איראן: נשתלט על מכלית בריטית אם כלי השיט שלנו לא ישוחרר

מפקד בכיר במשמרות המהפכה איים כי תהיה זו "מחובתה של טהראן" לנקוט בפעולה אם הממלכה לא תפעל לשחרור מכלית הנפט שנתפסה אתמול. אנשי הצוות תוחקרו כעדי ראייה

זמן צפייה: 00:32

איראן איימה הבוקר (שישי) כי תשתלט על מכלית נפט בריטית אם בריטניה לא תפעל לשחרור המכלית האיראנית שהחרימה אתמול ליד מצרי גיברלטר. מפקד בכיר במשמרות המהפכה אמר כי זו תהיה "חובתה" של איראן לנקוט בפעולה.

אנשי הצוות המכלית תושאלו כעדי ראייה ולא כמעורבים בפשע, מתוך ניסיון "לרדת לעומקו של אופי המטען - ויעדו הסופי" - כך נמסר מדובר בריטניה בטריטוריה הבריטית. הדובר הוסיף כי 28 אנשי הצוות, שנשארו על סיפון המכלית, היו ברובם הודים, ובחלקם הקטן פקיסטנים ואוקראינים. אנשי משטרה ומכס חוקרים את הצוות על כלי השיט.

בתוך כך, ארצות הברית ביקשה לקיים פגישה מיוחדת עם נציגי הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם, על רקע הפרות איראן את הסכם הגרעין. הפגישה צפויה להתקיים ביום רביעי הבא.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

זריף: לא הפרנו ההסכם, נשוב לקיימו כשאירופה תיישם ההתחייבויות

איראן בתגובה להשתלטות בריטניה על מכלית הנפט: "פעולה הרסנית"

בכיר איראני: "שלב ראשון בהפסקת אש – לאפשר לנו למכור נפט"

Oil Supertanker Grace 1 Sits Anchored In Waters Of The British Overseas Territory Of Gibraltar
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום דרשה איראן מבריטניה לשחרר את מכלית הנפט האיראנית עליה השתלטה אתמול. אמש, הגיב דובר משרד החוץ של טהראן על עצירת מכלית הנפט, שהייתה בדרכה לסוריה, על ידי חיל הנחתים הבריטים, ומסר כי הפעולה היא צעד "הרסני" שעלולה להגביר את המתיחות במפרץ. כמו כן נמסר כי איראן לא תסכים להכיל פעולות "לא חוקיות".

אתמול זימן משרד החוץ האיראני את השגריר הבריטי לשיחת נזיפה, שם הביעו בפניו את "ההתנגדות החריפה למעצר הלא חוקי והלא מקובל" של הספינה. הצעד הדיפלומטי הזה מסיר את הספק שהמכלית שייכת לאיראן, למרות שהיא נושאת את דגל פנמה ומנוהלת על ידי חברה בסינגפור. במקביל, על פי מסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס, הנפט שהיה בספינה שייך לאיראן, עם כי מקורו מעיראק השכנה.

המכלית, "גרייס 1", נעצרה בגיברלטר שנמצא בשטח הטריטוריאלי של בריטניה. הספינה, שהייתה כאמור בדרכה לסוריה ובכך הפרה את הסנקציות של האיחוד האירופי, הפליגה מסביב לאפריקה - כלומר עשתה את המסלול הארוך מהמזרח התיכון אל הים התיכון.

היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, הגיב לפעולה הבריטית ואמר: "חדשות מצוינות". "אמריקה ובעלות בריתה ימשיכו למנוע מהמשטר בטהראן ובדמשק להרוויח מסחר בלתי חוקי", כתב בולטון בחשבון הטוויטר שלו.

כזכור, בשנת 2011 אירופה אסרה על משלוחי נפט לסוריה, אך מעולם לא עצרה מכליות בשטחה. בניגוד לארצות הברית, אירופה מעולם לא הטילה סנקציות נרחבות על איראן.

"זו הפעם הראשונה שהאיחוד האירופי עשה משהו בצורה פומבית ואגרסיבית", אמר מתיו אורסמן, שותף במשרד עורכי דין המייעץ לחברות העוסקות בסנקציות. "אני מניח שהפעולה הייתה מתואמת בצורה כלשהי עם ארצות הברית, בהתחשב בכך שכוחות נאט"ו היו מעורבים".

אורסמן הוסיף כי "הדבר עשוי להוות איתות לסוריה ולאיראן, כמו גם לארצות הברית, שאירופה לוקחת ברצינות את האכיפה על הסנקציות וכי האיחוד גם יכול להגיב למדיניות האיראנית בעניין המשא ומתן על הסכם הגרעין".

מיכלית נפט עוברת דרך מיצרי הורמוז
מיכלית נפט עוברת דרך מיצרי הורמוז | צילום: רויטרס

המתיחות הגוברת במפרץ הפרסי בין איראן לארצות הברית נמשכת, וכעת אירופה הופכת ליותר מעורבת לאחר שביום שני הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אישרה את הדיווחים לפיהם מאגר האוראניום המועשר ברמה נמוכה שברשות איראן חצה את הרף המאושר במסגרת הסכם הגרעין.

עקב כך, האיחוד האירופי קרא לאיראן לחזור בה: "נציין כי איראן עמדה בתנאי ההסכם 14 חודשים אחרי הנסיגה האמריקנית מהסכם הגרעין. אנו מפצירים באיראן לבטל את הצעד הזה ולא לנקוט צעדים נוספים שחותרים תחת ההסכם".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר ביום שני כי איראן לא הפרה את הסכם הגרעין, אלא הפרה סעיף מסוים, זמן רב לאחר שהאמריקנים פרשו ממהסכם לחלוטין. מהבית הלבן נמסר כי ארה"ב לעולם לא תאפשר לטהראן להשיג נשק גרעיני, וכי תמשיך בלחץ עד שמנהיגיה ישנו את דרכם. האיחוד האירופי קרא לטהראן לחזור בה מהגברת העשרת האורניום. שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, אמר בריאיון לסקיי: "אנו מעוניינים לשמר את ההסכם, אך אם איראן בחוץ, גם אנחנו".