תמונת הלוויין מוכיחה: המכלית האיראנית נמצאת בחופי סוריה

לפי תצלום לוויין של חברת טכנולוגיית חלל אמריקנית, הספינה הגיעה לעיר הנמל טרטוס. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "לאיראן יותר חשוב לממן את המשטר הרצחני של אסד מאשר את העם שלה"

A Crew Member Raises The Iranian Flag On Iranian Oil Tanker Adrian Darya 1, Previously Named Grace 1, As It Sits Anchored After The Supreme Court Of The British Territory Lifted Its Detention Order, In The Strait Of Gibraltar
המכלית האיראנית "גרייס 1", ששינתה את שמה ל"אדריאן דרייה 1" | צילום: רויטרס

מכלית הנפט האיראנית "גרייס 1", או בשמה האיראני "אדריאן דרייה 1", צולמה היום (שבת) עוגנת בנמל טרטוס בסוריה – כך לפי חברת טכנולוגיית החלל האמרניקנית "מאקסר".

היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ון בולטון, פרסם בטוויטר את התמונה של המכלית בסמוך לחופי סוריה וכתב: "כל מי שאמר ש'אדריאן דרייה 1' לא הייתה בדרכה לסוריה – נמצא בהכחשה. לטהראן יותר חשוב לממן את המשטר הרצחני של אסד מאשר את האנשים שלה. אנחנו יכולים לדבר, אבל איראן לא הולכת לקבל הקלות בסנקציות עד שהיא תפסיק לשקר ולהפיץ טרור". כזכור, בשבוע שעבר ארה"ב הודיעה כי המכלית עושה את דרכה לטרטוס, וזאת כאמור בניגוד להסכם עם איראן.

על פי נתוני מעקב ימיים, המכלית כיבתה את המשדר שלה עוד ביום שלישי כאשר התקרבה לשטח הימי ממערב לסוריה. אתמול הספינה שיגרה איתות אחרון כשהייתה בין קפריסין לסוריה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

ארה"ב ואיראן בקרב על המכלית: "נמכור נפט למי שנרצה"

דיווח: איראן בונה בסיס סודי חדש בגבול סוריה-עיראק • תיעוד

טורקיה: "מכלית הנפט האיראנית שעוכבה בגיברלטר – בדרכה ללבנון"

A Crew Member Takes Pictures With A Mobile Phone On Iranian Oil Tanker Adrian Darya 1, Previously Named Grace 1, Sits Anchored After The Supreme Court Of The British Territory Lifted Its Detention Order, In The Strait Of Gibraltar
המכלית האיראנית ''גרייס 1'', ששינתה את שמה ל''אדריאן דרייה 1'' | צילום: רויטרס

בתוך כך, סוכנות הידיעות האיראנית "איסנ"א" דיווחה כי משמר החופים של איראן עצר ספינה שהכילה 286 אלף ליטר של דלק ועצר את 12 אנשי הצוות מהפיליפינים שהיו עליה. לטענת האיראנים, כלי השיט הבריח דלק למפרץ הפרסי.

ביום חמישי אישר משרד החוץ האמריקני כי בשבוע שעבר ארה"ב הציעה לקפטן המכלית האיראנית "גרייס 1" מיליוני דולרים בשביל שימסור את הספינה ויעגון במקום שבו תוכל ארה"ב להשתלט עליה. שר החוץ האיראני, מוחמד ג’וואד זריף, האשים בחשבון הטוויטר שלו את ארה"ב ב"סחיטה על הסף".

בריאן הוק, השליח האמריקני לענייני אריאן
בריאן הוק, השליח האמריקני לענייני אריאן | צילום: חדשות 13

מהפרטים עולה כי השליח האמריקני לנושא איראן, בריאן הוק, שלח מייל לקברניט הספינה, שבו כתב כי "יש לו בשורות טובות", לשון המכתב, "ממשל טראמפ מוכן לשלם מיליוני דולרים עבור הספינה". הוק צירף למייל את מספרי הטלפון של משרד החוץ האמריקני וזאת כדי לוודא שהקפטן לא יחשוב שהמכתב מזויף.

ביום שישי שעבר הודיע שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושולו, כי המכלית נמצאת בדרכה לחופי לבנון. זאת לאחר שנטען כי הספינה נמצאת בדרכה לטוריקה. כמו כן, מכשיר לאיכון כלי שיט הראתה שהספינה אכן שינתה את מסלולה. עם זאת, שר הכלכלה הלבנוני אמר כי "לא ידוע לנו שהמכלית האיראנית בדרכה אלינו".

Oil Supertanker Grace 1 Sits Anchored In Waters Of The British Overseas Territory Of Gibraltar
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי | צילום: רויטרס

יום לאחר מכן, שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, אמר כי בניגוד להסכם עם איראן, יש בידיו מידע המצביע על כך שהמכלית האיראנית, עושה את דרכה לטרטוס שבסוריה. "זריף הבטיח לבריטניה שהמכלית לא תעשה דרכה לסוריה", כתב פומפאו בטוויטר. "אני מקווה שהיא תשנה את מסלולה, זו הייתה טעות לבטוח בזריף".

כזכור, המכלית "גרייס 1" נעצרה בתחילת יולי בחופי המים הטריטוריאלים של גיברלטר והוחזקה בידי השלטונות המקומיים במשך 45 ימים. לפני כשבועיים היא שוחררה. האמריקנים התנגדו למהלך, ובשבוע שעבר הגישו בקשה להחרים את הנפט שנמצא על המכלית, שלדבריהם שווה 130 מיליון דולרים שמיועדים לארגוני טרור. עם זאת, הרשויות בגיברלטר דחו את הבקשה, ואמרו כי הטיעונים האמריקנים שעסקו בסנקציות על איראן לא תואמים את מערכת המשפט המקומית שפועלת לפי החוק של האיחוד האירופי.