בצל סערת קרב הג'ודו: איראנים קוראים לחרם ספורטיבי על מדינתם

לאחר שהג'ודאי סעיד מולאי נמנע מלהילחם בשגיא מוקי באליפות העולם בטוקיו, עשרות אלפי משתמשי טוויטר מאיראן מחו בימים האחרונים נגד מדיניות המשטר. "לא לתת יד להשתלטות על הספורט"

זמן צפייה: 02:20

עשרות אלפי איראנים קראו בימים האחרונים לחרם ספורטיבי על איראן, בשל התערבות המשטר בענפי הספורט במדינה. זאת, לאחר שני אירועים שזכו לתהודה ציבורית - הראשון הוא התערבות השלטון בליגת הכדורגל המקומית, והשני הוא פרשת הג'ודאי סעיד מולאי, שערק לגרמניה בסיום אליפות העולם בטוקיו, שם נמנע מלהילחם בג'ודאי הישראלי שגיא מוקי - שכזכור זכה בתחרות.

המחאה צוברת תאוצה לאחרונה, ובטוויטר נעשה שימוש בהשטאג BanIRSportsFederations# שקורא לארגוני ספורט בעולם שלא לאפשר למדינה להשתתף בתחרויות בין-לאומיות - יותר מ-60 אלף פעמים ביממה. חלק ממשתמשי הטוויטר האיראנים טענו כי על אותם ארגונים "להוות דוגמה ולא לתת יד להשתלטות המשטר על הספורט".

לכתבות נוספות בנושא: 

"חששתי לחיי משפחתי": הג'ודאי האיראני ממשיך להיאבק מחוץ לזירה

הג'ודאי האיראני שערק: "ביקשו שלא אתחרה ואמרו שיפצו אותי"

"רכב מאובטח אסף את הג'ודאי האיראני – ובו כרטיס טיסה לגרמניה"

הג'ודאי האיראני סעיד מולאי
הג'ודאי האיראני סעיד מולאי | צילום: מטוויטר

השבוע תקף מולאי את מדינתו בעקבות הדרישה שהציבה בפניו - שלא להילחם מול שגיא מוקי. ביום ראשון אמר בריאיון כי "אני 100% הפסדתי בכוונה בקרב שקדם לקרב עם מוקי. מאג'ד זריאן, יו"ר איגוד הג'ודו האיראני, אמר בתקשורת שהפסדתי באמת, אבל זה מתחרה שניצחתי אותו בקלות. אשתתף במשחקים האולימפיים ולא חשוב לי שום דבר אחר. אתקדם בתוכנית כדי להגיע למטרה שלי ולא משנה לי אם אתחרה נגד ישראל או נגד מדינה אחרת".

מולאי, המתגורר בגרמניה עם חברתו, סיפר לערוץ הטלוויזיה שאליו התראיין את שעבר עליו בטוקיו, והדגיש כי קיבל הוראה חד-משמעית שלא לנצח כדי לא להגיע למפגש הישראלי בגמר. "ראש הוועד האולימפי האיראני, דאוור זיני, וגם התאחדות הג'ודו האיראנית התקשרו ואמרו שאסור לי להתחרות. אמרו לי: 'תחזור, אנחנו נפצה אותך וניתן לך המון פרסים'. אמרתי להם שאני לא רוצה פרסים ושהמדליה חשובה לי יותר. אם אזכה במדליה, זה שווה לי הכול", סיפר.

ביום שני אמר מולאי כי "החוק במדינה שלי לא התיר לי להילחם נגד המתחרה הישראלי, שגיא מוקי. הוועד האולימפי המדיני ושר הספורט האיראני צלצלו אליי והודיעו לי שאסור לי להתחרות בו. כששאלתי למה, הם אמרו פשוט שזה החוק, והוסיפו שמי שלא מציית יסבול מבעיות בוודאות. חששתי לגורלי ולגורל ומשפחתי, אז לא התחרתי".

שגיא מוקי, אלוף העולם בג'ודו
שגיא מוקי, אלוף העולם בג'ודו | צילום: רויטרס

"אני לוחם, אני רוצה לעסוק בספורט שלי בכל זמן שאני יכול, אבל אני חי במדינה שלא מאפשרת לי לעשות זאת", הוסיף. "אני ספורטאי, איני פוליטיקאי, מעולם לא התערבתי בזה. תודה לאיגוד הג'ודו הבין-לאומי, שהבטיח לסייע לי להגיע לאולימפיאדה על מנת להגשים את החלום שלי".

כאמור, ביום רביעי שעבר זכה מוקי באליפות העולם בגו'דו שנערכה ביפן. בריאיון לחדשות 13 הוא סיפר על ההישג המרשים: "ההתרגשות היא עצומה, פתחתי היום את הטלפון לשנייה וראיתי את כמות ההודעות, התמיכה והפרגון. הצלחנו לעשות רגע היסטורי".