רוחאני: אנו לקראת חתימה על הסכם הגרעין – הסנקציות יוסרו

נשיא איראן התייחס למגעים עם המערב, ואמר כי הושגה הסכמה ברוב הנושאים המרכזיים וכי העיצומים בתחומי האנרגיה, הייצוא והבנקאות יופסקו. "נשארו כמה סוגיות שיש לפתור לפני חתימה על הסכם"

נשיא איראן, חסן רוחאני, בהצהרה על הסכם הגרעין
נשיא איראן, חסן רוחאני, בהצהרה על הסכם הגרעין | צילום: ללא קרדיט

הסכם הגרעין: נשיא איראן, חסן רוחאני, הודיע היום (חמישי) כי הושגה הסכמה ברוב הנושאים המרכזיים וכי העיצומים בתחומי האנרגיה, הייצוא והבנקאות יופסקו. "נשארו כמה סוגיות שיש לפתור לפני חתימה על הסכם", אמר רוחאני. כמו כן, הדיפלומטים הסכימו לשוב ולדון בפרטי ההסכם בשבוע הבא בווינה.

בהמשך לכך, פקחי גרעין מטעם האו"ם מסרו כי הפיקוח על מתקניה הגרעיניים של איראן נותר בתוקף, וכי איראן מקיימת התייעצויות בנוגע להטמעה של ההבנות שהושגו עד כה במסגרת שיחות הגרעין. העדכון בנושא צפוי לבוא בימים הקרובים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחרי שעות של שקט: הירי התחדש; צה"ל תקף שוב את המטרו של חמאס

עובדי חברת החשמל: "לא נתקן את הקווים לעזה עד להשבת הבנים"

בנט: "פסימי בנוגע לאפשרות להקים ממשלה עם נתניהו וסער או גנץ"

הכור הגרעיני באיראן
הכור הגרעיני באיראן | צילום: רויטרס

כידוע, איראן סירבה לשוחח באופן ישיר עם ארה"ב בנוגע להסכם. עם זאת, טהרן מעשירה אורניום ברמה של 60%, כאשר מדובר ברמה הגבוהה ביותר עד כה. נכון לעכשיו, לאיראן יש כמויות גדולות של אורניום מועשר ברמה נמוכה, לצד פעילותן של צנטריפוגות מתקדמות - אשר מנוגדות להסכם המקורי.

כזכור, לפני כחודשיים, נציגים בכירים בממשלו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, איראן ויתר המעצמות החתומות על הסכם הגרעין, נפגשו בבירה האוסטרית, זאת כחלק ממשא על מנת להציל את הסכם הגרעין האיראני. כאמור, בין הממשתתפות הנוספות שלקחו חלק בפסגה באוסטריה: רוסיה, סין, גרמניה, צרפת ובריטניה.

מוקדם יותר החודש, הטלוויזיה האיראנית דיווחה על עסקת חילופי אסירים שתיערך עם ארצות הברית, כאשר כל צד ישחרר ארבעה אסירים שנעצרו באשמת ריגול. בנוסף, ארצות הברית תעביר למשטר בטהראן שבעה מיליארד דולרים שהוקפאו כחלק מהסנקציות שהוטלו. דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס, הכחיש את הדיווח.

אישה חולפת על פני שלטי בחירות, טהראן
אישה חולפת על פני שלטי בחירות, טהראן | צילום: רויטרס

הדיווח על העסקה בין המדינות הגיעה ברקע השיחות לחידוש הסכם הגרעין. בישראל העריכו כי האמריקנים קרובים מאוד לחזרה להסכם הגרעין. בתוך כך, בפגישה שהתקיימה בין ראש המוסד יוסי כהן לבין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הציג כהן את הדאגות בישראל באשר להסכם הגרעין. ביידן, כך נטען, השאיר את הרושם כי הוא נחוש לחזור להסכם הגרעין הקודם כנקודת פתיחה - ובהמשך, לנסות ולשפר אותו.