"איראן תחצה בקרוב את רף העשרת האורניום שאושר בהסכם הגרעין"

גורם בכיר במדינה מסר לסוכנות הידיעות הממשלתית פארס כי לאחר שהפגישה בסוף השבוע בין האיראנים לאירופים העלתה חרס, טהראן לא תיסוג מהודעתה כי תמשיך בהעשרת האורניום מעבר לסף ה-300 ק"ג

זמן צפייה: 00:45

סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה היום (שבת) מפי גורם איראני בכיר כי איראן צפויה לחצות בקרוב את רף העשרת האורנים שאושר לה במסגרת הסכמי הגרעין, 300 ק"ג. זאת לאחר שבפגישה שנערכה בין בכירים איראנים ואירופים בווינה בסוף השבוע "לא הושגו תוצאות מספקות".

אתמול אמר השליח האיראני כי בפגישה, שנערכה עם המדינות האירופיות הנותרות החתומות על הסכם הגרעין, הציעו האירופים מעט מדי ולכן לא שכנעו את טהראן לסגת מתוכניותיה להמשיך בהעשרת האורניום מעבר לרף המוסכם.

עוד אתמול, הצהיר האיחוד האירופי בתום הדיונים בווינה אודות עתיד הסכם הגרעין, כי המדינות החתומות עליו מקיימות ערוץ סחר ישיר עם טהראן, ויגבירו את מאמציהן לנרמול הסחר איתה ולהסרת הסנקציות האמריקניות. הנציג הוסיף כי הסכם הגרעין נותר גורם מרכזי במניעת הפצת הגרעין בעולם.

עוד בחדשות 13:

בעקבות תקרית הפלת המל"ט: "איראן הגישה לאו"ם תלונה נגד ארה"ב"

טראמפ: "מנהיגי איראן מבינים רק כוח – לארה"ב הצבא החזק בעולם"

ברקע המתיחות במפרץ: טראמפ ופוטין נפגשו ביפן

מוקדם יותר דיווח הנציג האיראני שהשתתף בשיחות כי הפגישה מהווה התקדמות - אך לא מספקת. הנציג ציין כי ידווח על השיחות לאיראן, ולאחר מכן יוחלט אם לחצות את מכסת העשרת האורניום. לדבריו, "אני לא חושב שההתקדמות שנעשתה בשיחות מספיקה כדי לשנות את עמדת טהראן".

מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן
מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן | צילום: רויטרס

בתוך כך, סוכנות הידיעות "ספוטניק" דיווחה כי השליח האמריקני לענייני איראן, בריאן הוק, איים בהטלת סנקציות נוספות על ייבוא נפט מאיראן. הוק הזהיר כי וושינגטון תחמיר את הסנקציות - "עד שאיראן תחליט להיות מדינה נורמלית". עוד ציין כי ארה"ב תבחן דיווחים בתקשורת אודות משלוחים של נפט גולמי לסין.

שלשום אמר גורם רשמי בכיר באיראן כי "ארצות הברית אומנם מעוניינת לקיים שיחות, אך אנחנו במלחמה כלכלית". "השלב הראשון בהפסקת האש הכלכלית יהיה לאפשר לטהראן לייצא נפט בסדר גודל שהתאפשר טרם הטלת הסנקציות האמריקניות", הוסיף הגורם. בתוך כך, אמר בריאן הוק כי "יהיו השלכות אם איראן תפר את מגבלות הגרעין".

Malatpiece2
שברים מהמל''ט האמריקני שהפילו האיראנים

מוקדם יותר באותו יום התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לפסגה המשולשת שהתקיימה השבוע עם ארצות הברית ועם רוסיה, ואמר כי הבהיר במהלכה כי "נמשיך לפעול נגד ניסיון התבססות איראן בסוריה, כאשר חלקו של חיל האוויר מרכזי".

"אנחנו תמיד זוכרים שעלינו להיות ערוכים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו מול כל איום, זה עיקרון יסוד שמבטיח את עתידנו", הוסיף ראש הממשלה. "אין לנו יותר מדי מרחבים שמפרידים בין גבולות המדינה לאזורים המיושבים בצפיפיות. מכאן, מגיעים למסקנה כי השטח שממערב לירדן יהיה תמיד בידינו. אם נמסור את בקעת הירדן נבטיח שתהיה מלחמה".