מכלית נפט נתפסה ע"י איראן – 7 אנשי צוות נעצרו

הטלוויזיה הממלכתית ציטטה בכיר במשמרות המהפכה, שלטענתו כלי השיט, שנעצר בשבוע שעבר, ניסה להבריח 700 אלף ליטרים של נפט למדינות ערב. על פי הצהרת הארגון, המכלית נגררה לנמל בושהר

Oil Supertanker Grace 1 Sits Anchored In Waters Of The British Overseas Territory Of Gibraltar
המכלית האיראנית "גרייס 1" שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי | צילום: רויטרס

מתיחות במפרץ: מכלית נפט נוספת נתפסה על ידי איראן, ושבעת אנשי הצוות שעליה נעצרו. כך דווח היום (ראשון) בטלוויזיה הממלכתית של איראן. הרשת ציטטה בכיר במשמרות המהפכה, שלדבריו כלי השיט נעצר מכיוון שניסה להבריח 700 אלף ליטרים של נפט למדינות ערב. על פי הצהרת הארגון, המכלית נגררה לנמל בושהר. בתוך כך, מטוס קרב איראני התרסק בדרום המדינה - לא היו נפגעים. סיבת ההתרסקות, לפי סוכנות ידיעות איראנית, היא תקלה טכנית.

לפני כשבועיים אמר בכיר באיראן כי בריטניה שלחה נציג למדינתו כדי לדון בשחרור מכלית הנפט שנתפסה במצרי הורמוז. בהמשך, גורם מאיראן הכחיש את הטענה. בד בבד, התייחס הנשיא חסן רוחאני למתיחות ואמר כי "איראן מוכנה לנהל משא ומתן, אך לא כזה שפירושו כניעה".

 

מוקדם יותר באותו שבוע אמר שגריר איראן בלונדון, חמיד באעדינג'אד, כי יש להימנע מהחרפת המתיחות במפרץ הפרסי. "הממשל הבריטי צריך לרסן את הכוחות הפוליטיים הפועלים להסלמת המצב". השגריר קרא לממשל "לרסן את המתח הגובר מול איראן. בריטניה פועלת בצורה מסוכנת ולא חכמה בתקופה רגישה במזרח התיכון. איראן מוכנה להגיב לתרחישים שונים".

עוד בחדשות 13:

טראמפ הטיל סנקציות אישיות על שר החוץ האיראני

איראן: בריטניה שלחה מגשר כדי לדון בשחרור המכלית

"צייתו לפקודות ולא תיפגעו": הקלטת מעצר המכלית הבריטית

מיצר הורמוז
מיצר הורמוז | צילום: רויטרס

בתוך כך, שר במשרד הביטחון הבריטי אמר כי המחויבות הראשונה של הממשל היא לפתור את סוגיית המכלית שנעצרה. "בריטניה מחויבת להראות נוכחות צבאית במזרח התיכון במטרה לשמור על מצרי הורמוז פתוחים". לדבריו, האיום באזור הוגבר בתקופה האחרונה, ולכן בריטניה שולחת לשם כוחות צבאיים.

מוקדם יותר באותו היום, סולטנות עומאן פנתה הבוקר לאיראן בבקשה לשחרר את מכלית הנפט הבריטית וצוותה שנעצרו ביום שישי. עומאן קראה לכל הצדדים המעורבים בעימות המתמשך לגלות איפוק ולמצוא נתיבים דיפלומטיים לפתרון הסכסוך. כך דווח בערוץ הממלכתי בעומאן.

בנוסף, פורסמה הקלטה של מעצר המכלית הבריטית במצר הורמוז, כפי שנשמעה ברשת מכשירי הקשר הימיים. "אם תשנו את מסלולכם ותצייתו לפקודות – תחת החוק הבין-לאומי תוכלו לעבור ללא פגע או הפרעה", נשמע איש חיל הים האיראני אומר ברשת הקשר.

המכלית שעצרו הכוח הימי של משמרות המהפכה באיראן
המכלית שעצרו הכוח הימי של משמרות המהפכה באיראן | צילום: חדשות 13

ראש הרשות לתעבורה ימית במחוז הורמוזגאן, מוראד עפיפיפור, מסר כי צוות המכלית "סטנה אימפרו" הבריטית שנעצרו כשלושה שבועות "בטוח ובמצב בריאותי טוב". 23 אנשי הצוות שהפעילו את כלי השיט שוהים בשעה זו על הסיפון, עד לסיום החקירה. כך אמר הבכיר האיראני ברשת הטלוויזיה הממלכתית.

בתגובה להשתלטות האיראנית על המכלית, מגבשים שרים בבריטניה תוכנית להגברת הסנקציות נגד המשטר בטהראן. אחת הפעולות האפשריות שתבצע בריטניה נגד איראן היא הקפאת נכסים איראניים בשטחיה. פעולה נוספת עשויה להיות לחץ שתפעיל על האיחוד האירופי ועל האו"ם להטיל מחדש את העיצומים שהופעלו נגד המשטר בעבר והופסקו בשנת 2016 כחלק מהסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות. הפשרת נכסיה של איראן באותה שנה הזרימו לטהראן מיליארדי דולרים ואפשרו לה למכור נפט לכל העולם.

בריטניה אף הודיעה למזכירות האו"ם כי הכוחות האיראניים שביצעו את ההשתלטות על מכלית הנפט שלה עשו זאת במימיה הטריטוריאליים של עומאן ובכך הפרו את החוק הבין-לאומי. בממלכה כינו את התקרית "הסלמה בלתי מתקבלת שמאיימת על משלוח חוקי דרך מעבר ימי בין-לאומי". עם זאת, ציינה בריטניה כי אינה מחפשת להגיע לעימות עם איראן.