דיווח: שוחררה המכלית האיראנית שנעצרה במצר גיברלטר

על פי התקשורת המקומית, בית המשפט הצהיר כי הרשויות החליטו על סיום החרמת כלי השיט, אך הוסיפו כי "לא ברור עדיין מדוע". שגריר איראן בלונדון: "ארה"ב ניסתה לסכל השחרור - וחוותה מפלה"

זמן צפייה: 00:29

המכלית האיראנית "גרייס 1", שהוחרמה במצר גיברלטר בתחילת יולי, שוחררה ממעצר - כך דיווחו היום (חמישי) כלי התקשורת המקומיים. על פי הדיווחים, ממשלת גיברלטר קיבלה התחייבות רשמית בכתב מהממשלה האיראנית כי מכלית הנפט שלה לא תגיע לידי סוריה, היעד אליו הייתה אמורה להגיע כאשר נעצרה.

בבריטניה מסרו בתגובה כי "אנחנו לא נעמוד בצד ונאפשר לאיראן, או לאף אחד, לעקוף את הסנקציות על סוריה". כמו כן הוסיפה כי "חייבים לכבד את חופש התנועה של ספינות מסחריות לפי החוק הבינלאומי".

מוקדם יותר, ארצות הברית פנתה לרשויות בגיברלטר בבקשה שלא לשחרר את המכלית. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר כי "לאחר שלא הצליחה להשיג את מטרותיה באמצעות טרור כלכלי, ארצות הברית כשלה עכשיו בניסיון לעשות שימוש לרעה במערכת החוק כדי לגנוב את רכושנו. הניסיון הפיראטי הזה מעיד על הזלזול של אנשי טראמפ בחוק".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

דיווח: איראן מנסה להשתלט על מכליות במפרץ – בעזרת משבשי GPS

שר החוץ האיראני: תפיסת המכלית הבריטית – שמירה על החוק הימי

גיברלטר שחררה את 4 חברי הצוות שנתפסו על המכלית האיראנית

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

שגריר איראן בלונדון התייחס גם לבקשה של ארצות הברית ואמר: "ארה"ב ניסתה באופן נואש לסכל את שחרורה של המכלית האיראנית, ובדקה האחרונה חוותה מפלה קשה".

כאמור, הלילה דווח בבריטניה כי גיברלטר, טריטוריה בריטית, צפויה לשחרר את מכלית הנפט האיראנית שנעצרה כאשר הייתה בדרכה לסוריה ובכך הפרה את הסנקציות על סוריה. פביאן פיקארדו, שר מגיברלטר, צוטט אומר כי לא יחדש את צו העיכוב של המכלית, מאחר והוא סבור כי היא לא תשוט לסוריה. "אין שום סיבה להחזיק ב'גרייס 1' בגיברלטר דרה יותר אם אנחנו מאמינים שהיא לא תפר את הסנקציות נגד המשטר הסורי".

כאמור, בחמישי ביולי נערכה פשיטה של הצי הבריטי בגיברלטר על המכלית האיראנית "גרייס 1" שהייתה בדרכה לסוריה. במקרה הזה דובר בהפרת הסנקציות של האיחוד האירופי על הסורים. האיראנים הביעו כעס גדול על התקרית הזו ואיימו שיש בכוונתם "ללכוד" מכלית בריטית - החרפה משמעותית של הרטוריקטה של טהראן.  משרד החוץ האיראני זימן אז את השגריר הבריטי לשיחת נזיפה, שם הביעו בפניו את "ההתנגדות החריפה למעצר הלא חוקי והלא מקובל" של הספינה.

ימים ספורים לאחר מכן, נשיא איראן חסן רוחאני התייחס למעצר מכלית הנפט האיראנית והצוות, ואמר כי "בריטניה היא האחראית לחוסר היציבות והיא תישא בהשלכות בהמשך".  גם בכיר בצבא האיראני התייחס למעצר המכלית ואמר כי הוא "התבצע תחת תירוצים מומצאים, ולא ייענה בשתיקה. טהראן תגיב בתזמון הראוי". שר ההגנה האיראני תיאר את הצעד כ"מהלך מאיים ושגוי".