האו"ם מזהיר: מאגר האורניום המועשר של איראן גדול מהנקבע בהסכם

מפקח מטעם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית התריע כי טהראן מפרה את הסכם הגרעין, וממשיכה להפעיל צנטריפוגות מתקדמות. "קוראת לאיראן לשתף פעולה ולהעניק גישה למתקנים רלוונטיים"

זמן צפייה: 00:53

מפקח מטעם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הזהיר היום (שישי) כי מאגרי האורניום המועשר של איראן גדולים מהכמות שנקבעה בהסכם הגרעין, והוסיף כי טהראן ממשיכה להעשיר אורניום עם צנטריפוגות מתקדמות בניגוד להסכם.

כעת, עולה חשש כי נמנעה מהסוכנות גישה לשני אתרים שאותם איראן מפעילה למשך ארבעה חודשים. על כן, סבא"א קראה לאיראן לשתף פעולה באופן מלא ולהעניק גישה למתקנים רלוונטים.

View Of Water Nuclear Reactor At Arak
הכור הגרעיני באיראן, ''אראק'' | צילום: רויטרס

לפני כחצי שנה הזהיר את איראן סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי רייבקוב, מלנקוט ב"צעדים פזיזים", זאת לאחר ששר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר כי מדינתו תצא מהאמנה להפצת נשק גרעיני שעליה היא חתומה, אם יתקיימו דיונים בהשבת הסנקציות על טהראן במועצת הביטחון של האו"ם.

דבריו של זריף הגיעו בעקבות בקשת שרי החוץ של בריטניה, גרמניה וצרפת לקיים דיון בחידוש הסנקציות. זהו הצעד החריף ביותר של מעצמות אירופה עד כה בתגובה להפרות האיראניות. "לא הצטרפנו ללחץ המרבי שמפעילה ארצות הברית, אך איננו מקבלים את הטענה כי לטהראן יש את הזכות לא לציית להסכם", נכתב בהודעה משותפת. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, טען כי מטרת המהלך אינה להטיל מחדש סנקציות, אלא רק לוודא שאיראן חוזרת ליישום מלא של ההסכם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר בתגובה: "אנחנו יודעים בדיוק מה קורה בתוכנית הגרעין האיראנית. איראן חושבת שהיא תשיג נשק גרעיני, אני שב ואומר - ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. אני גם קורא לכל מדינות המערב להטיל את מנגנון הסנקציות האוטומטיות באו"ם עכשיו".