רוחאני: "אם הלחץ עלינו יימשך - נייצר צנטריפוגות מתקדמות"

לאחר שממשל טראמפ הגדיר את משמרות המהפכה ארגון טרור זר, נשיא איראן שיגר איום ושיבח את אנשיו. מנגד, סעודיה בירכה על ההחלטה האמריקנית

 נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני | צילום: החדשות 13

בעקבות החלטת הממשל האמריקני להכיר במשמרות המהפכה של איראן ארגון טרור, אמר היום (שלישי) הנשיא האיראני חסן רוחאני שככל שארצות הברית תמשיך ליצור לחץ על טהראן, איראן תפעל לייצר צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR8, במסגרת תוכנית הגרעין של המדינה. "כוח משמרות המהפכה התמודד תמיד עם טרוריסטים במזרח התיכון, מעיראק ועד סוריה", אמר רוחאני, והגדיר אותו כשומר המדינה האיסלאמית.

בתוך כך, המשטר הסעודי בירך על ההחלטה האמריקנית להכיר במשמרות המהפכה של איראן ארגון טרור. כמו כן האשימה סעודיה את איראן בהתערבות בענייני הפנים שלה ושל מדינות נוספות במזרח התיכון. היחסים בין סעודיה, הנשלטת בידי משפחת המלוכה הסונית, לבין איראן השיעית רוויים מתיחות ועוינות, על בסיס אופי המשטרים השונה והאמונה המנוגדת.

משמרות המהפכה באיראן
משמרות המהפכה באיראן | צילום: רויטרס

אתמול הכריז הבית הלבן באופן רשמי על משמרות המהפכה של איראן, כולל כוח קודס, ארגון טרור זר. הנשיא טראמפ אמר כי הלחץ הכלכלי על הרפובליקה האסלאמית יגבר, וכי טהראן "תשלם על תמיכתה בפעילות טרור". זוהי הפעם הראשונה שבה ארגון של ממשלה זרה מוגדר באופן רשמי כיישות טרור. בתגובה, מועצת הביטחון של איראן הכריזה על צבא ארצות הברית ארגון טרור.

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, מסר בהצהרה לתקשורת כי ההחלטה תיכנס לתוקפה בעוד כשבוע מהיום. "במשך 40 שנה הארגון עסק בטרור. הוא מעמיד פנים כי הוא ארגון צבאי לגיטימי. מרגע היווסדו המנדט שלו היה לייצא את המהפכה בכל אמצעי אפשרי", אמר פומפאו, "אנו פשוט מכירים במציאות. הארגון יתפוס את מקומו ליד ארגוני טרור בהם הוא תומך - כמו חזבאללה ועוד".

נשיא ארה"ב טראמפ
נשיא ארה"ב טראמפ | צילום: רויטרס

בטלוויזיה האיראנית פורסמה תגובה, בה נטען כי ההכרזה האמריקנית היא לא חוקית וכי "ההשפעה האיראנית באזור הביאה את ארה"ב להכניס את משמרות המהפכה לרשימה השחורה". שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, קישר את ההחלטה האמריקנית לבחירות בישראל ולנתניהו, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "עוד מתנת בחירות לנתניהו. עוד החלטה מסוכנת של ארצות הברית באזור".

בהצהרה שפרסם הבית הלבן נכתב כי "הצעד הזה מכיר במציאות בה איראן היא לא רק מממנת טרור, אלא משמרות המהפכה לוקחים חלק פעיל בטרור ומקדם אותו כאמצעי מדיני. משמרות המהפכה משמשים כאמצעי העיקרי של הממשלה האיראנית לכוון וליישם את הקמפיין העולמי שלה".

"ההכרה תהיה הפעם הראשונה שבה ארצות הברית הכירה בגוף ממשלתי ארגון טרור. זה מדגיש את העובדה שפעולות איראן שונות ביסוד שלהן ממשלות אחרות. הדבר יחריב באופן משמעותי את הלחץ על המשטר האיראני. ישנו סיכון ברור בעשיית עסקים או תמיכה במשמרות המהפכה. אם אתם עושים עסקים עם משמרות המהפכה, אתם ממנים טרור. הצעד שולח מסר ברור לטהראן, שלתמיכתה בטרור יש השלכות רציניות. נמשיך להגביר את הלחץ הכלכלי ואת המחיר עליו תשלם איראן בתמיכתה בפעילות טרור, עד שהיא תנטוש את ההתנהגות הזדונית והלא חוקית".