר איראן בסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית סירב להגיב לתקרית, וגם מטעם הסוכנות עצמה לא התקבלה תגובה רשמית.