ארה"ב: "פתוחים למו"מ עם איראן ללא תנאים מוקדמים – בבוא העת"

ארצות הברית פנתה לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית ואמרה כי לא מתקבל על הדעת שטהראן לא מספקת תשובות לטענות של סבא"א, וכי הרפובליקה האסלאמית חייבת לשתף פעולה עם הארגון באופן מלא

זמן צפייה: 01:08

ארצות הברית פנתה היום (שלישי) לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) והצהירה כי הם פתוחים למשא ומתן עם איראן ללא תנאים מוקדמים – אך כשיגיע הזמן הנכון.

לדברי האמריקנים, לא מתקבל על הדעת שאיראן נכשלה בלספק תשובות לטענות של סבא"א וכי עובדה זו צריכה להדאיג מאוד: "כולנו צריכים לשאול את עצמנו מה עוד המשטר האיראני מסתיר מאיתנו". כמו כן, האמריקנים הדגישו כי טהראן צריכה לשתף פעולה עם הארגון באופן מלא.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

דוח האו"ם מאשר את חשיפת חדשות 13: נמצא אורניום במחסן בטהראן

יו"ר סבא"א הגיע לאיראן – יבקש הבהרות לגבי המחסן שחשף נתניהו

איראן מפרה את ההסכם – בשלישית: "מכניסים אורניום לצנטריפוגות"

נשיא איראן, חסן רוחאני, בהצהרה על הסכם הגרעין
נשיא איראן, חסן רוחאני, בהצהרה על הסכם הגרעין

בתוך כך, בריטניה זימנה היום את השגריר האיראני לשיחת נזיפה ומסרה: "איראן הפרה הבטחותיה לגבי מכלית הנפט גרייס 1 והנפט הועבר לסוריה. פעולות איראן הן הפרה בלתי מתקבלת של נורמות בין-לאומיות, נעלה את הנושא בפני האו"ם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר אתמול הצהרה ובה פרטים חדשים בנושא הגרעין האיראני. "לפני שנה וחצי חשפתי את ארכיון הגרעין", אמר נתניהו בפתח דבריו. "לפני שנה חשפתי מחסן סודי באו"ם. האיראנים טענו שמדובר במפעל לניקוי שטיחים. קראתי לסוכנות הבין-לאומית והם מצאו אורניום שאיראן הסתירה בניגוד להתחייבות הבין-לאומית. היום אני מגלה שחשפנו אתרי גרעין נוספים - בהם אתר לפיתוח נשק גרעיני דרומית לאיספהאן".

"איראן התחילה בניסיון הסתרה מיד לאחר שחשפנו את האתר. אחרי שהם הבינו שנחשפו הם פשוט השמידו את האתר", המשיך נתניהו. "איראן הסתירה ציוד וחומר גרעיני. אחרי החשיפה שלנו סילקו את המכולות וכיסו את האתר בחצץ. ממש תוכנית כיסוי, זה לא עזר להם כי הם השאירו עקבות של חומר גרעיני. איראן התחילה מיד בניסיון ההסתרה, הם פשוט השמידו את האתר. היום אני מגלה שחשפנו אתרים נוספים דרומית לאיספהאן, שם יש אתר לפיתוח נשק גרעיני".

בנימין נתניהו בהצהרה על הגרעין האיראני
בנימין נתניהו בהצהרה על הגרעין האיראני | צילום: תקשורת ראש הממשלה

"כל פעם שאנחנו חושפים הם מנסים לטשטש את עקבותיהם", הוסיף ופנה ישירות לממשל בטהראן. "אני אומר לאיראן: אנחנו נמשיך לחשוף את השקרים שלכם. נעשה הכל כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ונמשיך לפעול נגד התוקפנות שלהם. אני קורא לקהילה הבין-לאומית להתעורר ולהפעיל לחץ נגד איראן".

בתגובה, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס לחשיפה: "המחזיק האמיתי בנשק גרעיני מתלונן על אתר גרעין איראני, לכאורה", הצהיר זריף בחשבון הטוויטר שלו. "נתניהו, כמו ג'ון בולטון ואנשיו, רק מעוניין במלחמה - לא אכפת לו משפיכות דמים של אנשים חפים מפשע".