איראן מאיימת: "נוכל להעשיר אורניום לרמה של 20% בתוך יומיים"

דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן הזהיר מפני נקיטת צעד נוסף בנסיגה ממחויבויות טהראן במסגרת הסכם הגרעין - מהלך שייתכן שיקרה עד יום חמישי, ועשוי להיות התקדמות ניכרת לקראת פיתוח פצצה

זמן צפייה: 02:00

ברקע איומי טהראן לבצע את השלב השלישי של הנסיגה ממחויבויותיה מהסכם הגרעין, דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, ברהוז קאמלבאנדי, אמר היום (שלישי) כי "אם מדינתו תרצה, היא מסוגלת להעשיר אורניום לרמה של 20% בתוך יומיים".

בתוך כך, באיראן דווח כי עלי שמחאני, מזכיר המועצה האיראנית העליונה לביטחון לאומי, יוחלף בתוך כחודש בשל "ההתנגדות הפעילה" שלו להפחתה במחויבויות של איראן מהסכם הגרעין.. עם זאת, דובר הממשלה דחה את השמועה ואמר כי מהלך כזה לא מתוכנן.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

רוחאני: "התשובה של איראן למו"מ עם ארה"ב תמיד תהיה שלילית"

סבא"א: איראן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר לסף המותר בהסכם

פקחי האו"ם אישרו: איראן העלתה את רמת העשרת האורניום ל-4.5%

נשיא איראן רוחאני
נשיא איראן רוחאני | צילום: רויטרס

נוסף על כך, כחלק מהמאמצים להחזיר את איראן להסכם הגרעין, קיבלה המדינה הצעה מצרפת לאשראי בגובה 15 מיליארד דולר לשיקום כלכלתה, שנפגעה כתוצאה מהסנקציות האמריקניות - כך לפי ה"ניו יורק טיימס" וכן לפי כלי תקשורת איראניים.

מוקדם יותר היום, התייחס נשיא איראן חסן רוחאני במהלך נאום לפרלמנט למגעים סביב הסכם הגרעין, ואמר כי "היו הרבה הצעות לניהול משא ומתן עם ארצות הברית, אך התשובה שלנו תמיד תהיה שלילית".

עוד הוסיף הנשיא: "נמשיך במשא ומתן עם גורמים נוספים, אך אם לא נשיג תוצאות עד ליום חמישי - ננקוט בצעד השלישי להפחתה במחויבויות שלנו מההסכם". זאת, לאחר שאתמול דובר הממשלה האיראנית אמר כי חלה התקדמות בדיונים עם צרפת.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף | צילום: חדשות 13

לפני כחודש, הודיע שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף כי בכוונת איראן לבצע מהלך להפחתה נוספת מהמחויבויות עליהן חתמה במסגרת הסכם הגרעין. הרקע למהלך הוא הרצון ללחוץ על מעצמות אירופה החתומות על ההסכם לשפר את המסחר שלהן עם איראן, בעיקר בתחום הנפט, חרף הסנקציות שהטילה עליה ארצות הברית.

הצעד, כאמור, יהיה השלישי במספר במסגרת המהלך הכולל להפחתת המחוייבויות האיראניות בהסכם, אותו מבצעת איראן בחודשים האחרונים. הצעד הראשון אותו נקטה במסגרת המהלך היה הודעה על הגדלת מאגר האורניום לרמה נמוכה שברשותה מעבר לרף המותר על פי ההסכם, 300 ק"ג; הצעד השני היה העשרת אורניום מעבר לרף המותר על פי ההסכם - 3.67%.