"גיוס מרגלים והירתמות למען הממשל": כך מתערבת איראן בעיראק

מאות מסמכים שחשפו ה"ניו יורק טיימס" וה"אינטרספט", גילו כיצד טהראן פעלה במשך שנים על אדמת עיראק, וניסתה לשכנע מרגלים שעבדו לטובת ה-CIA האמריקני לעקור לשורותיה

ההפגנות נגד השחיתות השלטונית בעיראק
ההפגנות נגד השחיתות השלטונית בעיראק | צילום: רויטרס

מאות מסמכים סודיים שנחשפו היום (שני) על ידי ה"אינטרספט" וה"ניו יורק טיימס", גילו כיצד במשך שנים איראן התערבה בעניינים הפוליטיים של שכנתה עיראק.

הארכיון שנחשף מכיל מאות דוחות ומסמכים שנכתבו בעיקר בין השנים 2015-2014 - אבל לא רק, על ידי קצינים במשרד הביון והביטחון של איראן (MOIS), ששירתו באותו הזמן על אדמת עיראק. מהמסמכים עלה כי איראן הידקה את אחיזתה בעיראק מיד לאחר נסיגת צבא ארצות הברית בשנת 2011, זאת מתוך מחשבה כי פיקוח על פעילות ארצות הברית בעיראק חיונית להישרדותה ולביטחונה הלאומי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הלמ"ס לקראת יום הילד הבינ"ל: כ-200 אלף ילדים מוכרים כנזקקים

מפקד החטיבה הדרומית: "לא הופתענו מיכולות הג'יהאד האסלאמי"

"גססה לנגד עיניו": מקסים טל מואשם ברצח אשתו מריה בקריות

ההפגנות נגד השחיתות השלטונית בעיראק
ההפגנות נגד השחיתות השלטונית בעיראק | צילום: רויטרס

מסמך אחד שנכתב לאחרונה מתאר כיצד בחודש שעבר, בזמן המחאות בבגדד נגד הממשלה, הגיע למדינה קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניות, וניסה למנוע את הדחתו של ראש הממשלה עאדל עבד אל-מהדי. הוא קיים שיחות עם בכירים בפרלמנט על מנת שישפיעו על האזרחים ויסייעו לאל-מהדי להישאר בתפקידו. מקרה זה, כך על פי המסמכים, הוא המקרה הטרי ביותר שמציג כיצד ניסתה טהראן להשליט את כוחה על עיראק.

גיוס הסוכנים התבצע בעיקר בסמטאות חשוכות, בשדות תעופה, בקניונים ובמסיבות יום הולדת. החשיפה הראתה את האופן שבו מרגלים איראניים פעלו על אדמת עיראק על מנת לאתר סוכנים שעובדים עבור ה-CIA האמריקני, לשכנע אותם לערוק ולעבוד לטובת איראן, ולהסתנן לכל תחומי החיים הפוליטים, הכלכליים והדתיים בעיראק.

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: ללא

באחד מהמסמכים מסופר כיצד משרד הביון והביטחון האיראני ניסה לגייס מרגל מתוך מחלקת המדינה, ואף הציע לו שכר, מטבעות זהב ומתנות אחרות. המקור הוא ככל הנראה אדם עיראקי ש"יכול היה לספק תובנות על קשרי ממשלת ארצות הברית בעיראק ועל התוכניות הסודיות שלה", לשון המסמך. לא ברור האם אותו גורם הסכים לבסוף לכהן כסמוי.

עוד סופר על "סוכן 134992", שריגל עבור ה-CIA אבל לבסוף נכנע לאיראנים ועבר צד מחשש שהריגול לטובת ארה"ב יעלה לו בחייו. הסוכן פנה לטהראן בבקשת הגנה, והרחיב את כל מה שהיה ידוע לו בתור מרגל לשעבר ב-CIA. "סוכן 134992" נשבע בקוראן והצהיר שלא יעבוד עוד לטובת ארצות הברית. כמו כן, הוא הבטיח להעביר לאיראן את כל המסמכים והסרטונים שהיו ברשותו מאז גוייס לתפקיד.

משמרות המהפכה באיראן
משמרות המהפכה באיראן | צילום: רויטרס,

700 הדפים שהודלפו נשלחו באופן אנונימי ל"אינטרספט", שתרגם אותם מפרסית לאנגלית ושיתף אותם עם ה"ניו יורק טיימס". המדליף תקשר עם המערכת באופן מוצפן וסירב להיפגש עם מישהו מטעמם. עם זאת, הוא רק הסכים לומר כי פרסם את המסמכים מכיוון ש"רצה להודיע לעולם מה טהראן עושה בעיראק".